menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinafscheiding 4 meter hoog

Ga naar meest recente reactie

janvdd

Janvdd

Wij zijn de gelukkige eigenaars van een grote toffe tuin. Eén nadeel: een 50tal meter van onze woning staat er een fabriek. Nu wil ik een hoge tuinafscheiding plaatsen. Ik heb het idee om eerst een houten afscheiding te plaatsen van een 2 tal meter hoog (ruwe ongeschaafde hardhouten planken verticaal geplaatst met kleine voeg tussen de planken). Daarboven wil ik een constructie maken met stalen kabels tussen om heidematten aan te bevestigen (ook 2 meter hoog) Zo bekom ik een afscheiding van 4 meter hoog.
Ik zag iets dergelijks: muur van 2 meter bekleed met hout en daarboven heidematten van 2 meter hoog, erg mooi!)
Ik kan nu niet vetrekken vanop een 2 meter hoge muur om heidematten te plaatsen. Kan ik verzinkte palen in de grond plaatsen - daar stalen kabels tussen spannen om de matten er aan te bevestigen? Ik zou niet graag hebben dat alles, na een eerste windstoot, tegen de vlakte ligt ...
Ik kijk er al naar uit om jullie reacties te lezen!
donderdag 24 november 2011 - 21:14
jdcoster

Jdcoster

Zal die constructie niet lelijker zijn dan de aanblik van die fabriek?
Als die tuin toch niet klein is, waarom dan niet kiezen voor voor een groene wand?
Een bosje met een aantal bladhoudende bomen (dennen, hulst, prunus lusitanica ...) bijvoorbeeld.
Of een beukenhaag van 4 meter hoog.
Of een combinatie van leilinden, leiperen (opbrengst...) of leiplatanen met een haag van liguster of taxus.
En als het snel moet gaan, een klimophaag.
Uw oog laten rusten op iets groens is gevoelsmatig toch aangenamer dan het zicht van dergelijke, toch ook dure constructie.
Ook vogels zullen die meerwaarde aan de tuin waarderen
Een wand van 4 meter vangt ook veel wind. Je zou al bijna betonnen palen moeten nemen. Heidematten zijn verder ook geen erg lang leven beschoren.
Het spijt mij dat ik bij uw eerste contact met dit forum al meteen uw idee moet afkeuren maar ik ben een lid dat gaat voor planten en weinig voor 'hard landscaping'.
Denk er misschien eens over en .... welkom op dit forum natuurlijk
vrijdag 25 november 2011 - 11:08
minouke

Minouke

ik denk er toch ook zo over zoals JDcoster.

Gewoon een haag met daarboven leibomen.
Trouwens vraag ik me ook af of je wel een toelating zou krijgen van de gemeente voor een constructie te zetten.
Hagen en leibomen mogen op 50cm van de scheiding.
Leiplatanen geven zelfs bladgeruis en maskeren ander geluid... kan misschien nuttig zijn


En ik wens je ook welkom op dit forum.

groetjes
Chantal
vrijdag 25 november 2011 - 11:41
janvdd

Janvdd

JCcoster en Chantal,

Erg bedankt voor jullie antwoord!
Ik ben zeker ook voorstander van groene afscheidingen. Tussen onze tuin en de akker naast onze woning staat een gemengde haag van 100 meter, ik plantte dit voorjaar 30 meter haag (liguster - veldesdoorn), 3 jaar terug plantte ik een bosje aan van 120 boompjes.
Op de foto zie je waarover het nu gaat. Het hok wil ik voorzien van verticale ongeschaafde planken. Ik zal deze nog 6 meter laten doorlopen als scherm (2 meter hoog). Een haag als alternatief voor een houten scherm (taxus bvb) zal heel wat tijd nodig hebben denk ik om volledig dicht te groeien. Ik zie het wel zitten om een leiboom te zetten om zo een nog hoger zichtscherm te hebben. Ik zou dan wel graag een groenblijvende leiboom aanplanten. Suggesties? Die 50 cm zal wat krap worden. Misschien kan ik de leibomen voor het hok zetten? Suggesties zijn zeker nog welkom!
Groeten, Jan
zondag 27 november 2011 - 17:18
janvdd

Janvdd

foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 27 november 2011 - 17:24
Dermontjelle

Dermontjelle

Jep, leibomen zijn volgens mij hier wel het mooiste. Je kan een beukhaag of haagbeuk op de scheiding plaatsen. Een metertje ervan een leibomen haag planten (Linde groeit snel, Perelaar maar deze groeit iets tragermaar heeft een mooie bloei in het voorjaar, Platanus groeit snel en heeft een mooie herfstkleur.), zo kan je makkelijk snoeien en desnoods nog planten tussen de haag en de leibomen planten als border.


Groetjes Jelle
dinsdag 26 juni 2012 - 17:49
Conny Van Hoof

Conny Van Hoof

Hallo,

Wij zitten ook met zo een probleem. Zouden ook graag een hogere afscheiding vinden.
wij hebben leilinden geplant boven onze haag, maar 1 probleem in winter is dat SUPER kaal.
en het geluid van de auto's gaat ook hiermee niet weg.
Wij zijn ook op zoek naar een afscherming in natuurlijke materialen. Het is een moeilijk gegeven.
Wij denken er aan om achter onze leilinden palen te plaatsen en op de hoogte van de leilinden dan misschien bamboe of ander hout in te plaatsen. Moeten nog wel het kostenplaatje berekenen.
woensdag 25 november 2020 - 13:15
jdcoster

Jdcoster

Ook een bamboemat zal het geluid niet tegen houden hoor. Ik ken de situatie niet maar enkele bladhoudende bomen verspreid over de tuin en wat beter strategisch geplaatst dan een rij leilinden op de rand, geeft soms een betere privacybescherming. Ik denk aan dennen, steeneiken, hulsten,....
donderdag 26 november 2020 - 09:12
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Plant een "ouderwetse" haag van Cupressocyparis x leylandii. Zeer dicht, mooi wintergroen en groeit 1 meter per jaar waardoor je snel je gewenste hoogte en privacy hebt. Houdt bovendien wind en geluid uitstekend tegen.
Ik weet het, ze zijn helemaal uit de mode en gratie. Er is een tijdje ook een schimmelziekte geweest waardoor hagen bruin werden en afstierven maar ik heb een al 40 jaar oude haag staan die het nog steeds fantastisch doet. Je moet wel de ruimte hebben, en ze niet als afscheiding met een buur plaatsen, ze worden gemakkelijk 10-15 meter hoog en een paar meter breed als je ze niet (elk jaar) scheert. Het is een betaalbare oplossing, een boompje van 1 meter hoog kost ongeveer 5 euro. Ik vind het altijd nog een beter alternatief dan een onnatuurlijke (houten) schutting.
zaterdag 28 november 2020 - 16:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon