menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik zoek niet-giftige planten voor in tuin

Ga naar meest recente reactie

wen

Wen

Hallo,

Wij hebben onze tuin helemaal afgemaakt, zodat onze katten veilig zijn. We hebben een redelijk ruime tuin en zouden hier dan ook graag niet giftige planten in willen planten. Want onze poezen knabbelen al wel eens aan de planten
Lijsten met giftige planten vind je op internet genoeg. Maar wat kan ik dan wel planten?

Groeten,
Wendy
donderdag 29 maart 2007 - 15:02
hugo

Hugo

je kunt alles planten,, katten blijven van nature van giftige planten af

groetjes
donderdag 29 maart 2007 - 15:32
Bowie

Bowie

Ik denk dat dieren een natuurlijk instinct hebben om te weten wat giftig is of niet.

Anders zouden er in de vrije natuur (voor zover die er nog is) niet veel dierenleven overblijven.
donderdag 29 maart 2007 - 15:50
Esem

Esem

Je moet je echt geen zorgen maken voor je poezen,ze weten heus wel waar ze kunnen aan knabbelen.
Met nepeta weten ze ook dat dit een plant is waar ze zich kunnen in vleien.
Het wordt dan ook wel eens kattekruid genoemd.
Gr Esem,
donderdag 29 maart 2007 - 22:55
wen

Wen

Beste,

Ik weet in mijn eigen vriendenkring nochthans katten die gestorven zijn door een paddestoel of plant te eten!!!!! Dus dat geldt zeker niet voor alle katten.
Dus als iemand planten weet die wel veilig zijn voor katten, is die info welkom.
donderdag 29 maart 2007 - 23:00
Esem

Esem

Uitzonderingen bevestigen de regel,
maar vaak worden de dieren bewust vergiftigd en helaas is het ook zo.
Maar een poes die veel buiten komt is echt wel voorzichtig om iets op te eten.
En hoe ga je voorkomen dat er geen zwam in je tuin gaat groeien.
Vaak staan ze ergens verscholen en zie je ze niet staan.
Maar de poes kruipt overal onder en door en zij vinden ze wel.
Dus ik zou me echt geen zorgen maken voor je poes.
En je kan eventueel bij aankoop van je vaste planten altijd eerst informeren of ze al dan niet giftig zijn, alvorens ze aan te kopen.
Gr Esem.
vrijdag 30 maart 2007 - 11:13
gaian

Gaian

Dag iedereen,

ik zou hier idd toch wel voorzichtig mee omgaan en niet zomaar uitgaan van het feit dat een hond of kat eens niet zal proberen hier of daar aan te knabbelen.... Wij hebben een aantal raskatten (hobbyfokker) die ook met ons mee in te tuin mogen en dat gaat tot hiertoe goed, maar we hebben met zoveel mogelijk rekening gehouden. Hun welzijn staat bij ons op de eerste plaats en daarom dat ik er toch even iets wou over zeggen, het zou jammer zijn om je huisdier zo kwijt te raken, niet?
Je kan ook voor een stuk uitgaan van de regel "alles dat groen blijft, is giftig".

Wat niet giftig (volgens tuinarchitect) is bv, passieflora, lavendel, kiwiplant, campanula, hosta, viltkruid, zonneroosje, blauwe spirea, hortensia (maar niet paniculata), beuk sylvatica (die bruin wordt in de winter dus)

en als je dat ziet zitten zijn er ook zaken die ze zelfs erg op prijs stellen; kattegras, valeriaan, moederkruid, watermunt, citroen-melisse.

hopelijk heb je hier wat aan.... als ik nog met iets kan helpen naar de poezen toe, dan hoor ik het wel

groetjes Gaian.
zondag 1 april 2007 - 22:32
wen

Wen

Hallo,

Dank je wel! Eindelijk een antwoord waar ik wat aan heb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij aan de vorige antwoorden echt geergerd heb. Ik heb zelf al voor honderden katten een thuis gezocht toen ik meehielp met een zwerfkattenproject en heb zelf 11 katten. Ik weet dus veel over katten en ik vind het dus erg dat iedereen zomaar zegt dat een kat van nature weet wat te eten. Er is niet veel natuurlijk aan een kat hoor. ze is al eeuwen gedomesticeerd. En zwerfkatten die niet door mensen gevoed worden en ontwormd die leven niet lang hoor!
Voor de meeste katten geldt trouwens dat ze op 8 weken naar hun nieuwe thuis gaan en dan nog niet eens buiten zijn geweest en dus niet van moeder of andere katten hebben kunnen leren wat giftig is.
Een van de katjes die ik geplaatst had, had toen ze 1 jaar was bij de mensen in de tuin een paddestoel gegeten en de dierenarts heeft haar niet meer kunnen redden.
Alhoewel mijn meeste katten echte wilde zwerfkatten waren voor ze bij me kwamen wonen, neem ik geen risico met het planten van giftige planten hoor.
Nog eens bedankt voor je antwoord. Ik ga zeker de planten eens opzoeken. Heb ik weer wat keuze

Groetjes,
Wendy
maandag 2 april 2007 - 15:38
jdcoster

Jdcoster

Niet overdrijven hé Wendy.
Ik heb vier katten en een tuin met een hele resem giftige planten. Mijn oudste kat is 18 jaar oud en de volgende 12. Als mijn katten een haarbal in de maag hebben dan eten zij gras en niets anders.
Het verhaal verwondert mij sterk. Eerst dat er zomaar giftige paddestoelen in tuinen op komen en dan dat een kat er nog van eet ...??
Als ik al eens met een kat naar de veearts moet, is het vanwege ontstoken verwondingen na onderlinge gevechten of gevechten met de concurrentie uit de buurt. De kans dat er daardoor eentje letsel op loopt is al veel groter. Als je zo bang bent moet je ze in een kooitje houden vrees ik.
maandag 2 april 2007 - 23:04
gaian

Gaian

hallo nogmaals,

ben blij dat ik een beetje kon helpen. Ik heb toch ook al ondervonden dat katten niet altijd het juiste kiezen (en idd al goed dat het niet echt ernstig was, de poes was er gewoon onwel van en eens braken en het ergste was door, maar als ik dat dan zie dan kies ik toch voor voorzichtigheid op nr 1) gelukkig gebeurt het niet al te vaak, maar ook ik neem liever niet onnodige risico's.

Ik wil maar zeggen aan ieder hier, als je kan kiezen dan hou ik liever rekening met ... dan achteraf spijt hebben. Maar ieder kiest het zijne.

groetjes Gaian
maandag 2 april 2007 - 23:21
Tine

Tine

Mijn katten zijn ook allemaal tegen de 20 jaar geworden ondanks dat ik ook giftige planten in de tuin heb. Ik begrijp daarom niets van het betoog dat katten dood gaan van giftige planten. Dan kan je ze het beste in een voliëre houden. Ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat er een kat door giftige planten is overleden, wel dat ze werden vergiftigd door een malloot. Het braken van een kat is ook normaal. Als hij tijdens de rui last heeft van haren in de keel, dan eet hij gras en kan de haarbal daardoor uitbraken. Ik geloof dus niet in het verhaal van giftige planten die de dood van katten veroorzaken.

Tine.
dinsdag 3 april 2007 - 11:59
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Klopt Tine, ik heb ook een aantal giftige planten staan en mijn honden lopen ook overal. Ook honden braken als ze zich niet goed voelen. In mijn jeugd ook 2 katten gehad en die braken ook af en toe een haarbal uit.

Maar misschien heeft ze het wel over jonkies, die moeten dat misschien kunnen leren van oudere katten.

Wen, je ergeren heeft totaal trouwens geen zin, iedereen doet zijn best om jou antwoorden te geven.

Trouwens wat ga je doen om er voor te zorgen dat ze dan nooit uit jouw tuin wegkunnen. Zelfs al heb je die hermetisch afgesloten (wat trouwens onmogelijk is), toch zullen ze altijd op stap gaan. Een kat heeft een grote vrije loop nodig maw die gaat altijd op stap.

Hoe ga je vermijden dat ze bij de buren niet van de giftige planten gaan eten???????

dinsdag 3 april 2007 - 12:11
Adrienne

Adrienne

Beste Wen,

Je ergeren aan dat gene men hier schrijft is wel cru en erg jammer.
Al jaren hebben wij poezen, en nog nooit is er een ziek geworden
van mijn bloemen en planten.
Enkele jaren terug zijn er drie gestorven, zomaar plots.
Wat bleek na sectie ze waren gewoon vergiftigd, niet door onze planten
maar een duivenmelker uit de buurt had gif gezet.
Ik wil maar zeggen een poes is een natuur dier en trekt zeer goed haar plan.
Regelmatig worden er bij ons zomaar gedropt, de mensen hebben er geen tijd meer voor,
gaan op reis enz ...wij houden ze een drie tal weken binnen
om wat aan te passen en ze lopen dan met de rest vrij rond.
Ze hebben in mijn ogen een super leven en zijn enorm dankbaar,
dat blijkt uit de muisjes die ze trots aan de deur komen leggen.
Ik bedoel maar wij zijn hier allen echte natuurliefhebbers en zouden zeker
een plant uit de tuin bannen mocht deze een gevaar zijn voor de dieren.


donderdag 5 april 2007 - 23:10
Esem

Esem

Ja adrienne,had ik ook al geschreven ,de grootste doodoorzaak komt door vergifteging door een of ander katten hater.
Ik denk dat alles nogal hard word opgeblazen.
De dieren weten heus wel wat ze mogen knabbelen in de vrije natuur ,om eventueel te kunnen braken om de zo iriterende braakballen van hun opgelikte haren er uit te krijgen.
Ge Esem
donderdag 5 april 2007 - 23:43
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Ik heb ook een kat die ik liever binnen hou, maarja met dit mooie weer staan mijn deuren open voor de frisse lucht, en weg is mijnheer mijn grote angst is niet de planten in mijn tuin...... maar de vogelvrienden in de buurt (eigenlijk kan ik ze wel een beetje begrijpen) zij willen natuurlijk hun vogeltjes beschermen, en als hij een andere poes ziet gaat hij er achteraan, alhoewel hij mannetje af is, ik bedoel maar zekerheid om ze te beschermen????? ik denk dat je ze dan in een kooitje moet plaatsen, maar of hij dat leuk vindt?? en wat te denken van de autoos, ik heb schrik dat hij onder geraakt, ik geloof dat je risico moet nemen, hoe erg dan ook, de natuur laat zich niet dwingen.
vrijdag 6 april 2007 - 00:37
wen

Wen

Beste mensen,

Allereerst hebben jullie mijn post niet goed gelezen. Mijn tuin is afgemaakt zodat mijn katten de tuin niet uitkunnen. En nee, een omheining plaatsen die katten binnenhoudt is helemaal niet moeilijk! En nee, ze kunnen echt niet ontsnappen. En nee mijn katten leven niet in een kooi. Ze hebben een heel grote tuin en een heel groot huis.
Ik vind een huisdier houden een verantwoordelijkheid die ik zeer ernstig neem. En ik laat mijn katten ook niet zomaar overal rondlopen om overreden of vergiftigd te worden
Ik weet dat hoewel het voorkomt, het zeldzaam is dat een kat sterft door een verkeerde plant te eten. Ik weet ook best dat je nooit zeker kan zijn, maar je kan de risico's wel zo veel mogelijk beperken.
Dat vind ik een plicht als huisdierhouder.
Wie hier niet mee eens is ,hoeft dat hier niet rond te spuien.
Dus wie niet giftige planten weet , bedankt voor het posten.
Dat was dan ook mijn enige vraag.

Groetjes,
Wendy
vrijdag 6 april 2007 - 01:26
Tine

Tine

Wendy, dan een vraagje van mij. Hoe heb jij dan de omheining om je tuin gemaakt? Mijn katten komen ook altijd buiten en ik vind het niet prettig dat ze bij de buren in de tuin rommelen. Hoe kan ik ze dan het beste in de tuin houden?

Tine.
vrijdag 6 april 2007 - 06:51
Esem

Esem

Ik denk dat dat heel moeilijk zal worden om een kat in je tuin te houden.
Ze klimmen en springen tot ze weg kunnen of je moet ze al vast leggen aan een lesje.
Een kat heeft een eigen wil en kan je niet opleren als een hond.
Gr Esem
vrijdag 6 april 2007 - 07:40
gaian

Tekst aangepast

Gaian

Dag iedereen nogmaals,

ook wij houden onze poezen in onze tuin, dat kan perfect (hangt er een beetje vanaf wat voor budget je wil besteden en wat in ieders mogelijkheden ligt uiteraard).
Wij hebben een hoge omheining voorzien en daarbij een huisdierenschrikdraad bovenop. Wat zeker niet gevaarlijk of pijnlijk is hoor!! Wil zeker geen fout beeld geven over "ons". En dat werkt perfect, ze hebben tot hier toe nog niet eens geprobeerd om erover te geraken. Je kan bij de omheining best letten dat (indien je een houten neemt), de planken niet horizontaal lopen maar verticaal. En uiteraard wat rekening houden met wat er té kort bij de omheining kan staan dat ze kunnen gebruiken om erover te raken eh... meubilair, bomen enzo

En verder begrijp ik ieders standpunt hierboven wel, maar net zoals wen en zoals ik ook al liet horen, wat kan voorkomen worden.... liever dat dan achteraf spijt hebben! Maar neem het allemaal niet té serieus mensen, ieder wil hier helpen en advies geven lijkt me en dan is het jammer dat hier sommige zaken zo geagiteerd worden genomen. Is zo niet bedoeld geloof ik.

groetjes Gaian.
zondag 8 april 2007 - 20:18
wen

Wen

Hallo Tine,

Het is echt niet moeilijk om een catproof omheining te plaatsen hoor. Als je me eens mailt [email protected] dan stuur ik je wat foto's van onze omheining door. Ik weet helaas niet hoe ik hier een foto moet bijzetten. Je kan ook altijd eens naar onze omheining komen kijken hoor. Geen probleem.

Groetjes,
Wendy[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 juni 2007 - 23:12
sloeberkes

Sloeberkes

hoi allemaal,

dieren zker honden en katten knabbelen niet zo vaak aan planten maar durven wel wat ik ook voor ogen houd is dat ze graag vuil water drinken vb uit plassen en onderzetters van planten. hier moet je ook rekening mee houden want dikwijls is het water giftig vb oleander eb het zelf voorgehad met mijn dieren dus giftige planten in pot en huisdieren dan geen onderzet borden gebruiken. En Tine veel geluk met je tuin en de poezen

groetjes Elsje
maandag 9 juli 2007 - 14:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon