menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom labels

Ga naar meest recente reactie

driesenco

Driesenco

Hallo,

met onze plaatselijke natuurpunt vereniging plannen we in maart een bos boom plant actie.
De planters zouden we een boomlabel geven om de door hen geplante bomen met hun naam te labelen.

Iemand een idee waar we aan zo'n 2000 labels geraken ?

Bedankt !
donderdag 13 februari 2014 - 10:46
Hugo/Rika

Hugo/Rika

misschien gewoon hier in de tuinwinkel "sleufetiketten" verkocht per 1000.
donderdag 13 februari 2014 - 10:56
sophora

Sophora

Labels zijn altijd een groot probleem. Ofwel zijn ze niet sterk genoeg ofwel zijn de namen niet meer leesbaar na een aantal jaren. Het beste materiaal is nog altijd aluminium. Natuurlijk niet goedkoop. Men kan ze in laten snijden op maat in een groothandel voor metaal. Men vindt ook firma's die de namen graveren. Dat is de enige duurzame methode.
donderdag 13 februari 2014 - 14:45
Plantadvies

Plantadvies

Naar de kringloop gaan om lamellen te kopen. Deze is repen knippen. Gaatje erin en klaar,.
donderdag 13 februari 2014 - 17:28
Bombycilla

Bombycilla

Ga je een bos aanleggen om vervolgens daar jaren lang tegen die lelijke labels aan te kijken?.
Na een paar jaar zijn alle touwtjes e.d. ingegroeid en liggen de labels in de natuur.
Of je moet hier jaarlijks onderhoud aan willen plegen
donderdag 13 februari 2014 - 18:18
sophora

Sophora

Bombycilla, je kan soms toch wel heel negatief zijn. Ik vind dat de mensen hoog nodig wat namen van bomen moeten leren kennen. De meesten weten het verschil niet tussen en wilg en een eik. Ik zie niets lelijks aan een mooie label en op de goede manier aan de boom gemaakt met het juiste materiaal zal hij niet ingroeien.
donderdag 13 februari 2014 - 19:27
krissie

Krissie

zoals ik het begrijp is het de bedoeling de bomen te labelen
met de naam van degene die de boom plant zodat die later kan terug
vinden welke boom hij heeft geplant .
Niet of het een iep of eik of zo is .
Of ben ik daarin verkeerd ?

groetjes
Krissie
donderdag 13 februari 2014 - 20:46
Bombycilla

Bombycilla

Mee eens dat mensen de namen moeten leren,maar deze bomen gaan de namen van de planters dragen en die hoeft toch niemand te leren?
Een bos met labeltjes ziet er toch niet uit?
Wij planten voor het werk veel bomen en we halen de labels er wel vanaf.
Als ze niet ingroeien vindt je ze na jaren op de grond terug en dat lijkt mij niet wenselijk in een bos.
Als je dat negatief vindt ligt dat aan jouw, zo is het niet bedoeld.
donderdag 13 februari 2014 - 20:54
pplakke

Pplakke

vergeet niet dat met de tijd alles vergaat zelfs graniet.
maar voor het vergaan is komt er steeds nieuw bij.
en daarom zal er steeds meer vuil zijn in de natuur.
want er word nu eenmaal meer vuil gemaakt dan 1000 jaar geleden .
de moraal is dat het in de natuur vanzelf gaat.
zo is het ook met dat veld dat is er omdat het vroeger is gekapt.
als je het een paar jaar laat doen komt er spontaan bos .
dus eigenlijk zou het voor (natuur) punt goekoper zijn .
als ze enkel het veld kopen en de
natuur het werk zonder het (punt) laten doen.
donderdag 13 februari 2014 - 21:32
Hugo/Rika

Hugo/Rika

eventueel het volgende doen
- geen labels aan de bomen
- laat de planter(s) even poseren voor een fotoke als souvenir, met een plakaatje met de naam van de actie en het nummer van de boom erbij...

Uiteindelijk planten ze "samen" het bos, en is de individuele boom minder belangrijk...

't is maar een idee.

... ik denk terloops aan het "witte kinderenbos" dat destijds (Dutroux) geplant werd op de middenberm van de autosnelweg Antwerpen-brussel ter hoogte van Mechelen. Als ik me niet vergis was het snel uit ieders gedachten verdwenen en verloederd en is het ondertussen afgebroken en rijdt er nu een HST.

Dus laat "het planten" een gebeurtenis zijn... daarna gaat het bos wel zijn eigen weg...

mvg
hugo
donderdag 13 februari 2014 - 21:58
pplakke

Pplakke

wist je trouwens dat die nieuwe lijn bijna geen rijzigers telt .
en dat de nmbs een contract heeft met diabolo.
dat ze bijpasen als er geen reizigers zijn.
volgens dit artikel zou het over 1 miljard euro gaan.
verbaas me niets mechelen op 10 min rijden van zaventem.
waarom zou iemand dan de trein nemen ?
die diabolo zal in het vuistje lachen .
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1749227/2013/11/29/Diabolo-plukt-NMBS-kaal.dhtml
donderdag 13 februari 2014 - 22:15
sophora

Sophora

Bombycylla. Ik heb dat wel verkeerd gelezen. Ik dacht dat ze de bomen met hun naam gingen labelen en niet de planters. Dat is echt geen goed idee. Sorry
donderdag 13 februari 2014 - 23:13
driesenco

Driesenco

Ok, het is misschien wel een niet zo fantastisch idee, maar laten we het er op houden dat er 1 label per familie gegeven worden, ongeacht het aantal boompjes dat ze planten.

Het is wel de bedoeling dat er de eerste jaren toch wat gemaaid wordt tussen de aanplant, om overwoekering van het plantgoed te voorkomen.

Er werd gekozen voor een aanplant ipv een spontante bebossing omwille van het herwaarderen van streekeigen plantgoed. Er zijn al vrij veel exoten aanwezig in het gebied, waardoor het streekeigen plantgoed te weinig kans krijgt om spontaan te gaan groeien.
vrijdag 14 februari 2014 - 08:47
Hugo/Rika

Hugo/Rika

't is puur een persoonlijk gevoel van mij hé, maar ik heb er toch ook wel een probleem mee (dit het feit buiten beschouwing latend dat een mens zijn "aangelegd tuintje " fatsoenlijk wil houden) als de "mens " de natuur wil opdringen wat ze moet doen. Laat een landschap jaren alleen en er groeit wat er "moet"/"zal"/"kan" groeien.

Laat een stuk natte grond alleen en er groeien planten die het graag nat hebben. de andere verdwijnen vanzelf. Of dit nu exoten zijn of inheemse, wat is ons recht om te beslissen wat daar groeit?

Wat wel kan in mijn opinie is bvb Wisenten e.a. grazende dieren er op los laten "zoals vroeger"... dan komt het landschap terug op zijn uitzicht "van vroeger" hé. Voor de nostalgia onder ons. Zo zou je wel kunnen wensen dat het hier in Belgiê terug één groot oerwoud was, zoals vroeger... maar dat gaat natuurlijk niet.

allez, we zijn veraf van de "labels" ...
vrijdag 14 februari 2014 - 09:00
satomi

Satomi

Ik zou voorstellen om er een plattegrond voor te maken, digitaal. Een digitaal beplantingsplan, om het zo maar eens te zeggen. Dat is dan weer, naar keuze, aan te vullen met de gewenste gegevens.

Het probleem met etiketten is, dat ze wegwaaien, vervagen, onder invloed van zonlicht afbreken en bovendien zijn er dan nog altijd de mensen die "leuk" willen zijn en de labels gaan omwisselen.

En inderdaad: ze groeien in de boom wanneer er niet op tijd naar gekeken wordt. En wanneer is het op tijd? De ene boom groeit sneller dan de ander als ze nog jong zijn.
vrijdag 14 februari 2014 - 09:47
Bombycilla

Bombycilla

Sophora
vrijdag 14 februari 2014 - 23:58
Bombycilla

Bombycilla

Satomi helemaal mee eens
zaterdag 15 februari 2014 - 00:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon