menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composthoop of Compostvat

Spediteurbenny

Spediteurbenny

Goeie dag,

wij zouden graag onze tuin heraanleggen en er moet zeker iets in komen om te kunnen composteren. Onze tuin is in totaal 700m² groot. Ons grasperk zal tussen de 350m² en 450m² uitdraaien. Als wij één (of meerdere) compostvaten zullen zetten, kunnen wij dan ons gras ook in deze vaten composteren? Kan er eigenlijk gras in een compostvat gegooid worden? Ik vrees er wat voor dat onze compostvaten te vlug zouden vol zitten met al dat gras? Wat denken jullie? Een composthoop zou misschien beter zijn? Maar dan zit ik wel met de geurhinder voor de buren...

Mensen met ervaring van compostvaten, laten jullie iets weten aub?

Alvast bedankt !!
donderdag 1 februari 2007 - 15:20
Helianthus

Helianthus

Hallo ,

Naar mijn bescheiden mening is het gebruik van een compostvat voor jullie tuin totaal uit den boze , gezien de oppervlakte , da's punt één , punt twee , omwille van de grote gazonpartij.
Gras composteren is namelijk niet zo eenvoudig , zeker niet met dergelijke oppervlakte , je gaat veel te veel grasmaaisel hebben om deftig te verwerken.

Zelf doe ik het alsvolgt ; ik rij het gazon af en strooi het maaisel deels in het kippenhok (zo hebben de beestjes iets om in te scharrelen) , deels rond fruitbomen en tussen struiken , wel in dunne laagjes.
Op die manier blijft er van je maaisel na verloop van tijd praktisch niets meer over.
"Vlakke compostering" wordt dat ook wel genoemd , of bekijk het als een vorm van mulching (de bodem bedekken met organisch materiaal tegen uitdroging en als onkruidbestrijding).

Ook op composthoop wordt bij iedere maaibeurt een dun laagje maaisel gestrooid , zij het echt niet te veel , anders gaat het een koek vormen die gaat gisten en voor geurhinder zorgt.

Dat is een slechts één mogelijkheid natuurlijk , afhankelijk van de inrichting van je tuin (heb je kippen ja of nee , kan je het maaisel ergens uitstrooien zonder dat het hindert bijvoorbeeld).
Bij mij gaat het prima op die manier.
In het najaar , als de bladeren vallen dan gaat m'n gazonmaaisel wél op de composthoop.
De bladeren blijven gewoon liggen op het gazon tot wanneer ik het gras moet afrijden en zo gaan bladeren en gras samen door de grasmaaier , je krijgt een goede menging van nat (gras) en droog (bladeren) materiaal en dat kan dan wel prima op de composthoop.

Wat je bedenking betreft aangaande geurhinder van een composthoop , als die goed is opgebouwd heb je er geen enkele geurhinder van, dat garandeer ik je.
Hoe te composteren door middel van een composthoop zou te ver leiden om hier uit te leggen, voer "composteren" eens in onder de zoekfunctie op deze site , of "Google" er eens op , je zal zeker voldoende informatie vinden omtrent dit boeiende onderwerp.

Hopelijk heb je hier iets aan en succes met de heraanleg van jullie tuin !

Groetjes , Gert.
donderdag 1 februari 2007 - 16:59
compostmeester

Compostmeester

Het is inderdaad waar wat Helianthus schrijft,voor zoveel oppervlakte gras is zeker een composthoop
een luxe,Je kan misschien overwegen om een mulgmaaier aan te schaffen,dit is een grasmachinne waar het gras tweemaal,inplaats van eenmaal het mes passeert,er zijn er trouwens in alle modellen,van benzine,over elektriciteit,tot zelfs zitmaaiers toe,ik kan je aanraden je licht te gaan opsteken bij een handelaar,deze zal je wel met raad en daad bijstaan, je moet het gras wel een keertje meer afrijden en niet te lang laten worden,het gemaaide gras blijft gewoon liggen tussen de grassprietjes,waar dit verteerd word door het bodemleven,gelijkertijd geeft dit gras ook nog de nodige voedingstoffen vrij,maar dit afrijden heb je geen of bijna geen aval. Bedenk ook dat je gras nog ergens anders voor kan gebruiken,gemaaid gras leggen in dunne laagjes van ongeveer 10 cm tussen de vaste planten,of tussen de eventuele groenten,levert een perfecte mulging op,je moet minder mesten,aanvoer van voedingsstoffen,en het onderdrukken van onkruid.

Meer tips over composteren ?
Bezoek mijn blog,hierover.

www.bloggen.be/compostmeester

http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder.

Je kan ook bij OVAM een boekje bestellen,of misschien downloaden op hun web site over waarheen met je grasaval,dit staat boordevol tips over gras.

www.ovam.be

succes gewenst bij de aanleg van je tuin,

de compostmeester.
donderdag 1 februari 2007 - 18:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon