menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenten en fruit op een zandberg

Ga naar meest recente reactie

alexaria

Alexaria

Hallo,

Ik heb een zandberg , gemaakt van het zand dat uit de vijver kwam.
Nu zou ik op die berg groenten willen kweken.
Hoe moet ik dat aanpakken en welke groenten of fruit.
Ik had eerder gedacht aan groenten en fruit die naar beneden kunnen afhangen zodat de hele berg bedekt is .
Ik heb al wel antionkruiddoek op de berg liggen en trappen gemaakt om het fruit en de groenten te planten.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 18 mei 2013 - 11:21
jdcoster

Jdcoster

Spijtig van dat zeil op de grond. Mooi zal het nooit zijn vind ik.
Is dat zand of is dat aarde daaronder?
zaterdag 18 mei 2013 - 13:18
alexaria

Alexaria

Jdcoster,

De foto die u ziet is maar om aan te geven wat ik bedoel.
natuurlijk zal ik het nog aanpassen.

Gr Alex
zaterdag 18 mei 2013 - 21:31
jdcoster

Jdcoster

De vraag blijft natuurlijk of daar nu zand (onvruchtbaar ...)onder zit zoals u schrijft, of bruikbare grond.
In dat laatste geval zie ik niet zo heel veel mogelijkheden meer dan aardbeien op de laagste trede, stekelbessen, rode- of zwarte bessen een trede hoger en tegen de schutting aan en er ook tegen geleid, druiven, kiwibessen of Japanse wijnbessen.
Als her over fruit moest gaan.
Ik zou die berg ook nog rijkelijk voorzien van een grondverbeteraar (compost) en eventueel al eens kijken voor een bevloeingsysteempje voor langere droge periodes.
Een grondkering om de bodem op zijn plaats te houden zal ook nodig zijn en voldoende tussenruimte (paadjes) om overal tussen te kunnen.

Persoonlijk zou ik er echter een mooie afhellende rotstuin mee maken, maar smaken verschillen uiteraard.
zaterdag 18 mei 2013 - 22:27
alexaria

Alexaria

Dat is een heel goed idee.
Ikzelf had in gedachten van op de bovenkant pompoenen te zetten.
Op de onderste laag aardbeien.
Maar op de tweede laag wist ik niet wat plaatsen.
En om tegen de schutting iets te plaatsen had ik nog eens niet aan gedacht.

Dank u wel Jd
zaterdag 18 mei 2013 - 23:06
jdcoster

Jdcoster

Diverse slasoorten in een dambordpatroon (Lollo bionda, Lollo Rossa, Eikenbladsla, kropsla ...) aangeplant willen het ook nog wel doen.
Eventueel zelfs tussen de aardbeien. Het is maar zeer tijdelijke tuinkunst natuurlijk maar eventjes is het mooi. Zo ben ik momenteel zelf ook gaten in mijn creatie aan het eten... .
Tegen de tijd dat de aardbeien meer plaats vragen om de uitlopers te laten wortelen, is er al veel sla weg.
zaterdag 18 mei 2013 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon