menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mest vs schors

Ga naar meest recente reactie

Robot

Robot

Ik ben mijn borders bedekt met schors, dat leek me een goed plan.
Maar hoe bemest ik nu?
Kan ik mijn meel & korrels mest er gewoon boven op?
Of moet ik even de schors ruimen en deze er onder leggen?
vrijdag 15 juni 2012 - 16:21
Tuinman65

Tuinman65

Vraag dat maar aan de mensen die zulke rommel in hun tuin willen.
Ik ben benieuwd hoe zij dat doen.

Leo
vrijdag 15 juni 2012 - 23:42
Esem

Esem

Tuinman,we hebben het al gehad over het bedankje dat door vele niet gegeven wordt als ze een antwoord op hun vraag krijgen.

Maar dit antwoord getuigd ook niet van veel respect ten overstaande van de vraag steller.

Het is niet omdat jij vind dat schors niet in de tuin moet of hoort ,dat je het maar moet bestempelen als rommel.

Iedereen doet wat hij/zij mooi vind om de tuin atractief te maken ,en schors is nu éénmaal een middel om de tuin te verfraaien.

Ikzeff gebruik het ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik het zou bestempelen als rommel.

Ik vind dat je hier ook respect moet tonen om wat een ander gebruikt in zijn/haar tuin.

En om nu te antwoorden op de vraag,strooi gerust de meststoffen op de schors,de regen zal er wel voor zorgen dat het aan de wortels van de planten raakt.
Of je kan ook de schors daar verwijderen waar je meststoffen wil toedienen en daarna weer terug leggen.
Dus even opzij duwen meststof geven en terugduwen.

Gr E.
zaterdag 16 juni 2012 - 00:34
Tuinman65

Tuinman65

Eddy, das nu de tweede keer vandaag dat je me verwijt dat ik geen respect heb voor andere tuiniers. Ik vind boomschors rommel met heel veel nadelen en dan schrijf ik dat ook. Dat heeft niks, maar dan ook niks met respect te maken. Zonder respect voor anderen zou ik hier ook niks schrijven.
Onder een ander topic vraagt iemand wat er aan de hand is met zijn Carpinushaag. Ik ben verdorie de enige die er op heeft gereageerd. En ik zou geen respect hebben. Komaan zeg.
Wat steekt hier achter?
Trouwens de raad die je geeft om de meststoffen gewoon op de schors te gooien is niet de juiste. De meststoffen lossen op in water en de schors gaat een groot gedeelte van dat water opzuigen en de meststoffen die daar in zijn opgelost geraken nooit bij de wortels.

Enne... ook Chantal heeft dit onder een ander topic "vuiligheid" genoemd. Waarom heb je toen niet gereageerd?

Leo
zaterdag 16 juni 2012 - 09:52
Tuinman65

Tuinman65

Jammer dat je hier niet durft op te reageren Eddy.
Ik heb enkele maanden het beste van me gegeven om mensen te helpen, maar wanneer dan een moderator daar problemen mee heeft, dan haak ik af.


Leo
zondag 17 juni 2012 - 00:00
Robot

Robot

Bedankt voor jullie advies!

Mag ik vragen waarom jullie zo negatief zijn over schors?
Ik zie het eigenlijk als een onkruidbestrijder …
zondag 17 juni 2012 - 13:21
minouke

Minouke

Robot, ik heb het ooit eens gebruikt tussen de rozen en lavendel.
In het begin zo een 2jaar lang was het wel mooi.
Nadien werd het lelijk, moeilijk om planten te verplanten, te vervangen, enz
Als ik moest snoeien moeilijk op te rapen, schoffelen ging niet meer het moest met de hand telkens uitgetrokken worden want op den duur komt er toch onkruid.
Kwam er nog schimmel onder.

Dus dan maar weer weg halen... maar dat was niet simpel.
Als ik het meeste weggehaald had zat er nog een groot deel gemengd in de bovenste grondlaag.

Dus nooit meer!
Infeite als je een beetje geduld hebt tot de grond volledig toegegroeid is met de beplanting heb je ook minder onkruid en ga je gemakkelijker met de schoffel eens overal door en 't is proper.

Dicht bij elkaar planten en na 2jaar is je border dicht.

groetjes
Chantal
zondag 17 juni 2012 - 20:06
Eniavaswen

Eniavaswen

Ikzelf heb ook schors tussen mijn planten en ben er tot nu toe nog heel tevreden van. Ik moet wel zeggen dat mijn tuin nog maar 2 jaar oud is. Het grote voordeel voor mij is dat ik nog veel kale grond heb en dat op plaatsen waar geen schors ligt er een massa klein grut begint te groeien. Schoffelen doe ik toch al niet door alle bloembollen die ik geplant heb. Op deze manier heb ik enkel het 'handelbare' onkruid. Ik vermoed dat de schors op termijn wel zal vermengd geraken met de grond en zo op termijn zal verdwijnen.
Qua bemesten gooi ik gewoon de korrels bovenop de schors, dat zakt er wel tussen met de regen.

Groetjes, Karen
dinsdag 19 juni 2012 - 09:00
Robot

Robot

Idd, voor de zelfde reden gebruik ik ook schors tussen mijn planten .. jonge tuin ...
maar Idd het ligt ook soms wel eens in de weg en is het moeilijk om planten te planten. ben het dus ook niet van plan om te laten liggen, enkel tot mijn border dicht is. wat wel ettelijke jaren kan duren vrees ik ..
dinsdag 19 juni 2012 - 16:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Robot, daar zou je van verschieten. Het eerste jaar viel het nogal mee in mijn tuin, maar nu na twee jaar zijn er al planten die ik in toom moet houden. (Monarda)
Maar in het voorjaar is er wel nog vrij veel kale grond.
donderdag 21 juni 2012 - 08:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon