menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boorput

Ga naar meest recente reactie

Tomw

Tomw

Hallo,

ik heb onlangs een huis gekocht en in de tuin staat een serre met daarin een pijp in de grond.
De vorige eigenaar zei dat die ongeveer 15 meter in de grond steekt en dat die er water mee op pompte om de groenten water te geven.
Nu heeft hij uiteraard de pomp meegenomen. Weet iemand wat voor pomp ik daar op moet aansluiten om deze weer te laten werken?
Hij dacht ook dat de pijp verstopt zat. Als dit zo is kan ik dit nog opnieuw op krijgen door bv. een tuinslang in de pijp te duwen of zo?

mvg,

Tom
maandag 5 februari 2007 - 23:41
semperfi

Semperfi

Hey Tom,

Op de boorput zet je een hydrofoorgroep met electronische drukregelaar ( bv. Marina, ... ) of een pomp met uitzettingsvat ( bv. Dab, Aqua-King , ... ) .
Precies dure woorden maar in de praktijk redelijk goedkoop, zeker bij aanbiedingen in Makro e.d.
Gaat ook jaaaaren mee, als je er het water in de winter uit laat.

Als je put verstopt zit is dat een ander paar mouwen.
Mijn put hebben ze met een hogedrukleiding van een tractorpomp gemaakt - ge weet wel diegenen die de aalput leegmaken - , een tuinslang is te zwak en een hogedrukreiniger geraakt niet zo ver ....
Vragen aan een landbouwer in de buurt misschien ?
Veel succes;
Bob
donderdag 8 februari 2007 - 18:47
brompie

Brompie

Tom
probeer eerst eens met een stuk ijzer of zo en een lang touw te bepalen of deze pijp echt verstopt zit
voordat je iets laat doen wat misschien niet nodig is.
Pompen en zo heb ik geen verstand van maar succes hiermee.
Grt Brompie
donderdag 8 februari 2007 - 20:16
Victor44

Victor44

Semperfi,
Onze zoon heeft een paar jaar geleden een huis gekocht met een waterput van 11 meter diep, hij heeft daar een zware pomp met drukvat opgezet maar krijgt praktisch geen water opgepomt.Ik ben dan naar een handelaar gegaan die putten boort en pompen instaleert.Hij heeft mij gezegd dat er geen andere oplossing was dan een dieptepomp te zetten,en dat een hydrofoorgroep maar tot max. 8 meter diepte water kan oppompen.Ik weet niet of er iemand is die een andere oplossing heeft?
Grtj.victor
vrijdag 9 februari 2007 - 21:57
semperfi

Semperfi

Goeie middag Victor,
De handelaar kan gelijk hebben, mijn water zit op 7 meter.
Maar het verwondert me dat men zo'n zware pomp aanprijst, koeien in de buurt duwen op een gietijzeren klep en laten zo water uit een boorput van 12 meter komen, dit water bevat dus geen ijzer.
Was er een zandfilter op het einde van de waterslang ?
Geraakt de slang tot onderaan de boorput ?
Ik dacht ook eens zonder water te zitten maar het was slechts een ijzeraanslag aan de Gardena-verdeelkop ( bovenaan ) die ook een filter heeft.
Veel succes !
Bob
zaterdag 10 februari 2007 - 16:49
Victor44

Victor44

Ik denk niet dat er ijzeraanslag mogelijk is,vermits ze nog maar pas geïnstalleerd was,de slang hing tot bijna de bodem van de put.Op een halve meter van de bodem bevindt er zich een terugslagklep.
Dit betreft wel een gegraven put die aanwezig was toen hij het huis kocht.De handelaar verzekerde ons wel dat ,wanneer ik de pomp een paar meters diep in de put zou hangen,deze wel zou werken doordat deaanzuigdiepte dan geringer was.
Grtjs victor
zaterdag 10 februari 2007 - 17:14
depauws

Depauws

Hello
Bij een boorput moet men steeds aan meerdere zaken denken
- als je werkt met een pomp boven en een aanzuigdarm moet het waterniveau in de put steeds op max 7 meter diepte blijven
- als je werkt met een dieptepomp ( smalle pomp in het boorgat) dan moet de pomp het water naar boven kunnen stuwen ( opvoerdruk groter dan diepte /10m).
Het debiet van de pomp moet steeds lager zijn dan het aanvoerdebiet van de put, ttz de snelheid waarmee het water uit de omliggende lagen in de boorput komt, hiervoor is het aangewezen een pomp met klein debiet te nemen. Sommigen werken men met een kleine dieptepomp die bovenaan een vat opvult, waarna men met een grotere pomp het eigenlijke werk doet.
Groeten
zondag 11 februari 2007 - 09:05
David. P.

David. P.

Dag Allen, ik heb 7 jaar geleden een stuk bouwgrond gekocht en tijdens het ondertekenen van de akte wist de notaris ons te zeggen dat er een waterput op onze grond aanwezig was.

Tijdens de bouwwerken hebben we inderdaad een oude, bovenaan wat afgebrokkelde, gemetste waterput ontdekt.

Blijkbaar kwam heel het dorp hier vroeger water halen.

Wel is de put niet echt diep meer. Ca 2m.
Ik heb de put al enkele keren gebruikt om mijn regenput bij te vullen maar het water komt niet hoger dan een kleine meter van de huidige bodem.

Vult bij normale weersomstandigheden wel weer heel snel bij.

Nu mijn concrete vraag.

Ik zou de put wat meer willen gaan gebruiken en dus ook dieper maken en kijken hoe diep deze effectief gaat met de gemetste stenen.

Is dit aangewezen om dit zelf te doen, toch een beetje een handige Harry, maar geen idee of dit veilig is.

Of zijn er firma's die dit of een professionelere manier kunnen dan met ladder, schep en emmer ????

En zoja, wat zou de kost hiervan ongeveer zijn.

Alvast bedankt voor iemand zijn hulp.

Groetjes David
donderdag 25 juli 2019 - 15:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon