menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitlopen planten

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Het is mij opgevallen dat mijn dit voorjaar aangeplantte struikjes e.d. ,veel trager uitlopen en in blad komen dan de exemplaren in het tuincentrum ,waar ook deze van mij vandaan komen.Het zijn in het tuincenter nog steeds dezelfde struikjes ,en staan ook buiten.
Zou dit komen door een soort aanpassingsperiode? Het zijn nochtans containerplanten ,dus met de wortels is niets gebeurd..
Hoe zou dit komen??
Groeten ,Peter
woensdag 25 april 2012 - 17:21
Pieter2

Pieter2

Enerzijds: van welke kweker komen de planten? Ze kunnen altijd ergens in de serre gestaan hebben, ze krijgen de juiste doseringen meststoffen en het tijdstip van stekken/oppotten heeft er ook mee te maken.

Anderzijds: ik merk dit ook. Mijn bosanemonen hebben nog altijd niet gebloeid, speenkruid wil ook niet bloeien zoals andere jaren. Voor de rest geen verschil.
woensdag 25 april 2012 - 19:03
peter2

Peter2

De planten komen van een klein centrum hier 100 m vandaan,daardoor kom ik er zeer dikwijls ,wekelijks of meer ,soms alleen om even te kijken...
Zodoende kan ik het een en ander volgen ,en weet dat de bedoelde planten niet binnen worden gezet.
Misschien is het doordat ze eens aangeplant niet meer zo dicht in groep staan zoals in het centrum,dus bloot staan en veel meer wind vangen= het kouder hebben..
woensdag 25 april 2012 - 20:10
garfield

Garfield

Een beetje verwarrend zo, met 2 bijna identieke namen.
Het probleem is wel te verklaren doordat de planten die in de grond zijn geplaatst een koudere standplaats hebben. De grond is in het voorjaar nog koud van de nogal strenge winter. De plantjes in het tuincentrum zijn veel sneller opgewarmd en worden ook wel tegen vorst beschermd.
woensdag 25 april 2012 - 21:43
peter2

Peter2

Ik denk dat daar idd. de reden ligt...
Dank voor het meedenken !
woensdag 25 april 2012 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon