menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cottage-tuin onderhouden

elien

Elien

Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd er ongeveer besteed moet worden aan het op orde houden van een cottagetuin van ~800 m2?
Met zelf een stadstuintje en nog weinig tuinier-ervaring tot onze beschikking moeten wij nu het huis van mijn overleden schoonouders gaan verkopen, 100 km verderop. Zij hebben een prachtige maar sinds 2 jaar wat verwaarloosde cottagetuin van 800m2.
Op het vrijmaken van de paden en terras na weten wij eigenlijk niet goed waar en hoe en wanneer we met wat moeten beginnen om ervoor te zorgen dat de tuin er weer verzorgd uit komt te zien, en volgend jaar weer mooi tevoorschijn komt. Wat zijn de komende tijd dan de belangrijkste klussen?
Misschien kunnen we niet om een tuinman heen, maar hoe vaak moeten we die dan bv laten komen?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 21 augustus 2011 - 00:43
koddeken

Koddeken

Ik ben dol op cottagetuinen maar ik weet uit ondervinding dat mensen van mijn leeftijd (degenen die een iets grotere woning pogen te kopen) dat doorgaans niet zijn.
Mijn advies zou zijn om er zoveel mogelijk uit te halen voor andere tuinen en daarna een grote aantrekkelijke vlakte te maken door alles kort te wieken want 800 m² cottagetuin zal jammer genoeg niet goed in de markt liggen...
zondag 21 augustus 2011 - 01:09
Tarragon

Tarragon

Je zal in de eerste plaats een huis willen verkopen, en in de tweede plaats een tuin.

Is het huis zoals de tuin? Engelse cottage stijl? Ouderwetse charme?
Stel de vraag wat je met het huis van plan bent.
Laat je het karakter van het huis zoals het is, en verander je daaraan zo weinig mogelijk, maar zorg je ervoor dat het er proper en verzorgd uitziet, dan geldt hetzelfde voor de tuin: je verwijdert het meeste onkruid, en plaatst planten bij op plekjes die dat nodig hebben. Ik zou dan aanraden om wat te googelen naar "cottage garden" afbeeldingen of zo en zien hoe de Engelsen dat doen.

't Is jammer dat ik het geld niet heb, ik zou het direct pakken, bijna zonder het huis te hebben gezien. Ik ben zo een romantische ouderwetse ziel
zondag 21 augustus 2011 - 10:16
jdcoster

Jdcoster

Ik zou proberen te adverteren in tijdschriften voor de doelgroep van tuinliefhebbers (ledenblad van VELT, plaatselijke afdeling van DE VOLKSTUINEN,...).
Als je iemand treft zoals ik, die een tuin zoekt en het huis er maar bij neemt, dan zit je goed.
Ik kocht 35jaar geleden een huis in zeer slechte staat voor de aangebouwde druivenserre vol met lekkere Frankenthaldruiven. Ik was meteen 'verkocht' aan dat huis in plaats van omgekeerd.
De druivelaars staan er nog steeds en zijn intussen 80 jaar oud.
De tuin ziet er anders wel mooi uit. Ik zou er nu niet veel aan doen. Deze winter alle vaste planten (ik hoop dat dat al een begrip is voor u) afmaaien en verwijderen(composteren). De rozen onmiddellijk na de winter tot op 2 tot 4 'ogen' insnoeien.
Op één foto is het moeilijk uit te maken wat er zoal in staat om dan verder raad te geven.
zondag 4 september 2011 - 16:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon