menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Arme zandgrond verbeteren

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Onze nieuwe tuin heeft een arme zandgrond. Anderhalve spade diep vinden we gele zavel. Volgens onze buurvrouw groeide hier vroeger heide - wat een straat in de buurt met naam "heidestraat" schijnt te bevestigen - en valt er hier niet veel te tuinieren. We wonen bovendien op zowat het hoogste punt in de straat, zodat de grond ook nog snel uitdroogt.

Momenteel is de tuin behoorlijk wild. Amerikaanse vogelbes, robinia, zomereik, bramen, klimop... voelen zich hier duidelijk thuis.

We komen van een tuin met leemgrond, dus dit is een nieuwe ervaring voor ons. Pluspunt is in elk geval dat zand veel gemakkelijker wiedt dan leem.

Heeft iemand tips over hoe we de grond best verrijken zodat de plantjes die we meegebracht hebben het hier ook naar hun zin hebben en we hopelijk toch ook een moestuin(tje) kunnen aanleggen?

Kunnen we op zo'n grond fruitbomen planten? (O.a. kers, notelaar, appel, mispel, moerbei en vijg staan op het verlanglijstje.)

Uiteraard zijn ook antwoorden op een deeltje van deze vragenwaterval welkom.
woensdag 5 juni 2013 - 01:44
Tuinman65

Tuinman65

Gebruik zoveel mogelijk compost, desnoods een laag van 10 cm dik.
Op zandgrond, en ik weet daar alles van want ik woon in "Zandhoven" kan je nooit genoeg compost gebruiken.
Leo
woensdag 5 juni 2013 - 23:05
Gespeel

Gespeel

Die site die je daar geeft is er ook niet naast van prijs
woensdag 5 juni 2013 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Ja ... Voor 1m
vrijdag 7 juni 2013 - 08:38
Tuinman65

Tuinman65

Pol, je weet toch dat ze in Halle(Zoersel) ooit 1 pier gevonden hebben en dat ze die met een ketting hebben vastgelegd aan de kerk.

Leo
vrijdag 7 juni 2013 - 23:27
Polplastron

Polplastron

Inderdaad! Vandaar de bijnaam "pieren" voor de inwoners van betreffend dorp. Eigenlijk ben ik echter van oorsprong een "teljoorlekker"!

Groeten,

Pol
maandag 10 juni 2013 - 10:08
Tuinman65

Tuinman65

Van waar komt de naam teljoorlekker Pol?
Een teljoor is kempens voor een bord maar die lekker?

Leo
vrijdag 14 juni 2013 - 23:31
Polplastron

Polplastron

Vrij vertaald: bordenlikker. De mensen in Arendonk waren schijnbaar destijds zo arm dat ze het laatste restje zelfs uit hun bord likten, vandaar de bijnaam.
zaterdag 15 juni 2013 - 10:07
leerling

Leerling

Bedankt voor de composttips.

De boomschors.be site is inderdaad behoorlijk prijzig. Vooral omdat er naast die 33 EUR nog eens 40 EUR bijkomt voor transport kosten. Maar op de site vind je wel een goede beschrijving van wat je waarvoor kan gebruiken.

De verwijzing naar Vlaco bracht me uiteindelijk naar de website van ons eigenste container park. Daar kunnen we blijkbaar compost kopen aan 1,90 EUR/zak van 40 liter. Voor 1m3 wordt dat dan 25 EUR. Nog altijd een pak meer dan de 5 EUR waar Pol het over had, maar zonder aanhangwagen is zelf in bulk gaan halen wat moeilijk.

Zelf composteren doen we natuurlijk ook.

Heeft iemand met dit type tuin ervaring met bentoniet?

P.S. Pol, moet dat geen "telouwerele'er" zijn? (Heb ginder familie wonen. )
maandag 17 juni 2013 - 20:58
Polplastron

Polplastron

P.S. Pol, moet dat geen "telouwerele'er" zijn? (Heb ginder familie wonen. )

Hihi, klopt, maar tussen uitspraak en schrijven is nog een verschil h
dinsdag 18 juni 2013 - 08:46
leerling

Leerling

'k Heb ondertussen wat bijgelezen, maar 'k ben er nog niet uit. 'k Heb al wat losse compost opgepikt opgepikt op 't containerpark en wanneer nieuwe plantjes de grond in gaan, meng ik de grond met plantaarde, compost en bentoniet en strooi er daarna nog rijkelijk compost rond.
Bedoeling is om een paar keer per jaar compost met bentoniet vermengd licht in te werken.

Maar dat schijnt vooral de bodemstructuur te verbeteren zonder die echt te bemesten. Paardenmest wordt afgeraden op dit type grond. Koeienmest zou ook alleen de structuur verbeteren.

Wat kan ik dan wel gebruiken?
zondag 18 augustus 2013 - 02:22
Polplastron

Polplastron

Bentoniet is volgens mij voor niets nodig. Op arme zandgrond zijn er maar drie dingen die je nodig hebt: compost, compost en compost!

Ik breng hier op mijn arme zandgrond jaarlijks in het voorjaar een mulchlaag compost aan en doe dat vaak in het najaar nog eens. Op die manier zie je de stoffige grijze grond na een tijd echt wel mooie zwart en korrelig worden hoor. Helaas is de structuur niet blijvend en moet dat ieder jaar weer worden aangevuld met nieuwe compost.

Wel is het zo dat eens er planten groeien deze zelf mee zullen zorgen voor een vastere bodem.

Compost dient niet als meststof en gedroogde koeienkorrels hebben dezelfde eigenschap. Toch moet je volgens mij niet overdrijven met de nood aan mest; heel wat planten hebben niet zo'n grote behoefte.

Groeten,

Pol
woensdag 21 augustus 2013 - 14:33
leerling

Leerling

Bedankt, Pol. In onze vroegere tuin gebruikten we ook alleen compost (en mulchlagen van gazonmaaisel) en dat was daar inderdaad voldoende.

Bentoniet gebruiken we hier omdat het de vochthuishouding zou verbeteren waardoor er ook minder voedingsstoffen zouden uitspoelen.

(We zijn nog heel erg aan het experimenteren. Onze buurvrouw kijkt ons wat meewarig aan en wijst ons erop dat alle andere tuinen in de buurt ook bloemarm zijn omdat mensen het gewoon opgegeven hebben.)
woensdag 21 augustus 2013 - 17:43
Polplastron

Polplastron

Compost verbetert ook de vochthuishouding en is financieel een stuk interessanter dan bentoniet.

Hou ook rekening met je grond bij het kiezen van je planten; op arme zandgrond kan er heel veel mits je de grond goed bewerkt. Zelf heb ik hier met veel succes allerlei rozenvari
woensdag 21 augustus 2013 - 20:04
leerling

Leerling

Naar geschikte bodembedekkertjes zijn we inderdaad ook nog op zoek. Welke heb jij allemaal staan?

Momenteel zijn we aan het proberen hoe de volgende plantjes het doen:

- Arenaria montana (zandkruid)
- Helianthemum (zonneroosje)
- Saxifraga 'Schneeteppich' (steenbreek)
- Epimedium youngianum 'Niveum' (elfenbloem)
- Hepatica nobilis (leverbloempje)
- Thymus praecox (kruiptijm)
- Lonicera crassifolia 'Little Honey' (kruipkamperfoelie)
- Fragaria vesca (bosaardbei)

Maar als je zo'n plantjes echt als onderbeplanting laat uitgroeien, hoe kan je er dan nog compost tussen verwerken?
woensdag 21 augustus 2013 - 22:43
Polplastron

Polplastron

Arenaria groeit hier bij mij niet mooi dicht; ik denk dat je de plant beter als rotsplantje beschouwt. Hetzelfde geldt voor de Saxifraga's.

Onder mijn rozen heb ik verschillende Geranium's staan en die doen het ook allemaal goed. Onder
donderdag 22 augustus 2013 - 14:53
satomi

Satomi

Arabis procurrens is ook een leuk bodembedekkertje dat het op een voedzame bodem goed doet, blijft 's winters groen.
Ook Arabis fernandi-coburgii 'Variegata' is de moeite waard.

NL-naam = Rijstebrij

donderdag 22 augustus 2013 - 15:19
Esem

Esem

Niet alleen 10 cm comopst strooien zoals Leo al aangeeft,maar dit doe je zowel in het voorjaar als in het najaar,en doe dit enkele jaren na elkaar,zo bekom je een zeer goede en vruchtbare grond.

Ik doe dit al meer dan 10 jaar.

Gr E.
zaterdag 24 augustus 2013 - 22:46
leerling

Leerling

Bedankt voor alle suggesties voor bodembedekkers. 'k Ga er zeker een aantal van uitproberen. Vooral degene die bijen, hommels, vlinders... aantrekken zijn meer dan welkom.
'k Heb hier al bijensoorten gezien die ik nog niet kende. Ons nestplaatsje kon meteen op heel wat belangstelling rekenen. Helaas niet allen van bijen. Spechten vonden het ook best leuk om wat extra's te krijgen. Tegen volgend voorjaar komt er een scherm voor...

Wat de compost betreft, 10 cm is een massa! Daarmee zou ik veel plantjes helemaal onderstoppen.

Is er een reden om dit alleen in het voor- en najaar uit te strooien?

Momenteel meng ik de eigen grond met teelaarde, compost en bentoniet en strooi dan een extra laagje van zo'n 2 cm rond de plant. Ik wilde dat laagje stelselmatig aanvullen. Goed idee of toch niet?

'k Heb van een buurman ook een boel hakselhout gekregen die ik ook tussen struiken, rond bomen en vaste planten en op paadjes wilde strooien.
Op sommige plaatsen lees ik dat dat misschien niet zo'n goed idee is. Het zou slakken aantrekken en stikstof aan de bodem onttrekken. Dat laatste snap ik niet. Hoe zit dat?
zondag 25 augustus 2013 - 02:24
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik persoonlijk ook geen 10 cm! Enkel bij voorbereiding van grond vind ik dit zinvol. Bij 10 cm stop je inderdaad alles onder ...

Stelselmatig aanvullen vind ik een goed idee.

Hakselhout schijnt inderdaad nadelen te hebben. Bij het rotten heeft dit stikstof nodig en volgens sommige bronnen zou dit dan aan de bodem kunnen onttrokken worden. Andere spreken dit dan weer tegen. Het grote nadeel vind ik zelf dat het veel moeilijker is om te hakken en schoffelen tussen dit materiaal en dat de vogels heel je tuin volstrooien op zoek naar wormen.

Groeten,

Pol
zondag 25 augustus 2013 - 09:44
Tuinman65

Tuinman65

Ik ging er van uit dat vraagsteller met zijn aanplantingen ging beginnen en dan is 10 cm niks te veel, eerder nog te weinig.
In een bestaande aanplanting met bodembedekkers of vaste planten is dat natuurlijk te veel ineens. Dan kan je dat beter spreiden met mindere hoeveelheden.
En laat die rommel van hakselhout maar weg.
Hoe ga je dan nog fatsoenlijk compost kunnen toevoegen?
En zij die de nadelen van boomschors en houthaksel tegenspreken zijn meestal degenen die er belang bij hebben.

Leo
zondag 25 augustus 2013 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon