menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit voor plantje met leuke bloemen

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Ik heb geen idee wat dit is. Het kwam spontaan zomaar op. Weet iemand wat het is, het is wel grappig.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 14 augustus 2011 - 16:12
Pieke

Pieke

Wat snel Batdah!

Oei. Hij staat opeens in een pot waar een niet meer te opwekken druif staat. Hoe komt hij daar nou in terecht??? Daar staat hij ook behoorlijk droog.

Het is dus geen goed idee om hem bij de vijver te zetten begrijp ik...

Bedankt!
zondag 14 augustus 2011 - 16:26
Mandy

Mandy

Das echt een akelige plant..... Ik denk dat het door de vele regen komt maar ik hem dit jaar ook en inderdaad vlak langs de vijver.....

Is heel moeilijk weg te krijgen..... Kan trekken wat ik wil .... maar ze zijn te sterk voor mij..... dus breken ze af en heb ik er waarschijnlijk volgend jaar 100X zo veel??? ben ik bang... TROEP is het.....
zondag 14 augustus 2011 - 16:37
Mandy

Mandy

Als je ze nou afknipt ( want zoals ik al zei ..uittrekken gaat bijna niet...) komen ze dan volgend jaar weer op???? er zit een hele grote wortel aan.....

Ja, ik lees net al google dat ze ondergrondse wortels hebben om zich voort te planten....... Ik zag ook al een bos staan... ( ze komen dus nooit alleen- altijd in een behoorlijke bos tegelijk !!!) tussen de blauwe zee..... grgrgr
zondag 14 augustus 2011 - 17:03
Mandy

Mandy

O hemeltje
zondag 14 augustus 2011 - 17:28
Pieke

Pieke

Brrrrrrrrr... die gaat dus niet bij de vijver... Bedankt Batdah en Mandy!
zondag 14 augustus 2011 - 17:34
Pieke

Pieke

Heel gek maar al zoekend naar informatie hierover vind ik ook dat het in tuincentra wordt verkocht. Huh?
zondag 14 augustus 2011 - 18:36
Mandy

Mandy

Solidago ook .....
zondag 14 augustus 2011 - 21:34
Esem

Esem

Deze plant met een spade of vork verwijderen,en best niet wachten.
Het is een echte woekeraar en voor je het weet staat de ganse tuin vol met deze plant.
Dus laat het je niet wijsmaken dat deze geen woekerplant zou zijn.
Ik spreek van ondervinding.

Gr Esem,
dinsdag 16 augustus 2011 - 21:50
Pieke

Pieke

De meningen zijn dus verdeeld! Maar hij staat nu in een pot en veel kans op verspreiding maakt hij dus niet.

Fijn te weten dat ik hem dus niet in de tuin moet zetten! Bedankt!

woensdag 17 augustus 2011 - 11:21
Esem

Esem


Pieke,
en waar heb je deze pot dan staan?

Gr Esem.
woensdag 17 augustus 2011 - 18:30
Pieke

Pieke

In het blakerhoekje, in de volle zon waar hij vaak droog komt te staan. 't is een taaie!

woensdag 17 augustus 2011 - 21:19
Esem

Esem


Pieke,
ik veronderstel dat dat blakerhoekje zich in bevind de tuin?

Dan zal je alsnog moeten opletten voor het uitzaaien van de plant,want dit komt werkelijk overal terecht.
Het is niet omdat het ergens (waarschijnlijk op een terras) in een hoekje staat dat de plant zich niet zal gaan vermeerderen ,uitzaaien.

Ik geef dit maar mee om zo volgend seizoen niet voor verrassingen te komen staan.

Gr Esem
donderdag 18 augustus 2011 - 11:53
Esem

Esem

Dan zal jij een veredelde in je tuin hebben staan.
Want er bestaan niet alleen de wilde soort maar ook nog tal van andere soorten waarvan sommige dan weer niet gaan woekeren.
Zoals de Eupatorium Purpureum, is ook geen woekeraar.
Heeft een diep paarse kleur en wordt meer de twee meter hoog.

Esem,
donderdag 18 augustus 2011 - 17:46
satomi

Satomi

@ pieke

Zorg aub dat je de pot niet op een voeg in het tegelpad zet want op den duur groeien de wortels dan toch in de grond. Zo heb ik een Symphytum die voorlopig nog niet weg wil (is).
vrijdag 19 augustus 2011 - 10:24
Pieke

Pieke

Hij is nu begonnen met bloeien dus ik denk dat ik hem beter kan afknippen of niet?

@Esem: Het blakerhoekje is inderdaad in de tuin!

Ik zag hem gisteren in de bus trouwens langs de waterkant. Overal een klein groepje, zo'n 25 meter van elkaar af, soms minder, soms meer. Telkens echt een groep. Niet heel grote groepen. Precies deze kleur, lichtpaars.

vrijdag 19 augustus 2011 - 16:51
Esem

Esem

Ja Pieke,
misschien wel het best als je de plant wil behouden zonder dat deze zich gaat uitzaaien,
de uitgebloeide bloemhoofdjes verwijderen.
Nog voor deze de kans krijgt om zich uit te zaaien.

Gr E,
vrijdag 19 augustus 2011 - 17:30
Pieke

Pieke

Aha. Ik zal alles eraf knippen als hij klaar is. Vormt hij zaad? Dan ben ik dat in ieder geval voor!
vrijdag 19 augustus 2011 - 17:56
Mandy

Mandy


Ik ben vanmiddag mijn bos ingegaan en achterin stonden complete bossen, steeds een stuk of 6 a 8 stelen bij elkaar... Ik heb nu al 5 kruiwagen tot over de top kunnen uittrekken... De grond is wat vochtig na die enorme hoosbui van gisteren ..dus het gaat redelijk goed...... en morgen ga ik snel verder..... waarschijnlijk nog wel 3 kruiwagens vol, denk ik.......

wat weg is, is weg...

Een groter probleem zijn ze direct naast de vijver... daar is moeilijk bij te komen ivm grote stenen die ernaast liggen.......
vrijdag 19 augustus 2011 - 22:19
daucus

Daucus

Dat woekeren valt heel erg mee, hij zaait zich flink, maar als je er op tijd bij bent wip je ze er zo uit. Ik woon naast een sloot en daar staan ze massaal. En wat een vlinders komen daar op af. Alleen daarom zou je hem in de tuin willen
vrijdag 26 augustus 2011 - 03:48
Pieke

Pieke

Nou ja, deze ene staat op een plekje achteraf in de brandende zon en doet het goed. Ik zal het in de gaten houden!

vrijdag 26 augustus 2011 - 09:56
Esem

Esem

Dan zijn er toch wel betere en mooiere planten om vlinders te lokken in de tuin.
En uitzaaien is wel net het zelfde als woekeren.

Maar ja er zijn mensen die houden van onkruid in de tuin,en deze is toch wel echt onder de noemer te boeken van, onkruid of (on)gewenst kruid.

Geef mij dan maar een vlinderstruik,en deze ruikt dan nog eens buitengewoon goed ook.

Gr E.
vrijdag 26 augustus 2011 - 10:48
Pieke

Pieke

Haha, er zijn zeker mooiere vlinderplanten! Ik had dit niet uit het tuincentrum meegenomen! Maar ik vroeg me gewoon af wat het is en dat weet ik nu!

vrijdag 26 augustus 2011 - 12:01
Pieke

Pieke

Ik vind hem ook niet verkeerd. Maar ik heb slechts een stengel, ik denk dat als ik er veel zou hebben waar ik hem niet zou willen, ik er niet zo blij van zou worden. Ik zou hem niet kopen maar hij is niet verkeerd... Met zijn schattige pluimpjes en sprietjes... best leuk hoor...

vrijdag 26 augustus 2011 - 18:39
Mandy

Mandy

Houd die "ene" dan maar goed onder controle


vrijdag 26 augustus 2011 - 19:34
daucus

Daucus

Ik heb diverse wilde planten in mijn tuin. Leverkruid in combinatie met phlox en grassen is prachtig. Verder heb ik overal agrimonie staan. Een plant met zachtgele aren en later mooie zaaddozen. Ook wilde peen is een aanrader, prachtige schermem die later vervloeien naar een decoratieve prop.
Ik wil maar zeggen, niet zo negatief over wilde planten.Goede buren en een beetje controle houden en je hebt er heel veel plezier van.
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:37
Mandy

Mandy

Maar ik heb er dit jaar toch wel heel erg veel van staan en zij zijn sterker dan ik ben.......
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:44
Pieke

Pieke

Ik ben benieuwd naar die wilde peen. En agrimonie. Ga ik opzoeken.

En wat wilde planten betreft: wie wil er nog wat heermoes? Kan ook heel leuk zijn als je ervan houdt! Gratis af te halen. Een klein stukje wortel en een paar jaar heb je je hele tuin vol! Dankbaarder plant bestaat niet.

vrijdag 26 augustus 2011 - 20:12
Mandy

Mandy



DE aanbieding van het jaar Pieke.......
vrijdag 26 augustus 2011 - 20:23
daucus

Daucus

Ik heb een grote tuin en kan daarom ook wat experimenteren. Soms heb ik spijt van een plant.Heb ooit bosandoorn in een stukje bos gepoot. Nou dat kom je werkelijk overal tegen en een lastige plant om weer weg te krijgen. Of eenjarig fijnstraal. Ooit duur gekocht bij een kweker naast de tuinen van Ton ter Linden. Prachtig, maar wat een zaaier. Ik woon naast een akker en elk jaar bloeien er fijnstraaltjes tussen de aardappels of het graan. Maar mensen die hem zien in mijn tuin willen hem hebben, ondanks waarschuwingen van mijn kant. Tuinieren is voor mij een hobby en daarom vind ik wat extra werk niet erg, maar voor mensen waarvoor de tuin een noodzakelijke bijkomstigheid is........gewoon niet aan beginnen.
zaterdag 27 augustus 2011 - 07:04
Pieke

Pieke

@Mandy: ja, als ik iets aanbied doe ik het goed.

Ik heb geen verstand van zaaiende planten en woekeren en dergelijke. Maar ik begin het wat te begrijpen. De truc is dus dat je geen planten neemt die zichzelf uitzaaien en vooral geen planten die dat over iets grotere stukken doen. En zevenblad schijnt zelfs erg lekker te zijn maar te woekeren via wortels. Maar hoe kom ik dat te weten? Staat niet op de kaartjes. Als ik in een tuincentrum sta kan ik niet even opzoeken of iets woekert. Het wordt tijd voor internet via een module in mijn hoofd.


zaterdag 27 augustus 2011 - 10:34
Mandy

Mandy

Een goeie [ lees dure ] telefoon aanschaffen ( waar je mee kunt internetten)
zaterdag 27 augustus 2011 - 10:57
Pieke

Pieke

Die heb ik al maar het is zo'n gedoe, klein schermpje... liever de wijdsheid van de geest!

Plantenwinkel runnen is heel eenvoudig.

Je koopt in: planten.
Je verkoopt: planten.

Dassalles.
zaterdag 27 augustus 2011 - 11:43
daucus

Daucus

Koop een goed plantenboek, ze zijn er te kust en te keur.
zaterdag 27 augustus 2011 - 12:10
Pieke

Pieke

Kan ik toch niet meesjouwen???
zaterdag 27 augustus 2011 - 13:46
daucus

Daucus

Ik zal het je uitleggen. Je gaat er in lezen en plaatjes kijken en als je denkt" Dat is een geschikte plant voor mij!",dan zet je die op een lijstje. En dan ga je weer verder kijken en doe je het zelfde totdat je denkt"Zo heb ik wel genoeg" En nu komt het........DAT lijstje neem je mee naar een goede kweker en zoek je de plantjes op. Het is echt niet moeilijk. Zou het lukken denk je?????
zaterdag 27 augustus 2011 - 16:15
Mandy

Mandy

NEE, dat denk ik niet........ Je loopt bij de kweker of in een tuincentrum en dan ZIE je mooie planten en je denkt: DIE zou ik graag willen hebben maar Wat is het en HOE verzorg ik hem en...... en..... en.... etc etc.....


zaterdag 27 augustus 2011 - 16:22
daucus

Daucus

Gewoon je mond open doen en vragen, kun je dat echt zelf niet bedenken?????
zaterdag 27 augustus 2011 - 16:27
Mandy

Mandy

Dat heb ik 6 posten naar boven!!!!! juist beschreven..... de verkopers weten zelf nieteens namen.......dus dat is echt niet altijd een optie.......
zaterdag 27 augustus 2011 - 16:35
daucus

Daucus

Ga naar een goede kweker, geen Inratuin of Tuinland of id. Ik weet niet waar je woont, maar gelukkig heb ik hier redelijk dichtbij een paar hele goede kwekers en die weten gelukkig waar ze het over hebben. Ik woon in Blijham, noord-oostGroningen. Kan me niet voorstellen dat er in jouw omgeving ook gen goede kweker zit
zaterdag 27 augustus 2011 - 19:28
Pieke

Pieke

Ja, precies, zo gaat dat. Ik kan van tevoren wel een lijst maken maar dat hebben ze NIET en wat ze wel hebben vind ik dan leuk maar hoe verzorg je dat... hahaha! Zo werkt dat!

@Nikie: schandalig, echt schandalig. Hoe durven ze dat soort aso's rond te laten lopen die klanten durven groeten en ook nog eens willen weten hoe het met ze gaat. En dan die verachtelijke vrolijkheid zeg. Bah
Als klant wil je genegeerd worden, af en toe zelfs bespuugd en vertrapt om een goede reden te hebben om je lekker af te kunnen reageren op zo'n verachtelijk sujet.




zondag 28 augustus 2011 - 09:23
daucus

Daucus

Nou,nou, nou, rustig. Denk om je bloeddruk. Een klant groeten is heel normaal en er bij lachen ook!
zondag 28 augustus 2011 - 10:09
Esem

Esem

Laat ons aub bij het onderwerp blijven,of er nu al dan niet iemand onvriendelijk is of verkeerde gedachten heeft, heeft met dit onderwerp helemaal niet te maken.

Misschien ,als je het echt nodig vind, ga dan verder op het topic tuinbabbel.

ps.
Beste tuinvrienden,het schrijven van Pieke is/was wel bedoeld als een grapje hoor.(lol)

gr E.
zondag 28 augustus 2011 - 14:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon