menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kompostwormen 2

Ga naar meest recente reactie

depauws

Depauws

Ik heb vorige zaterdag een komposthoop opgezet met keukenafval, grasmaaisel en een deel van een vorige komposthoop. Het geheel is na 4 dagen goed op temperatuur.
Ik had een plastic zeil bovenop gelegd tegen de regen.
Er blijken nu veel kleine wormpjes in de hoop te zitten, ook tegen het plastic.
het zijn kleine, erg dunne wormen, halve mm diameter 10 tot 20 mm lang, wit tot doorzichtig.

Bij het opzetten heb ik wel enkele volwassen wormen gezien in het deel van de oude komposthoop, het zijn geen regenwormen maar kleiner, 50 tot 80 mm lang, 2-3 mm diameter en licht-roze van kleur.
Ik heb geen tijgeermotief gezien.

Zouden de kleine wormpjes de jongen zijn van de kompostworm?
Gaat de ontwikkeling van wormen zo snel?
donderdag 8 maart 2007 - 22:00
Rodger

Rodger

Silvain, die kleintjes zullen wel jonge regenwormen zijn .
In een goed milieu ontwikkelen die compostwormen zeer snel.
Je hebt heel wat soorten oppervlakte wormen(compostwormen)
Onze keukenafval gaat in wormenbakken die ikzelf maakte.
Ik neem er morgen eens en foto van met de massa's wormen die de keukenafval naar binnenwerken en er een zeer goede compost van achterlaten.
groetjes
rodger
vrijdag 9 maart 2007 - 20:52
Rodger

Tekst aangepast

Rodger

[afbeelding verwijderd niet-https]Dit zijn de compostwormen die mijn keukenafval verwerken tot bruikbare meststoffen.

[afbeelding verwijderd niet-https]Ik heb een set van vijf losse bakken die ik op elkaar kan stapelen . De onderste is met een fijn gaas (polysterzak) om het vocht door te laten ,de vier volgende zijn met fijne draad waar de pieren goed doorkunnen .Als de bovenste vol is dan is de onderste al pierenmest en kan ik het al uitgieten,dan giet ik de volgende in de onderste terug en zet dan de lege terug vanboven.Een soort roulement systeem dat goed werkt.
groetjes
roger
zaterdag 10 maart 2007 - 08:38
Bowie

Bowie

En hoe dek je dan de bovenste bak af, of laat je die openstaan?
zaterdag 10 maart 2007 - 14:37
Rodger

Rodger

Het bovenste wordt steeds afgedekt met kartonpapier wat de pieren ook opvreten als het vochtig wordt ,dan wordt er steeds ander opgelegd om uitdrogen bovenaan te vermijden.Bij een lange regenperiode dek ik het af met een houten plank anders wordt het tè nat.Alle keukenafval gaat erin ,ook koffiefilters en keukenpapier.
rodger
zaterdag 10 maart 2007 - 21:04
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Je kan dit inderdaat ook doen,maar echt nodig is het niet,
Afdekken heeft geen enkele invloed op het composteerproces.
Ik als beheerder van een compostpark heb verschillende bakken staan,ik heb er bij wijze van proef een
paar afgedekt met een plaat,zodat deze bakken niet te nat werden,ik henb geen enkel verschil gemerkt,met
de bakken die afgedekt werden,de compost is vochtig genoeg.Thuis heb ik ook een compostbak staan en deze dek ik nooit af,ook niet bij hevige regens;en nog nooit problemen mee gehad.
Meer info over compostwormen,compostbakken en zo verder vind je op mijn blogs:

www.bloggen.be/compostmeester

www.bloggen.be/compostmeester2

Groetjes,
zondag 1 april 2007 - 18:34
Plantadvies

Plantadvies

Zoals de Compostmeester al verteld heeft, zo doe ik het ook. Niet afdekken dus en dat werkt al jaren prima.
zondag 1 april 2007 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon