menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag heeft bruine plekken

Ga naar meest recente reactie

TROL

TROL

Hallo, ik zit met een vraag mbt de haag in de tuin.
Deze haag staat er al ongeveer 20 jaar en 10 jaar geleden was deze mooi groen en egaal. sinds enkele jaren heb ik enkele bruine plekken. zeer lokaal gaat ze precies dood . iemand een idee wat dit soort haag weer in topvorm kan brengen?
ik weet niet of ze bvb graag kalk of andere meststoffen wil. meer of minder water of licht.

indien iemand weet wel soort haag dit is en waat specifiek op te passen.. alvast bedankt voor de tips.

de vorige eigenaar was zelf een tuinman en die haag was echt schitterend toen we het huis kochten.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 16 juni 2013 - 22:07
mukka

Mukka

Hallo , zijn dit geen snelgroeiende sparren , die last hebben van rode spin , waardoor de sparren afsterven . En daarna kortgeschoren zijn , waardoor je die bruine stukken krijgt !
maandag 17 juni 2013 - 10:16
TROL

TROL

beste mukka, ik weet niet hoe dit soort haag noemt. Het is echter wel een haag. Het is 1 heel mooi geheel op de bruine plekken na. Ik wist niet dat er sparrensoorten zijn die stuk gaan door de rode spin.

Op internet kon ik dit vinden . Zal is op zoek moeten gaan hoe je die rode spin kan aanpakken
--------
Net dezelfde kenmerken als onze haag had/heeft.
Wij hebben een echte tuinman laten komen om dit te onderzoeken en blijkbaar was het een soort rode spint dat er in zat.
Dat maakt alles kapot en komt nooit meer terug als je pech hebt.
Dit kan behandeld worden door een bepaald product in te verstuiven ... moet met redelijk wat druk gebeuren.
Misschien hetzelfde bij u?
-------

En dit was een andere post van iemand die dacht aan een schimmel en volgende middel aanrade ( zie hieronder). Jullie mening is zeer welkom. Bedankt voor het meedenken

De post:
---------------
Re: Bruine plekken in taxushaag

Een goedkoop middel voor behandeling van zulke ziektes op hagen is kattestaarten (heeermoes) gaan trekken, er een emmer meevullen ,water bijvoegen , een weekje laten trekken en dan het water verstuiven op de zieke plant. Opgelet het stinkt vreselijk dus niet in de wind gaan verstuiven.

Wij hadden last van bruinwordende corniferen (leylandis) die als haag worden gebruikt. Als je te lang wacht is het niet meer herstelbaar. Het heeft geholpen voor toch een groot deel van de hagen bij ons.

URL GEBLOKKEERD %20.../heermoes.html

----------
maandag 17 juni 2013 - 12:45
Tuinman65

Tuinman65

Dit heeft niks te maken met rode spin.
Ofwel is dit een aantasting door de takkenluis en die kan je bestrijden door te spuiten met een mengeling van bv. Okapi en Confidor.
Dit beestje bestrijden is niet eenvoudig. Googel daar maar wat over.
Ofwel is het Phytophtora en daar valt weinig tegen te doen.
Aan de foto te zien denk ik dat het de takkenluis is.

Leo
maandag 17 juni 2013 - 22:57
TROL

TROL

Hallo Tuinman65 , vandaag is bij aveve gegaan maar ze hadden geen okapi of confidor. Ik ga morgen is naar andere tuinwinkel gaan. ik stuur ook nog enkele foto's door die meer detail tonen.

Bedankt voor jullie tips .

weet iemand of het mogelijk is meerdere foto's o pte laden of telksens maar 1 per post ?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 18 juni 2013 - 16:09
TROL

TROL

nog een detail fotoke ...

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 18 juni 2013 - 16:10
TROL

TROL

en nog een foto van de andere kant ( daar is het meer de onderkant ) ...

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 18 juni 2013 - 16:11
Bombycilla

Bombycilla

Ja daar gaat een portie bijendood goed helpen zeker tegen die dode takken
dinsdag 18 juni 2013 - 18:39
Tuinman65

Tuinman65

Geef jij dan maar de oplossing voor het probleem.
Leo
dinsdag 18 juni 2013 - 23:36
Bombycilla

Bombycilla

er worden hier oplossingen aangedragen terwijl niemand weet wat het probleem is.
nu zijn er mensen die op de gok spuiten maar dat lijkt mij onverstandig.
misschien heeft je tuinmannetje wel gewoon te kort geschoren
woensdag 19 juni 2013 - 11:15
TROL

TROL

het heeft volgens mij niets met scheren te maken want dat is al lang niet meer gedaan. deze haag groeit zeer traag. en langs de andere kant is het onderste stuk echt dood . ik post nog een foo

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 19 juni 2013 - 22:46
Tuinman65

Tuinman65

Probeer toch maar met het middel tegen de takkenluis, je gaat daar geen enkele bij mee doden.

Leo
zaterdag 22 juni 2013 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon