menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost van gras

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

ik maakt met het tuinafval wel compost maar al het gras erin gebruiken is teveel omdat het dan moeilijk composteert.
Dus heb ik een hoop gras dat ik ook laat verteren maar apart en waar de kippen in scharrelen.
En nu heb ik toch na lange tijd compost van.

Maar wat ik me nu afvraagt is dat hetzelfde als de gewone compost? of moet ik daar iets bijvoegen.
En zou dat niet meer stikstof bevatten?

groetjes
Chantal
woensdag 23 november 2011 - 07:49
annis

Annis

Chantal gras alleen is denk ik te eenzijdig en bevat veel stikstof. Je kunt afgemaaid gras wel goed gebruiken voor te mulchen. Als je het eerst goed laat drogen. Heb je een groot gazon en dus ook veel afgemaaid gras zou een mulchmaaier handig zijn je hoeft dan het gazon niet perse af teharken en kan gewoon blijven liggen. Dit geeft extra meststoffen.

Annis
woensdag 23 november 2011 - 17:12
minouke

Minouke

dacht ik al Annis dat het meer stikstof zou bevatten, ik zal dan wat meer mulchmaaien

erg bedankt
Chantal
woensdag 23 november 2011 - 17:34
Pieter2

Pieter2

Ik vind dat grasmaaisel ondergewaardeerd wordt (het stinkt, het vergaat slecht,...). Ik verwerk het op de volgende manieren (aangezien ik geen mulchmaaier heb):

1. In de groentetuin tussen de prei, kolen,...
2. In de siertuin tussen de grotere planten
3. In de composthoop, maar dan wel goed vermengen/beluchten.

De pieren zijn er zot van. Als je het maaisel tussen de planten gooit nemen de pieren dat mee de grond in, dus goede humus. Je ziet de gaatjes die ze maken en dat is weer interessant naar bodembeluchting. Tot slot ook een besparing op meststoffen, wat de tuin weer wat ecologischer maakt. Denk dat de meeste onder ons dit allemaal wel weten
Afvoeren vind ik belachelijk.

Nog iemand een goed idee? Leer graag bij
woensdag 23 november 2011 - 17:41
minouke

Minouke

ik heb het bij de kippen gesmeten en die draaien dat continu om, dus zo gaat het sneller en van die pieren... dikke pakken, een echte pierenkwekerij op zich.
Nu heb ik die grascompost in de border gedaan.
woensdag 23 november 2011 - 17:47
Polplastron

Polplastron

Zelf laat ik in de herfst de buren hun bladafval en snoei-afval naar hier brengen en sla het op in de compostbakken. Als het maaiseizoen begint heb ik meteen materiaal om mee onder het maaisel te werken. Tegen de herfst is de compost klaar en kan er een nieuwe lading bladafval vergaard worden.

Groeten,

Pol
woensdag 23 november 2011 - 20:08
minouke

Minouke

Pol, goed idee hoor maar ik heb erg veel gras en weinig buren en die hebben alleen maar weides .

op een groot deel heb ik 7schapen, 2paarden en ganzen maar de rest van de tuin kan ik ze niet laten grazen anders heb ik geen bloem meer .

Maar ik vroeg me alleen af of compost van gras even goed is als de gewone gemengde compost.
Dus zoals Annis al zei teveel stikstof
woensdag 23 november 2011 - 20:27
corrielat

Corrielat

Ik doe NOOIT meer gras in mijn composthoop,
heb ik wel eens gedaan, resultaat....... na uitgooien compost......in het voorjaar.....overal kreeg ik gazon.....
of was ik te snel, en was het niet goed gecomposteerd?
Als ik jullie verhalen lees, zal ik wel iets verkeerd gedaan hebben.
O ja...ik gooide ook regelmatig kalk door de composthoop
Als leek dacht ik goed bezig te zijn, niet dus.
woensdag 23 november 2011 - 23:33
Kriskras

Kriskras

Minouke schreef:

ik zal dan wat meer mulchmaaien

Daar heeft men dan wel de gepaste maaier voor nodig. Maar als men reeds over de gepaste maaier beschikt, waarom dan nog anders doen dan voor 100 % mulchmaaien? Zoniet komt het wel een beetje zinloos over hoor.

De mulchmaaier versnippert het gras in piepkleine stukjes, die dan tussen de grasstengels niet enkel vliegensvlug verteren maar bovendien een rijke voedingsbron vormen voor regenwormen en andere nuttige organismen (schimmels o. a.).

Waarom het moeilijk maken als eenvoudig ook kan?



donderdag 24 november 2011 - 10:15
Polplastron

Polplastron

Maar ik vroeg me alleen af of compost van gras even goed is als de gewone gemengde compost.
Dus zoals Annis al zei teveel stikstof

Ik antwoordde even op Pieter.

Indien je grasmaaisel goed zou composteren zou het stikstofgehalte volgens mij geen probleem zijn. Stikstof in compost wordt immers heel geleidelijk aan afgegeven.

Mulchmaaien is natuurlijk een goede oplossing als men enkel grasmaaisel-afval heeft te verwerken. Volgens mij moet je dan echter wel regelmatig maaien want die maaiers kunnen volgens wat ik ervan weet geen te hoog gras aan.

Overigens is grasmaaisel voor de composthoop net heel goed om de boel aan te zwengelen.

Dat je in grascompost zaden van gras terugvindt heeft te maken met de manier van composteren. Op een composthoop wordt zelden een voldoende hoge temperatuur bereikt om deze zaden te doden. Hetzelfde gebeurt vaak als je maaisel gewoon als mulch tussen de planten gooit. Bij een actief composteringsproces in een compostbak of -vat heb je dat probleem niet of minder.

Groeten,

Pol
donderdag 24 november 2011 - 14:57
minouke

Minouke

omdat het aan de voeten blijft hangen.
Het is wel fijn gemalen maar toch en dan nog een probleempje, je moet wel meer maaien.
Het gras moet wel altijd erg kort staan om te mulchen.
donderdag 24 november 2011 - 14:59
Tuinman65

Tuinman65

En als het gras nat is ligt je hele gazon vol klodders.
donderdag 24 november 2011 - 18:03
minouke

Minouke

ook al of gans dat mulchding verstopt en dat is een gepruts om te kuisen.
donderdag 24 november 2011 - 18:45
Pieter2

Pieter2

Ik doe NOOIT meer gras in mijn composthoop,
heb ik wel eens gedaan, resultaat....... na uitgooien compost......in het voorjaar.....overal kreeg ik gazon.....
of was ik te snel, en was het niet goed gecomposteerd?
Als ik jullie verhalen lees, zal ik wel iets verkeerd gedaan hebben.
O ja...ik gooide ook regelmatig kalk door de composthoop
Als leek dacht ik goed bezig te zijn, niet dus.

Ik kan even niet volgen. Je hebt last van kiemende graszaadjes in de borders. Het gras maaien voordat het in zaad staat? Of wanneer het gras in zaad staat het maaisel van die beurt ergens anders verwerken?

donderdag 24 november 2011 - 19:18
minouke

Minouke

nu pas zie ik het antwoord van Pol, onze antwoorden hebben blijkbaar mekaar gekruist

Want hier lees ik wel wat ik me dus afvraag, zit er niet teveel stikstof in.
Dus als ik het tussen de rozen strooi bv is dat geen probleem.

groetjes
Chantal
donderdag 24 november 2011 - 19:39
corrielat

Corrielat

Pieter

Ik denk zeker dat dat inderdaad het geval was,
zoals ik al in een andere topic schreef, heb ik de laatste jaren weinig aan mijn tuin kunnen doen,
Dus zal het gras inderdaad af en toe te lang zijn geweest toen ik het maaide.
Dus nu ik dit van jou lees....weet ik wie de schuldige was,
Maar nu ik weer meer tijd heb.......ga ik deze zomer eerder met de maaibeurten beginnen.
En kan ik met een gerust hart weer composteren


,Pieter, bedankt voor deze goede raad.
donderdag 24 november 2011 - 19:45
Polplastron

Polplastron

Citaat:
Ik doe NOOIT meer gras in mijn composthoop,
heb ik wel eens gedaan, resultaat....... na uitgooien compost......in het voorjaar.....overal kreeg ik gazon.....
of was ik te snel, en was het niet goed gecomposteerd?
Als ik jullie verhalen lees, zal ik wel iets verkeerd gedaan hebben.
O ja...ik gooide ook regelmatig kalk door de composthoop
Als leek dacht ik goed bezig te zijn, niet dus.


Ik kan even niet volgen. Je hebt last van kiemende graszaadjes in de borders. Het gras maaien voordat het in zaad staat? Of wanneer het gras in zaad staat het maaisel van die beurt ergens anders verwerken?


Ik heb hier ook regelmatig last van hoor als ik het gras zomaar als mulch tussen de planten gooi. Blijkbaar staat er toch altijd wel "stiekum" ergens een grasje in zaad of zo ... In elk geval, Pieter, je bent niet de enige met dit "probleem". Maar zoals gezegd bij goed composteren is dit geen probleem.

Want hier lees ik wel wat ik me dus afvraag, zit er niet teveel stikstof in.
Dus als ik het tussen de rozen strooi bv is dat geen probleem.

Mijn compost bestaat ook voor een groot deel uit maaisel. In het najaar verzamel ik 2m³ blad-en snoeiafval. Vanaf de eerste maaibeurt wordt de helft hiervan (ondertussen al heel wat ingeklonken) omgezet en gemengd met gras. Na enige tijd mag het geheel (ondertussen ongeveer terug 1m³) rijpen en begin ik met de tweede bak.

Ik gebruik dit tussen m'n rozen en alle andere planten en mest nog bij. Geen enkel probleem mee ondervonden tot nu toe, integendeel.

Zoals gezegd (maar ik haal het uit de literatuur want ik kan het zelf niet nameten) bevat compost van grasmaaisel veel stikstof, maar is dit gebonden in de compost en wordt het slechts heel langzaam afgegeven.


Groeten,

Pol
donderdag 24 november 2011 - 19:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon