menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhoogde bedden

leerling

Leerling

De grond in onze tuin is arme zandgrond waar helaas ook nog eens een boel rommel in zit (stukken balatum, ijzeren platen, puin, kapot serviesgoed, plastic netjes, mosselschelpen, vezelplaatachtige toestanden...). 't Containerpark wordt er rijker van.
We wonen op het hoogste punt van de straat. Vooraan is een gracht (waar nog nooit water in heeft gestaan), achteraan ligt de tuin van de buurman zo'm halve tot twee meter dieper. M.a.w 't is hier arme en droge zandgrond.

Door toevoegen van veel compost en bentoniet hoop ik wat bloemenperkjes te kunnen aanleggen, maar ik betrouw al die rommel niet voor een moestuin.

Ik las hier al een paar keer over verhoogde bedden, maar weet niet goed hoe ik daar best aan begin. Wie kan wat advies geven?

Heel concreet:

* materiaal van de bakken
Gewoon hout zou na een paar jaar wegrotten, 'k heb niet echt veel vertrouwen in de fsc of pefc labels voor tropisch hardhout, bij stenen platen zou de grond aan de boorden te hard uitdrogen.
Zijn er andere opties?

* afmetingen van de bakken
Wat zijn goede afmetingen voor de bakken?

* bodem
Ik had dit jaar zo'n "vierkante meter tuin"-bak gekocht en die op grond gezet die ik eerst onkruidvrij had gemaakt (dacht ik). Maar zevenblad tiert hier welig en die kwam er gewoon doorgroeien. Volstaat een kartonnen bodem om dat tegen te gaan? Of gebruik ik beter worteldoek? Helpt worteldoek ook tegen het wegsijpelen van vruchtbare stoffen?

* hoe opvullen?
Laat ik best zwart zand leveren? En meng ik daar dan best nog eens een laag compost door, of is dat een overkill?

* onderhoudstips
Omspitten zal wel niet gaan in verhoogde bakken. Hoe zorg je ervoor dat de grond "goed" blijft?

* andere tips?
dinsdag 1 oktober 2013 - 23:00
pplakke

Pplakke

zo een bak houd zeker geen vocht vast.
als die rommel de rede is voor die verhoogde bak.
is het dan geen optie om een grondwerker aarde te doen zeven.
en dan zou ik planten nemen die droogte plezant vinden.
woensdag 2 oktober 2013 - 22:20
furor

Furor

Heb hier ook al meer dan een container afval uit de tuin gehaald. Ik zeef alles manueel, kruipt dààgen in, maar ik wil ook al die brol niet onder en tussen mijn fruitbomen en groenten.


Hoewel gemakkelijk zijn treinbiels af te raden omdat het product waarmee ze behandeld zijn schadelijk is.

Worteldoek laat voedingsstoffen door.

kijk voor aangename groottes. Kijk eens hoe ver je kan reiken, wat een werkbare afstand is. Lengte doet er niet toe, 't is vooral de breedte die de beperkende factor is.
Kijk eens naar de filmpjes van 'de moestuin volgens Wim'. Daar zal je wel ideeën kunnen opdoen.
zondag 17 november 2013 - 19:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon