menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vetbollen

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Een vraagje:
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt ?
Mijn vetbollen lopen uit. Het zaad in de bollen ontkiemt.
Dit is, hier bij mij in ieder geval, nog nooit voorgekomen.
Bij wie wel ?

groetjes Roeli

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 3 februari 2014 - 14:17
Bombycilla

Bombycilla

Nee nog niet mee gemaakt
Wel slechte ervaringen met de mezenbollen van tegenwoordig,de meeste worden door de vogels niet gegeten.
Ik ga ze weer zelf maken,die lusten ze tenminste wel
maandag 3 februari 2014 - 14:37
PetrusDe

PetrusDe

Is dat dan geen " mezenbolvetplant " ????
Het zal niet de bedoeling zijn denk ik ; ben toch benieuwd wat het zou worden, moest je het laten verdergroeien.
maandag 3 februari 2014 - 14:43
Roeli

Roeli

Het gaat dus niet om 1, maar om 3 bollen. En voorlopig laat ik ze gewoon hangen.
maandag 3 februari 2014 - 14:52
PetrusDe

PetrusDe

... Niet vergeten water te geven hé !!
maandag 3 februari 2014 - 15:55
zuurtje

Zuurtje

'k zou er nog twee oogjes in duwen
maandag 3 februari 2014 - 16:11
Roeli

Roeli

water komt straks wel weer uit de lucht.
oogjes zal ik eens over nadenken.
maandag 3 februari 2014 - 17:09
Plantadvies

Plantadvies

Dit is normaal. Als u los voeder koopt, dan dient u ze even in de magnetron te doen om van kiemkracht te ontzien. Dit kan niet met deze vetbollen. Het vet zou dan immers gaan smelten. Door het warme weer lopen de zaden dus uit in de bol.
maandag 3 februari 2014 - 17:30
danny2

Danny2

Hey Roelli,

Dit is heel normaal, jij hebt zaadbollen gekocht en die moet je dus zaaien, dan krijg je mezenbollenbomen....

groetjes danny
maandag 3 februari 2014 - 17:42
Roeli

Roeli

Danny, dit is de best tip die ik tot nu toe heb gekregen.

Natuurlijk weet ik dat zaad bij een bepaalde temperatuur en de juiste hoeveelheid vocht gaat ontkiemen. Maar mezenbollen zijn normaal gesproken altijd in een paar dagen op.
Alleen met de sneeuw van een paar dagen geleden waren hier vogels, maar nu niet meer.
O,ja, ze zijn er echt wel, als ik de tuin door loop kom ik genoeg tegen, maar honger hebben ze kennelijk niet. De pindakaas, ja, daar zitten ze nog wel bij. Daar moet ik regelmatig een nieuwe neerhangen,
En verder heel veel tortels ( ja, die wel ) en musjes in de takkenbult.
We moeten ons er maar bij neerleggen.
Winter hoef ik ook niet meer.

groetjes Roeli
maandag 3 februari 2014 - 17:58
Boerke

Boerke

Roeli, je bent heus niet alleen. Ik gebruik die netjes niet graag. Ik doe de bollen eruit en steek ze in een "bloem-blok"(zie foto) of een bol - houder. De onze schieten al een hele tijd . Zelfs het zaad in de zaadhouder kiemde . Vanaf dan doe ik deze nog niet half vol .
Zoals hierboven al gezegd : Het vochtige en warme weer laat de zaadjes kiemen en geeft langs de andere kant de vogeltjes de kans om elders nog eten te zoeken. Weet je dat zelfs het eten (waaronder broodkruimels en mengvoer) dat ik voor de vogeltelling op de grond had gesmeten nog niet op is . Dan weet je het wel zeker.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 4 februari 2014 - 13:10
Bombycilla

Bombycilla

Heeft volgens mij ook te maken met de soort vetbol.
Als ik ze zelf maak van ossewit maak ik het vet zo warm dat de zaden niet meer kiemen kunnen.
Die geperste supermarkt bollen worden vm helemaal niet warm gemaakt
dinsdag 4 februari 2014 - 14:36
Heike

Heike

Hier lusten de vogels alleen de mezenbollen van Sirikit. De andere laten ze onaangeroerd hangen...
zaterdag 22 februari 2014 - 16:02
Boerke

Boerke

Dat is omdat ze nog overal gemakkelijk eten vinden. Als ze honger hebben eten ze alles.
zaterdag 22 februari 2014 - 18:45
Heike

Heike

Dat betwijfel ik hoor. Ze gaan er eventjes aanhangen en halen dan hun neus (bekje) op en vliegen door.
zaterdag 22 februari 2014 - 19:19
Hazelrah

Hazelrah

Grappig dat ik dat hier ook weer lees, vogels die hun neusjes optrekken voor al het lekkers (?) wat in de tuin hangt.
Misschien wel heel erg verwend tegenwoordig. Overal kom je vogelvoer tegen.
Wie weet word het saai..

Die uitlopers heb ik nooit meegemaakt Roeli, het klinkt wel logisch dat ze bij warmte uitschieten, hoewel in vet.. ??
Kennelijk.

Wel is in de zomer duidelijk te zien waar de wintervoederplaats is hier.
Overal zonnebloemen, erwtjes hennep zelfs en allerlei wonderlijke kruiden.
Wat een verassingspakketjes als je het zo bekijkt.
Hele jaar plezier van.

Maar is het echt zo dat de kwaliteit van vetbollen zo achteruit gaat?

dinsdag 25 februari 2014 - 12:35
e. troch

E. troch

Bollen, voor de jaarwisseling opgehangen, zijn nog haast zo groot als bij het ophangen. Nooit eerder gezien dat de kwaliteit van de bollen zo sterk achteruit gaat.
Ook het kiemen van zaden is me opgevallen, zij het dan bij een bol die ik in een kokosnoot had gehangen.
Conclusie: de bollen van tegenwoordig zijn minderwaardig spul.
Te recupereren door opnieuw smelten ?

donderdag 27 februari 2014 - 09:00
Heike

Heike

Mij valt het al enkele jaren op... er zijn bollen die ze 'lusten' en andere die ze gewoon links laten 'hangen'. Ik wil zeker geen reclame maken voor een bepaald merk, maar het enige dat ze bij ons eten zijn deze mezenbollen:

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 27 februari 2014 - 11:11
Roeli

Roeli

Je kan best gelijk hebben, Heike, maar hier hebben ze ieder jaar de vetbollen van Action en Aldi gehad. En nooit problemen mee.
Langer dan een week bleven ze nooit hangen, dan waren ze op.
Maar ook de netjes met pinda's worden niet leeg gegeten. En dat heeft toch niets met de vet kwaliteit te maken.
Het ligt volgens mij echt aan de zachte winter ( nu ja, winter ? ) en aan de potten met pindakaas. Want die moeten wel steeds worden vervangen.
Ik heb er twee hangen. Één met nootjes en één met insecten. En die lusten ze maar al te graag.
Nu ja, ze hebben de gelegenheid om te kiezen. Ik vind ook niet alles even lekker.

groetjes Roeli
donderdag 27 februari 2014 - 11:41
Bombycilla

Bombycilla

Ik ben het helemaal met Heike eens ,er wordt gewoon erg veel rotzooi verkocht
woensdag 5 maart 2014 - 18:34
Heike

Heike

Tja, zo zie ik het ook een beetje Bombycilla en niet alleen voor vogeltjes!
woensdag 5 maart 2014 - 18:46
Wannus

Wannus

Is het toeval of niet , ik heb er geen problemen mee.
Ik breng mezenbollen mee van overal , Aldi , Lydll , Aveve en Euroshop enz....
Ze vechten er voor , mooi om te zien .
woensdag 5 maart 2014 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon