menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fundering voor licht tuinhuisje

Ga naar meest recente reactie

rom

Rom

Hey allen,
mijn eerste berichtje op dit forum. Ben benieuwd of ik dadelijk al in het juiste subforum zit voor mijn allereerste vraag

Heb eindelijk een tuinhuisje gevonden voor mijn kippen: 2m * 2m, 18mm dik, totaal gewicht zal rond de 400kg zijn, denk ik. Er is nog geen vloer in.
Het zal enkel gebruikt worden voor de kippen een tochtvrij onderdak te geven, dus niets van zware toestellen in of zo.
De grond waarop het zou komen, is momenteel gewoon moestuin.
Heb stapel beton- en steenpuin waarvan ik graag vanaf zou geraken.

Na wat rondkijken en rondvragen denk ik dat het zo zou doen:
- 20cm uitgraven
- eerst betonpuin (stukken oude betonpalen en betonplaten) (+-10cm dik)
- steenpuin kleiner kloppen en tussen de betonpuin strooien (extra 5cm)
- het puin inwateren met tuinslang zodat het 'inklinkt'.
- stabilise 10cm + betonplaten (3.5cm hoog, losse platen) of 1 betonplaat van 13cm hoog (+net?)?
- bovenkant beton zal dus +-8cm boven maaiveld uitkomen
- fundamentsbalken onder de wanden (het juist uitmeten van de beton zodat de betonplaat net iets minder groot is dan het tuinhuisje zelf, wordt iets te moeilijk)
- verankeren
- vloer: geen extra vloer (dus gewoon de beton die er dan al ligt), eventueel met stro of houtzaagsel. Misschien wat tegels, zodat het regenwater niet onder de fundamentsbalken in het stro kan lopen.

De vraagjes:
- klopt de werkwijze? of is het overshooting voor zo een licht huisje?
- stabilisé 10cm + betonplaat (standaard platen van 200*40*3.5, zouden dus los liggen op stabilisé) of toch direct beton gieten van 13cm dik?
- hoe best verankeren? aan binnenzijde tuinhuisje aan de beton? Hoe dan?
zondag 15 juli 2012 - 18:31
baloe

Baloe

Ik heb dit vroeger met beton platen toegemaakt en er dan enkele cms renovatiebe ton opgezet (is elastischer - hecht goed).
Dit hield het zonder probleem.

Ik denk dat dit wat overkill is...
zondag 15 juli 2012 - 19:42
Esem

Esem

Ik zou als ik het voor mezelf zou doen gaan voor het laatste

Puinafval eerst, en dan een betonpaat gieten,en als je later dan toch nog iets zwaarden wil zetten zal je geen problemen ondervinden dat het toch nog zou kunnen verzakken.
Qua prijs zal het echt niet zo veel uitmaken ,en je ben zeker van een goede betonplaat.
Nogmaals zo zou ik het doen.

Ps. nog even dit,
ik het zelf een tuinhuis gezet, weliswaar iets zwaarder maar heb gebruik gemaakt van een 20 cm dikke betonplaat met één betonnet in verwerkt.
Ik ben nu wel zeker dat het tuinhuis nooit een verzakking zal vertonen.

Gr Eddy,
zondag 15 juli 2012 - 20:52
Gehenna

Gehenna

Hier ook iets zwaarders voorzien dan wat we nodig hebben. 30cm voor een klein licht tuinhuisje. Put gegraven van +/-20 diep, een laag steenpuin, een rondslingerd fietswiel en stukken betonijzer ingedaan, bekisting rond en beton in met nog meer betonijzer (gevlochten)
Dat zakt niet weg (de grond er rond zakt wel), we kunnen er later een degelijk (zwaarder) tuinhuisje opzetten en veel succes aan degene die die plaat wil uitbreken.
maandag 16 juli 2012 - 16:03
rom

Rom

Esem en Gehenna, maar dus niets van stabilise?
20cm steen en betonpuin, wat aandrillen waarschijnlijk en dan direct beton + net gieten?
maandag 16 juli 2012 - 16:11
Gehenna

Gehenna

Hier toch niet. Beton loopt tussen het puin, tot 10 à 15cm daarboven opgevuld, dan een betonnet en nog eens een 10 cm beton erop.
We hebben wel het puin natgesproeid en wat aangetrapt met de voeten.
De eerste emmers beton opgegoten en nog wat in staan 'dabberen' zodat het goed tussen het puin kon lopen en dan beginnen opvullen.
Die eerste emmers hadden we ook iets vloeibaarder gemaakt.
Staat er al 2 jaar en is niks gezakt.
maandag 16 juli 2012 - 16:25
Esem

Esem

Esem en Gehenna, maar dus niets van stabilise?
20cm steen en betonpuin, wat aandrillen waarschijnlijk en dan direct beton + net gieten?



Ja zoals je schrijft het puin wat aanstampen en daar beton op dan het ijzer net en weer beton,zodat je net in het midden van je beton zit, ongeveer toch.

Of je zet er hier en daar enkele stenen onder zodat de beton zowel onder als boven het net komt te zitten.
Beter te sterk als te licht.
En 20 cm steen en beton hoeft niet echt maar het mag en daarop 10cm beton.
10cm puin + 10 cm beton is al voldoende,maar zoals gechreven meer mag uiteraard ook.

Gr Eddy,
maandag 16 juli 2012 - 17:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Ons tuinhuis staat gewoon op een plaat stabilisé, geen beton of puin erop of eronder en het blijft toch ook al twee jaar mooi overeind....
dinsdag 17 juli 2012 - 12:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon