menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Over pootaardappelen

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Moet men pootaardappelen altijd laten schieten ( scheutjes laten maken) of kan je ze ook zo in de grond steken..... het is voor ons de eerste keer... heb ooit mijn grootvader dat wel zien doen, laten kiemen in een kistje en ze dan h
woensdag 6 maart 2013 - 19:42
RdB

RdB

Beide methoden werken. Tegenwoordig laat ik ze graag iets schieten, dan weet ik zeker dat ze snel op gang komen, maar zonder dat ging vroeger ook.

Ruud
woensdag 6 maart 2013 - 20:31
myriam56

Myriam56

Dank je wel Ruud...
woensdag 6 maart 2013 - 20:57
erice

Erice

Als je ze in stukken snijd moeten er toch zeker wel ogen aan elk stukje zitten?
woensdag 6 maart 2013 - 21:08
kriske10

Kriske10

als je ze in stukken snijd (afhankelijk van hoe groot ze zijn ) moeten er inderdaad ogen zitten aan elk stuk (alhoewel je sommige ogen niet of moeilijk ziet )
en de aardappelen eerst laten schieten in bakjes is inderdaad niet nodig maar zo komen ze wel sneller uit
woensdag 6 maart 2013 - 21:23
erice

Erice

Is er een bepaalde grootte nodig om ze in stukken te snijden?
Of is het ook zo dat als je de hele pootaardappel in de grond stopt je veel meer aardappelen krijgt
woensdag 6 maart 2013 - 21:25
myriam56

Myriam56

Dank U wel krisje... ik denk dat we ze gaan laten schieten...
Erice mijn grootvader was echt aan de hele gierige kant.... niet voor mij... maar echt in andere dingen, die stapte zelfs van zijne fiets om een kromme spijker op te rapen.. die klopte hij dan in de kelder recht... als opa gestorven is zijn er zes mannen bezig geweest om zijn vergaarde nagels, schroeven,scharnieren enzovoort naar den oud-ijzerboer te rijden.....weken aan een stuk ... Dus van 1e patat had de mens dikwijls drie struiken.... en hij goot die ook altijd met brandnetelgier...
Onze moestuin is reeds lekker rul gefreesd (ook doordat we er veel (gekochte )kompost bijgemengd hebben( toch gaan we die losse compost niet meer kopen , want die is van vele grovere kwaliteit dan die die voorverpakt is... en we hebben er ook veel stukjes plastiek tussen gevonden.... wij denken dat er veel maaisel dat van de wegbermen komt , en daar zitten we echt niet om te springen....)
Maar goed dat ter zijde... de moestuin is opgesplitst in drie delen door betonnen paadjes ( die hebben we na het volledig proper maken gevonden onder cm's kleigrond)aan de achterzijde ligt er een stuk van een meter diep maar over de ganse breedte van de moestuin, ( daar stonden de aardbeien , en die heb ik na het wieden laten staan,) hetgeen niet ingepalmd is van dat stuk heb ik bieslook gezaaid, peterselie en en lava's.... later komen daar nog meer kruiden te staan... en ga ik tussen de aardbeien ook de bessenstruiken zetten
daarna is de tuin gewoon doormidden gedaan met langs alle zijden een strook beton.... de twee stukken zijn elk vijf op 10 meter.... omdat er langs de randen van de paden toch een dikke vette streep grond is blijven liggen ... heb ik daar tagetes gezaaid en ga ik deze maand ook proberen om hier en daar wat lavendel bij te zaaien, zodat de insekten in de war geraken van de mengelmoes van geuren, die al de planten bijeen zullen verspreiden...
Nu maar theelichtjes aansteken dat het s'nachts zachtjes regent en overdag lekker warm wordt en niet meer vriest!!
groetjes M.
woensdag 6 maart 2013 - 22:27
kriske10

Kriske10

myriam dit heeft niets met u grootvader zijn gierigheid te maken hoor
mijn grootvader (allebei trouwens !) deden dit ook en dit heeft er gewoon mee te maken dat de mensen vroeger de pootaardappelen in stukken sneden om er zo veel mogelijk te hebben met weinig aardappelen de reden hiervooris dat de grote aten de mensen zelf op en de kleinere werden aan de koeien of de varkens gegeven als veevoer een klein beetje werd gehouden als plantgoed en werd dan doorgesneden ene erice ? of je nu grote of kleine neemt en doorsnijd maakt niets uit elk stukje moet gewoon een oog hebben en tja meer aardappelen als je ze heel laat ? mijn vader deed dit ook en probeerde hier ook vanalles mee een stuk met hele en dan een stuk met halve aardappelen en eigenlijk was er weinig verschil hoor alleen heb je ietsje meer werk als je ze doorsnijd

kriske 10

donderdag 7 maart 2013 - 09:33
erice

Erice

Bedankt Kriske voor je duidelijke antwoord... Ik laat ze zoals gewoonlijk maar heel
donderdag 7 maart 2013 - 16:33
kriske10

Kriske10

tja we zijn hier nu eenmaal om elkaar te helpen he
das nu ook het leuke aan deze site je kan je vragen stellen zonder rare antwoorden te krijgen want er is altijd wel iemand die je kan helpen
kriske
donderdag 7 maart 2013 - 16:44
erice

Erice

Super
donderdag 7 maart 2013 - 16:47
myriam56

Myriam56

Inderdaad dat is zo... ik ben blij ... en iedereen is hier gewoon , gewoon.. alhoewel ze bijna een aards paradijs hebben gemaakt van hun tuin en dat is zo hartverwarmend! dus dank u wel voor de sympathieke hulp !! M.
donderdag 7 maart 2013 - 17:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon