menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Burenhinder

Ga naar meest recente reactie

Fik

Fik

Naar aanleiding van de grote hinder die wij ondervinden van de bomen in bijzonder de lork van onze gebuur, komt er maar geen oplossing. Dit is in 2007 al is voor de vrederechter geweest, toen werd beslist van de lork niet hoger te laten dan 15 meter en dat de dakgoten 1 x per jaar door mijn gebuur zou gereinigd worden. Nu ondertussen is de lork al bijna 20 meter en hij groeit maar (kan tot 30 à 40 meter hoog worden). Grotere schade en opkuis heb ik ondertussen, vooral van de wortels en er gebeurd niets. Deze schade door de wortels was nog niet in 2007.
H. Van der Veken
Wilsonstraat 43
2860 Sint Katelijne Waver

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 13 november 2013 - 14:03
Bombycilla

Bombycilla

Waaruit bestaat de schade die wortels veroorzaken
Volgens mij is het geen Larix maar een Metasequoia

woensdag 13 november 2013 - 15:07
Fik

Fik

Ja u hebt gelijk, het is een Metasequoia; de schade door de wortels: het terras is een 4 tal jaren vernieuwd en nu dank zij de wortels van de Metasequoia komt het omhoog en barsten de stenen. In de mate van het mogelijke heb ik dit maar zus en zo hersteld, de wortels heb ik afgeknipt maar krijg ze niet volledig onderuit de dallen zodat de dallen loskomen, 1 dal steekt reeds 2 cm omhoog. Ook aan de pomp in de holle ruimte komen de wortels door. Tevens wil ik u ook melden dat in mijn holle ruimte een pomp staat in een put die het water verwijderd. Nu de wortels van de lork komen door het metselwerk door. Ik vraag mij af wanneer er schade zal.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 13 november 2013 - 15:56
buitenman

Buitenman

Bij mij griede ook een Metasequoia, waar vorig jaar de buurman veel last ging krijgen door de wortels die zijn oprit omhoog duwden. Een boomverzorger/snoeier van de bomendienst Limburg, heeft bemiddelt in deze. De boom heeft echter wel het onderspit gedolven. Z|o'n metasequoia groeit ongeveer 5-10 in dikte/jaar. De wortels die naar boven komen zijn zogenaamde waterwortels die de boom ontwikkelt om zichzelf van voldoende vocht te voorzien. Je kunt deze op jouw erfgrens afsteken, maar dan blijf je nog met de boom zitten. Deze ontwikkelt op den duur weer nieuwe waterwortels.
In mijn geval is besloten tot kappen om de lieve vrede met mijn buren te bewaren. De bomenman vertelde mij dat de boom in dikte binnen 10 jaar met zijn stam tegen de oprit van hem was gegroeid en dan had ik nog meer schade. Wij zijn toen overeen gekomen dat hij zijn oprit zelf zou laten repareren en dat ik de kosten van de kap van deze 32-jarige en 22 m hoge boom voor mijn rekening zou nemen. Ik ben uiteindelijk bij de kap niet bij geweest, omdat ik de boom veel te mooi vond. De bomenman had deze in 3 uur tot aan de grond in stukken gezaagd en de takken versnipperd. Als aandenken heb ik nog een schijf van de stam. Het blijft een aandenken, maar het doet nog steeds pijn ook al is dit de beste oplossing geweest.
woensdag 13 november 2013 - 21:45
Lino

Lino

Heeft uw buur de schade die je nu hebt zelf al gezien? En wat stelt hij voor?
donderdag 14 november 2013 - 08:53
Fik

Fik

Hij (zij) heeft de schade gezien, tot hiertoe geen antwoord.
donderdag 14 november 2013 - 09:32
pplakke

Pplakke

weet niet hoe het werkt maar kan de rechter geen dwangsom opleggen .
staat die boom ook niet aan de straat zo lijkt het toch ?
zo ja mischien eens vragen wat de gemeente er van denkt.
als ik naar die foto zie lijkt het wel dat de boomstam op 2 meter van jou grens staat.
en zo staat het nu eenmaal in de wet 2 meter is de afstand die de wet voorziet.
uit dat punt mag je al blij zijn dat de rechter je iets geeft.
tenzij die foto een fout beeld geeft .
woonde je buur er eerst ?
donderdag 14 november 2013 - 13:50
Fik

Fik

Ik ga morgen haar de gemeente, ik verwacht ook antwoord van mijn verzekeraar, als dit niets geeft dan moet ik wel naar de vrederechter gaan zeker met alle rompslomp van dien, de boom staat op minder dan 2m (1,5m) van de omheining en komt niet op straat. Mijn buurman woonde er eerst, de boom is meer dan 30 jaar oud.
donderdag 14 november 2013 - 14:35
buitenman

Buitenman

De metaseqouia groeide ook erg hard, zie mijn foto van de schijf die ik heb bewaard van de boom. In de snelheid die hij groeide zou hij met de stam binnen 10-15 jaar de oprit van de buurman hebben bereikt.
De gemeente had een lijst van markante bomen, waar deze niet op stond. Wij wonen in een buitengebied, waar een speciale vergunning om te kappen nodig is. Dit is weggewuifd door de gemeente.
Uiteindelijk tot rooi besloten omdat ik binnen 10 jaar met ieder jaar als de naalden weer gaan vallen, weer ruzie over de naalden die op de oprit van de buren vallen en als de top van de boom teveel beweegt bij storm, en wat er al niet meer verzonnen wordt door die mensen...... Het blijft triest, de boom was erg mooi, maar rooien was nu de beste optie.
donderdag 14 november 2013 - 16:44
pplakke

Pplakke

heb hier een paar foto s van maps.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

de boom staat inderdaad dicht maar hangt amper over.
moest je hem snoeien kan het zijn dat hij breder word dan nu.
ook gaan die nieuwe scheuten weer groeien .
die nieuwe scheuten gaan ook meer kans hebben op uitscheuren.
hij zal ook geknot moeten worden om de 3 jaar of zo .

voordelen van je buur :
boom staat +30 jaar normaal enkel kap indien ziek.
je buur woonden er voor jou dus kan zegen dat je het wist toen je het huis kocht.

jou voordeel is dat je een uitspraak hebt van een rechter.
maar ik denk dat er maar 2 oplossingen zijn.
ofwel niets snoeien ofwel boom helemaal weg.
dat zal ook een boomdeskundige als uitleg geven denk ik.

donderdag 14 november 2013 - 17:18
pplakke

Pplakke

een foto 2 maal
hier de goede 4 .[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 14 november 2013 - 17:30
sirius

Sirius

Hoedanook, dit type boom staat, volgens het veldwetboek, op een illegale afstand van de perceelsgrens en helt over naar de buur. of een rechtbank de eigenaar van de boom de eigenaar gelijk gaat geven is zeer de vraag.
donderdag 14 november 2013 - 19:26
pplakke

Pplakke

er is al een vonnis staat in het eerste bericht uit 2007.
maar de eigenaar doet niets .
wat wel een beetje vreemd is dat je het zo laat aanslepen.
we zijn 6 jaar na de uitspraak toch wel lang vind ik .
mischien dat je best eens hoord bij de rechtbank .
zij gaan best weten hoe het verder moet als de zaak al niet is verjaard na 6 jaar.

aan sirius het is wel zo als de boom 30-jarige verjaring 30 is dus.
dan vervalt die regel dus volgens de wet staat die boom legaal.
hier staat het duidelijk uitgelegd :
http://www.willebroek.be/nl/content/1625/plantafstanden.html
donderdag 14 november 2013 - 21:09
pplakke

Pplakke

iets wat me ook nog opvalt die boom .
staat vlak aan de oprit van je buur.
is daar dan geen schade ?
donderdag 14 november 2013 - 21:21
minouke

Minouke

Je zegt daar van 1.5m afstand van de perceelgrens, maar is dat vanaf de stam?
De juiste afstand moet gemeten worden van het midden van de stam tot de grens.
donderdag 14 november 2013 - 21:33
jdcoster

Jdcoster

Je hebt ook het recht, en dat moet u niet afdwingen, van die wortels zelf af te steken.
Ik zou een sleuf graven van van een acht meter lengte en een meter diep, daar een plaat in zetten en het grint er weer op leggen. Dan bent u waarschijnlijk al gerust voor zolang u daar woont. Alle wortels beginnen met haarwortels en die buigen af in groeirichting als ze op een hindernis komen.

Die tegels lijken mij ook niet erg professioneel gelegd. Een betonnen ondergrond was beter geweest en zijn die tegels niet gelegd op andere tegels van een vorig terras?
Ook als er wortels in een afvoerputje groeien ... zal het zonder die wortels ook wel lek geweest zijn.
donderdag 14 november 2013 - 22:55
sirius

Sirius

Men gaat mij hier toch niet vertellen dat een vonnis uit 2007 niet uitgevoerd wordt en dat die niet uitvoering geen opschorting kan inhouden van de verjaring? en stond die er in 2007 ook al 30 jaar? misschien wordt het leuker als die boom bij de volgende storm op uwe zolder ligt? hopelijk hebt ge dan propere dakgoten!
donderdag 14 november 2013 - 23:40
pplakke

Pplakke

een ding is al goed dit soort boom is erg windvast en zal niet omvallen.
die buur kan daar toch in 2007 al 30 jaar gewoond hebben .
het zou zelfs kunnen dat die boom geplant is toen er noch geen buurhuis was.
of de oude eigenaar van jou huis had er geen moeite mee en gaf toestemming.
maar als de rechter een uitspraak doet en word niet nageleefd wat dan ?
daarom moet je daar contact mee opnemen want wij weten er toch niets van.
trouwens onze dakgoot kuis ik zelf uit.
hangt geen boom over en ligt ook elke herfst vol opgewaaid blad.


vrijdag 15 november 2013 - 03:56
Fik

Fik

Ja, allemaal goed en wel, de boom ten opzichte van de foto's van Google is al 4 meter hoger en hangt tot midden mijn oprit, de dakgoten kan ikzelf moeilijk kuisen ik heb wel een ladder die zo hoog is maar ik ben bijna 74 jaar en ga in mijn oude dag geen ongevallen meer riskeren; wat de rechter en verjaring betreft en de opvolging heb ik dit gedaan en mijn gebuur daarover aangesproken met als resultaat dat hij zelf goede advocaten had en ik hem gerust moest laten, dit zal in 2009 geweest zijn, toen begonnen de wortels en de schade zichtbaar te worden.
vrijdag 15 november 2013 - 09:20
pplakke

Pplakke

het vonnis 2007 geld:
boom niet hoger te laten dan 15 meter,
dakgoten 1 x per jaar door gebuur gereinigd .




is je buur dan in beroep in 2009 vrijgesteld van het vonnis uit 2007?
want een advocaat kan toch niet zegen dat jij je buur moet gerust laten.
terwijl hij het vonnis moet naleven en dat niet doet.







anders moet je eens op dit forum je vraag posten.
daar zijn er meer die er iets van af weten denk ik.
http://bouwinfo.be/forum/forums/58-Rondom-het-huis
http://bouwinfo.be/forum/forums/58-Rondom-het-huis
weet niet waarom maar de link wilt niet werken je zal moet overtypen.
vrijdag 15 november 2013 - 16:54
Fik

Fik

Op de gemeente zou men het nodige doen en trachten een oplossing te vinden, in eerste instantie een bijeenkomst met de betrokken partijen.
vrijdag 15 november 2013 - 17:20
pplakke

Pplakke

dat is goed van de gemeente maar je buur legt een vonnis naast zich neer.
het zou me verbazen als hij naar een bijeenkomst komt die vrijblijvend is.

vrijdag 15 november 2013 - 21:02
Lino

Lino

Ik zou het ook zo doen zoals jdcoster zegt: Je hebt ook het recht, en dat moet u niet afdwingen, van die wortels zelf af te steken.
Ik zou een sleuf graven van van een acht meter lengte en een meter diep, daar een plaat in zetten en het grint er weer op leggen.

Dat kost wel wat geld om dit te laten doen natuurlijk en je bent nog niet van de naalden in je dakgoot af.
zaterdag 16 november 2013 - 09:25
Fik

Fik

Ondertussen heb ik met de eigenaar en een boomwerker gepraat, deze zouden de nodige stappen ondernemen, er is maar een oplossing heb ik gezegd namelijk de boom verwijderen.
zaterdag 16 november 2013 - 10:38
Bombycilla

Bombycilla

Dat is niet waar er zijn manieren om die wortels tegen te houden,blad in dakgoot kan geen reden zijn om te kappen,dan zouden er nog heel wat bomen sneuvelen want iedereen krijg blad in de goot.
De boom is een mooie blikvanger in een verder nogal kale buurt
zaterdag 16 november 2013 - 11:33
pplakke

Pplakke

dus de boom gaat weg wel vreemd dat er na de uitspraak 6 jaar over ging.
maar goed je hebt wat je wou.
over die dakgoot vond ik ook een beetje vreemd.
meestal is schaduw de hoofdreden tot kap bij een buur.
ik heb ook wel wat bomen die groot zijn maar heb laagbouw.
eerste boom staat 15 m achter het huis en 32 m van straat 6m van buur.
huis staat op het zuiden dus schaduw komt nooit op de eerste 15 meter achtertuin .
zaterdag 16 november 2013 - 11:56
Tuinman65

Tuinman65

Dit is idd. wel een probleemboom in sommige gevallen.
Hier bij ons in Pulderbos staat er een op het dorpsplein en hij begon de funderingen van enkele huizen in de buurt te bedreigen.
Bij de heraanleg hebben ze hem dan ook "ingekaderd" om verdere problemen te voorkomen.
Leo
zaterdag 16 november 2013 - 23:50
pplakke

Pplakke

maar zo als bij mij 6 meter van de buur en 15 achter de achterkant van het huis.
is normaal toch goed ?
zondag 17 november 2013 - 06:36
Fik

Fik

Vergeet niet de hoogte van de boom = wortels onder de grond, een boom van 15 meter hoog heeft dus een lengte van 15 meter wortels.
zondag 17 november 2013 - 09:45
pplakke

Pplakke

op de grenslijn loopt een beek dus daar stopt het voor de wortels.
aan de andere kant van de tuin is veld .
en daar hangen Oostenrijkse dennen tot 2a3 meter over de draad.
word jaarlijks geploegd tot 50 cm van de draad.
en daar zijn geen wortels dus ze worden misschien wel zo lang als je zegt.
maar dan mag er geen obstakel zijn of gewoel in de aarde.
zondag 17 november 2013 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon