menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden en pitten bewaren

Ga naar meest recente reactie

olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hoe kan ik het best zaden en pitten bewaren voor volgend jaar te planten? Het gaat om pitjes uit een granaatappel, citroen en dadelpalm. Ik zou ze pas volgend jaar planten maar weet niet hoe ze nu te bewaren om pas volgend voorjaar te planten.
Weet iemand raad?
woensdag 19 september 2012 - 12:27
Esem

Esem

Hangt allemaal een beetje af van de zaden zelf,somlige moet je in de koelkast bewaren en andere moet je dan weer droog,donker en koel bewaren.
Ik denk hier dat je zelf wat moet uitproberen.
Er zijn zelfs zaden die je direct weer terug in de grond moet doen om te kiemen.

Enkele zaden in de koelkast platen en dan weer enkele andere zaden weer anders opslaan.

Als je dan,volgend seizoen gaat zaaien,zal je merken dat de één wel en de andere dan weer niet opkomt.

Zo ondervind je wat en hoe je wat waar moet bewaren.

Gr E.
woensdag 19 september 2012 - 13:57
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hoe moet ik dan precies de zaden bewaren van de granaatappel,
de dadelpalm, citroen?
woensdag 19 september 2012 - 15:58
danny2

Danny2

Granaatappel en citroen kan je niet lang bewaren, dadelpalm kiemt na een jaar nog wel. Bewaren kan je ze tussen 5 en 15° in een niet vochtige ruimte.

groetjes danny
woensdag 19 september 2012 - 19:55
Pieter2

Pieter2

Ik bewaar alle zaden in papieren zakjes in een schoendoos in een tweede frigo. Droog, koel en donker dus.
woensdag 19 september 2012 - 20:00
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Dus als ik het hoor zou ik best nu nog de granaatappel en de citroen planten? Maar het wordt winter. Kan dit nu nog wel ze zouden binnen in potjes staan achter glas in de zon. Is het nu nog wel geschikt voor de granaatappel en de citroen? De zaden van de dadelpalm in een papierenzak steken en in frigo bewaren dus.
woensdag 19 september 2012 - 20:22
charelke

Charelke

Dadelpalm kan men nu ook al opkweken in een potje op de vensterbank binnen nadat ze enkele dagen gedroogd zijn op een keukenrol papiertje ,ik gebruik de pitten van de dadels die men verkoopt bij de kruidenier in zo'n isimo schaaltje zoals de vijgen en abrikozen verpakt zijn.
Sommige zaden moeten een koude prik krijgen zoals in de natuur die men dan nabootst om ze in de frigo tijdelijk te leggen (ook bloembollen).
Voor de rest volg je Esem zijne raad maar op,is een wijze man.
groetjes
Charelke
donderdag 20 september 2012 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon