menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water geven met druppelaars

Ga naar meest recente reactie

ellenbossers

Ellenbossers

Ik heb vorig jaar met gemengd succes tomatenplanten e.d. gekweekt. Ik maakte o.a. gebruik van druppelaars. Deze zaten aan een dunne slang en die zaten vast aan waterzakken van 8 ltr.Gekocht bij tuinadvies.
Het vervelende was dat de druppelaars bij warm weer erg snel liepen en de zak zo leeg was. Als het iets koelen was liepen ze nauwelijks. Ik ben een hele zomer bezig geweest met bijstellen van de druppelaars. Maar dat is geen doen zo. Je kunt niet eens een weekend weg zo.
wie weet er een betere (betaalbare methode) of waar ik beter regelbare druppelaars kan kopen. Of is er een andere manier? graag jullie advies/mening>
maandag 5 november 2012 - 13:54
Gehenna

Gehenna

Beetje reclame maken.
G*****a heeft een degelijk systeem dat je ook op je regenvat kan aansluiten.
Ik ben ervoor aan't sparen. Of iets wat sparen moet voorstellen heden ten dage.
maandag 5 november 2012 - 16:20
hanninkj

Hanninkj

Vele druppelaars werken niet goed. Test ze eerst van tevoren uit want ik heb er slechte ervaringen mee.

Ton
maandag 5 november 2012 - 18:26
ellenbossers

Ellenbossers

Ja, dat klopt maar als ze van een webshop komen, in dit geval tuinadvies, kun je ze niet eerst uitproberen.
maandag 5 november 2012 - 18:31
hanninkj

Hanninkj

Ik had er 50 gekocht bij mijn aanleg van het watersysteem maar ze liggen nu ongebruikt in de kast. Een pasar jaar aan het knoeien geweest en nu heb ik kleine sproeiers bij de planten.

Ton
maandag 5 november 2012 - 19:11
ellenbossers

Ellenbossers

Dus je zegt dat het helemaal niks is. Ik zie op tuinadvies diverse systemen. maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. Maar er zullen toch wel meer professionele systemen zijn?
dinsdag 6 november 2012 - 10:02
hanninkj

Hanninkj

Ik heb een professioneel systeem maar doordat er nogal wat verschil is met druk en zand(fijn) in het systeem daarom werkt het niet naar tevredenheid. Misschien dat het wel goed werkt op de kraan. Goed rondkijken voordat je wat aanschaft want ik ben niet de enige die hier problemen mee heeft.
Ton
dinsdag 6 november 2012 - 10:13
ellenbossers

Ellenbossers

Ik wil juist niet op de kraan. Als ik een keer weg gaat en er schiet iets los staat de hele tuin blank als ik terugkom. Ik wil een veilig systeem dat zelf werkt. desnoods met waterzakken of een regenton. Als de druppelaars maar goed in te stellen zijn.
dinsdag 6 november 2012 - 10:23
ellenbossers

Ellenbossers

Gehenna wat kost zo'n systeem bij G...a ongeveer en zij de druppelaars goed verstelbaar?
dinsdag 6 november 2012 - 10:24
jdcoster

Jdcoster

Ik heb intussen wat ervaring opgedaan met het bevloeien van een groenwand (Planten die verticaal groeien op rotswol)
Ik gebruik geen regelbare druppelaars maar dunne open buisjes die aangesloten zijn op een dikkere buis ( van dit merk ...). Hierin wordt het water gepompt met een klein aquariumpompje dat in een waterreservoir ligt.
Dat pompje wordt een paar keer per dag enkele minuten, instelbaar met een elektrische timer, geactiveerd.
Als u op die plaats elektriciteit hebt is dit misschien ook een oplossing.

http://www.tuinadvies.be/verticaal_tuinieren_bevloeiing.htm
dinsdag 6 november 2012 - 11:18
ellenbossers

Ellenbossers

Is zeker een idee, bedankt. Ik vind het idee van een horizontale tuin ook leuk. Ik heb zitten denken aan een pallet van achteren af te dichten met wortel doek en de planken aan de voorzijde iets ruimer terug te zetten ( misschien moet er wel 1 tussenuit) daar dan iets vaan rockwool op en vervolgen copeat of iets dergelijks. Zou dat kunnen lukken volgens jou?
dinsdag 6 november 2012 - 13:39
jdcoster

Jdcoster

Dat werd al eerder gedaan hoor. Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=qOadilqJeeg
http://www.youtube.com/watch?v=EkVj6QN0MCY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yZ3loDV_H08&feature=related

Belangrijk is:
achterkant waterdicht (folie, zink, plastiek ...)
Voorkant in vloeimat en goed gesteund rond de insneden.
Rotswol moet water op kunnen nemen EN afstaan (rotswol voor bouwisolatie is NIET geschikt

Cocopeat is misschien wel geschikt maar zal nogal zwaar uitvallen en waarschijnlijk beginnen uitzakken daardoor.
dinsdag 6 november 2012 - 22:39
ellenbossers

Ellenbossers

Ik vind het echt leuk, misschien ga ik het ook proberen langs de bovenvijver met allerlei varens.
woensdag 7 november 2012 - 13:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon