menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ratten

Ga naar meest recente reactie

Ieniemienie

Ieniemienie

Hallo, in ons kippenpark lopen ook ratten...Hoe raken we van die beesten af? We geven al een tijdje enkel graan a d kippen, geen keukenafval meer, mr 't helpt precies niet...
zaterdag 26 oktober 2013 - 22:03
jdcoster

Jdcoster

De holen opzoeken en aan de in-(uit)gangen rattenvallen zetten. Zorg er goed voor dat de vallen onbereikbaar zijn voor kippen, katten en vogels. Zet er dus een kooi of kastje boven.
Als lokaas gebruik je best iets wat goed ruikt zoals salami of kaas, dat eten ze nog liever dan kippengraan... .
zondag 27 oktober 2013 - 00:13
Roeli

Roeli

De gaten dicht maken met stevig gaas.
Ik neem aan dat je in het "nachthok"voert.
Zo deden wij het tenminste.
Overdag de kippen los, 's avonds opsluiten en voeren.
Dan zijn de ratten en muizen buiten de deur te houden.

groetjes Roeli
zondag 27 oktober 2013 - 09:44
BDV

BDV

Ik stond net oog in oog met een grote muis. Was ook al akelig genoeg Het hok volledig afsluiten kan ik helaas niet doen en die beestjes vermoorden vind ik ook zo zielig. Zouden ze wegblijven als ik er voor zorg dat er geen eten meer ligt in het hok?
dinsdag 29 oktober 2013 - 12:18
Roeli

Roeli

Wat is er, in vredesnaam, akelig aan een muis of een rat.
En het hok 'avonds afsluiten kan van levensbelang zijn voor je kippen.
Ook andere dieren kunnen dan bij de slapende kippen komen, met alle gevolgen van dien.
Voer in het hok laten liggen is natuurlijk een uitnodiging aan ratten en muizen.
Kom maar jongens, hier ligt wat lekkers voor jullie.
Wat de kippen overlaten altijd weghalen.

groetjes Roeli
dinsdag 29 oktober 2013 - 12:46
jdcoster

Jdcoster

Op het moment dat u muizen of ratten overdag waar neemt zitten er al lang meerdere en hebben ze het kippenhok al verkend of er een goed plaatsje uitgezocht. Als ze 's nachts niet binnen kunnen, komen ze wel overdag en graven ze holen. Hun schuilplaatsen in of onder het hok zijn zelden groot.
Buiten de prefabhokjes uit de handel, heb ik ook nog maar weinig kippenhokken gezien hier, die 'muisdicht' kunnen gemaakt worden.
Mijn kippenhok is een deel van een stalletje waar ook het varken en de konijnen gehuisvest zijn. Ook de bijenkasten staan er, constant wel 100 kg graan en meel en een voorraadje stro en hooi. De katten kunnen er gaan schuilen als het regent want de deur staat altijd open.
Afsluiten kan hier dus helemaal niet.
Toen de buren deze zomer hun oude kippenhok afbraken hebben hun ratten bij mij een onderkomen gezocht en voor ik er erg in had hadden ze al jongen gehad in een nest onder de betonvloer. Ik heb ze allemaal, acht in totaal, in een paar wekentijd, kunnen vangen met een rattenval.
Van medelijden en sentiment i.v.m. ratten en muizen krijgt men meestal later spijt.
Ze brengen ziekten over en ze maken veel kapot en vuil.


dinsdag 29 oktober 2013 - 18:38
BDV

BDV

Mijn hok is goed afgesloten behalve de deur. Naast kippen hebben we ook geiten en die lopen 's nachts graag buiten waardoor ik het poortje niet dicht wil doen. Zal me inderdaad eens moeten bezighouden met een rattenval op poten te zetten.

Er overwinteren ook enkele motten in het kippenhok en daar heb ik geen probleem mee. Als ze echter de boel gaan kapotmaken moeten ze er uit
dinsdag 29 oktober 2013 - 19:10
Tuinman65

Tuinman65

Als ik moet kiezen tussen mijn vrouw en dochter of de muizen, dan kies ik voor de twee eersten.
Ik roei die uit met STORM...
Hier zitten er verschrikkelijk veel en eerlijk gezegd, ik vind het ook maar vieze beesten met die lange staart.
Leo
dinsdag 29 oktober 2013 - 23:22
Ieniemienie

Ieniemienie

ondertussen enkele families uitgeroeid... In de serre lag de aarde overal op hopen tussen mijn agapanthussen die aan het overwinteren waren. Overal zaten gaten en de noten v onze notenboom waren opgegeten dr de ratten. Op het containerpark hb ik zakjes gif gekregen en het lijkt erop dat ze weg zijn. Ik zie zeer graag dieren, maar dit was wel wat teveel... Brrr, weet nog niet of ik nu tomaten zet dit jaar, wie weet wat in die aarde zit...
zondag 13 april 2014 - 14:09
jdcoster

Jdcoster

Vandaar dat ik liever vallen zet ... .
Ik heb natuurlijk ook een goede kat die me de laatste week bijna dagelijks geschenkjes brengt[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 13 april 2014 - 14:24
Roeli

Roeli

Nou,meneer Koster, zo'n kat heb ik ook gehad.
Maar die bracht de vogeltjes en de muizen levend en ongeschonden thuis.
Legde ze voor mijn voeten, zo van....alsjeblieft vrouwtje, een kado'tje voor je.
En als je dan weet dat we in die tijd 3 honden hadden ( een moeder en 2 pups ) en
3 poezen met samen 7 kittens, kan je je misschien voorstellen wat dat voor een feest was.
Want zowel muizen als vogeltjes bleven echt niet braaf op de grond liggen tot ik ze had opgepakt.
Gebruik je verbeelding, dan zie je wat er gebeurde.
Groot Feest.

gr. Roeli
zondag 13 april 2014 - 16:50
jdcoster

Jdcoster

Hier hebben we ook vijf katten, maar ze zijn niet allemaal even actief. De 'rattenpakker' zouden we nu eigenlijk moeten binnen houden want de mereljongen zijn gisteren uitgevlogen. Hij blijft echter urenlang gespannen een gaatje in de muur van het stalletje observeren. De vogels kunnen hem nu even gestolen worden.
We hebben ook twee bejaarde katten waarvan er al eentje 19 jaar is. Die willen voorgekauwd eten uit blik, daar moeten ze niet op jagen.
Dan zijn er nog twee jonge Britse korthaar-salonkatten. Eén daarvan heeft permanent huisarrest want hij komt niet terug van zijn wandelingen en de andere heeft nog niet zo erg de reflex om onmiddellijk te doden. Daarvan moet ik soms ook wel eens een kikker afnemen waar ze heel voorzichtig en zorgzaam mee rontzeult.
Die houden we ook zoveel mogelijk binnen. Volgende week verwacht ik al dat de meesjes zullen uitvliegen. Dat is ook weer zo'n moment om waakzaam te zijn te zijn met de katten.
Ze hebben dus voor- en nadelen hé.
zondag 13 april 2014 - 18:29
Roeli

Roeli

OK, maar zie je voor je wat er in je kamer gebeurt als vogels of muizen in paniek door de kamer vliegen en een horde honden en katten elkaar te snel af wil zijn om ze te vangen .....?
En hoeveel moeite en werk het is om muis of vogel dan ongeschonden weer buiten te krijgen ?
En hoe je kamer er nadien uit ziet ?
Echt, DAT WIL JE NIET WETEN !!!!
zondag 13 april 2014 - 18:56
RdB

RdB

Een jaar of wat geleden kwamen twee kauwtjes door de schoorsteen de woonkamer ingetuimeld; dus ik kan me er een voorstelling van maken .

Ruud
maandag 14 april 2014 - 12:07
wilma*15

Wilma*15

Roeli

Enige jaren geleden is dit ook bij mijn vriendin gebeurd en we waren met z'n tweeën achter die dieren aan.
Na enige tijd toen alles een beetje rustig was hebben we toch maar de mannen opgebeld om mee te helpen met opruimen.

Ik heb ooit een hele luie kat gehad.
Die bleef gewoon liggen terwijl er een muis vlak langs hem heen liep.
Die muis hebben we zelf met een muizenval moeten vangen.

Groetjes
maandag 14 april 2014 - 21:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon