menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ben op zoek naar ideeen voor mijn nieuwe perk

Ga naar meest recente reactie

Cindyke24

Cindyke24

Hoi, ben een stuk tuin opnieuw aan't aanleggen en zoek nu nieuwe vaste planten, die niet te groot worden (max 2m of makkelijk te snoeien) en die kleur of bloem hebben.
Het mag vanalles zijn. Ik had al een paar dingen opgezocht en op mijn lijstje staan: -Eupatorium Rugosum chocolate
-Leycesteria
-Astrantia Abbey Road of Major
-Helianthmum the bride
Henfield brilliant
wisley Primose
-Japanse Esdoorn
-Magnolia (struikvorm of lage boom?)

Er komt al een sneeuwbal (echte) te staan, een rhododendron met paars/roze bloem, hortensia's (pinky winky en bolhortensia) op de voorgrond enkele heuchera's of heucherella's. Forsytsia (schrijfwijze ken ik niet) hibiscus (wit en paars). Dus veel met paars en witte bloem.

Alle tips zijn welkom! Het is een perk met veel zon, zandgrond. Ik zie ook graag siergras, maar heb er geen ervaring mee en het mag niet woekeren of te groot worden. Dus geen bamboe, want die zijn ze er nu aan't uithalen Siergras met pluimen vind ik bv wel tof. In dit perk komen enkel vaste planten en gekleurde schors errond. Dit wordt een perkje enkel snoeiwerk, af en toe eens een sprietje onkruid uittrekken, maar zo weinig mogelijk werk. Daar hebben we nog perkjes genoeg voor



Bedankt op't voorhand!! Groetjes
maandag 31 oktober 2011 - 10:04
minouke

Minouke

Stipa calamagrostis of diamantgras vind ik mooi, na een regenbui blijven kleine druppeltjes op de aren hangen en schitteren vandaar de naam diamantgras denk ik.
Maar ook in de herfst is ze mooi, dan wordt ze fel strogeel
De ganse winter laat ik ze staan en pas in de vroege lente knip ik alles af.

hier een fotootje

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 31 oktober 2011 - 10:18
Cindyke24

Cindyke24

Oh dank je, ziet er tof uit!!! Ook leuk dat er in de winter ook iets blijft staan!!

Dank je voor de tip!!! Als er slechte ervaringen met de planten van op m'n lijstje zijn, mag je die ook altijd delen!! Een gewaarschuwd man (of vrouw) is er 2 waard hé
maandag 31 oktober 2011 - 12:14
minouke

Minouke

Die Eupatorium chocolate heb ik en vind die wel mooi van blad, geeft een mooi afwisseling tussen al het groen.
De bloei is minder opvallend vind ik.
maandag 31 oktober 2011 - 12:29
Cindyke24

Cindyke24

Is het een makkelijke plant????

Nog iemand ideeën????
maandag 31 oktober 2011 - 16:03
minouke

Minouke

jawel, plant zonder probleemCaryopteris,

hier een lijstje die ook goed op zandgrond kunnen, ik heb wel leemgrond maar toch doen die het hier ook goed.
Telkens als je kunt zou het goed zijn om compost in te mengen in je grond, dat houdt de vocht beter vast.

-Ceratostigma, een aanrader erg mooi in nazomer maar best om in het voorjaar te planten.
Het 1ste jr zijn ze gevoelig voor natte winters.
-Cotoneaster,
-Euonymus fortunei, Euonymus japonicus,
-Genista, beter op zandgrond want hier zijn ze niet zo mooi
-Hibiscus,
-Hypericum,
-Indigofera, wat vorstgevoelig
-Lavandula,
-Mahonia, vind ik wat wild maar misschien meer succes op zandgrond
-Perovskia,
-Phlomis,
-Potentilla,
-Rhus, zaait zich wel uit,
-Rosa rugosa,
-Rosmarinus,
-Salvia, heel veel keuze in, geraakt er verslaafd aan .. zo mooi
-Santolina,
-Spiraea,
-Symphoricarpos, mooi in de winter, in de zomer wat saai
-Ulex,
-Yucca

groetjes
Chantal
maandag 31 oktober 2011 - 16:36
Cindyke24

Cindyke24

Hoi, dank je wel. Ik ga ze direct even googlen!

Die mahonia die ken ik . We hebben die heel vroeger staan gehad en dat blijft overal uitkomen.

Perovskia hebben we in de voortuin al verschillende staan: prachtig

Ik heb vorig jaar een caryopteris clandonensis grand blue gekocht en die is nooit uitgelopen.

Euonymus ken ik heb beide staan (ook in voortuin) zijn makkelijk en mooi!!! En salvia's heb ik ook verscheidene, wit, paars en roze (ook verslaafd aan't geraken)

De rest heb ik nog nooit van gehoord dus ga ik zeker opzoeken. Wil zo eens heel nieuwe planten ontdekken.

Mercikes!!!!

dinsdag 1 november 2011 - 08:19
Cindyke24

Cindyke24

Nogmaals dank je Chantal!!!

Ik heb al een aantal aangekruist voor op m'n lijst
de Indigofera ga ik zeker eens proberen, de spirea en dan voornamelijk de bridal wreath. De genista is ook heel leuk. Alleen heb ik voornamelijk rood/roze tinten enkel de forsytsia, die bloet wel in het voorjaar en de brem ook geloof ik, dus ik zou de voorjaarsbloeiers geel kunnen houden en de rest roze. En dan ook wit erbij!

Dan ben ik nog uitgekomen bij de Dictamnus albus (vuurwerkplant) Ken je die??
Lijkt me ook prachtig!

Groetjes you're the best!!!
woensdag 2 november 2011 - 08:42
minouke

Minouke

heb ik eens geplant maar het jaar nadien niet meer uitgekomen, spijtig want 't is een echt mooi bloem

Ik had ze toen op het forum gezet en de foto komt niet meer door (weet niet waarom)
maar ik zal ze eens bij mij zoeken en ze hier weer eens plaatsen
Hier staat ook (op de link) waarom ze vuurwerkplant heet

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=26&tid=16986&hl=dictamnus


hier is ze dan

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 2 november 2011 - 08:53
Cindyke24

Cindyke24

Ik vind het prachtig!!! Ga het toch proberen denk ik!!
woensdag 2 november 2011 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon