menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg schorspad

Ga naar meest recente reactie

Ingetje

Ingetje

Hallo,

als ik een schorspad aanleg komt daar best geotextiel (onkruidwerend doek) onder.
Moet er verder een of andere fundering onder, en hoe dik maak ik de eigenlijke schorslaag?
Het pad is bedoeld om maar af en toe te belopen.
Heeft iemand ervaringen hiermee?

Dank, Inge
vrijdag 23 juni 2006 - 11:58
Esem

Esem

ingetje
persoonlijk zo ik er geen doek onder leggen.
Daar hou je alleen het onkruid me tegen dat vanonder komt.
De meeste onkruiden komen doordat ze ofwel door de wind of door dieren worden verplaatst.
Als je de schors dik genoeg legt is het vrij makkelijk om later eventueel onkruid te verwijderen,want in de schors laat het onkruid zich makkelijk verwijderen hoor.
Esem
dinsdag 27 juni 2006 - 19:00
hofknoeier

Hofknoeier

Er word aangeraden om de schors 7cm dik te leggen,worteldoek is niet echt nodig maar kan altijd.
Veel succes!
dinsdag 27 juni 2006 - 20:38
jdcoster

Jdcoster

Ik leg alle paden aan in hakselhout van het gemeentelijk afvalcontainerpark. Het kost zeer weinig maar moet ieder jaar wel een beetje aangevuld worden omdat het van onderen langzaam verteert.. Dat zal met de boomschors uit de handel ook moeten maar minder vaak.
Ik sluit die laag langs de kanten ook op tussen plankjes, anders belandt er flink veel van tussen de planten. Ik gebruik daarvoor de dunne plankjes die in de scheepsladingen tropisch hardhout, tussen de planken liggen opdat er wat lucht tussen zou kunnen anders gaan ze schimmelen. Ze zijn maar 1/2 cm dik en ongev. 10 cm breed en 2 à 3 m lang. Daar ze zo dun en slap zijn kun je er mooie ronde en slingerende paden mee maken. Ik schroef ze vast aan hardhouten piketjes. Omdat ze ook van hardhout zijn vergaan ze niet snel.
woensdag 28 juni 2006 - 22:57
Catgarden

Catgarden

Ik weet niet of je schorspad gewoon voor de tuin is of voor een bostuin...
Maar als het voor een bostuin is heb je wellicht veel dikke, lange takken (van min. 8 cm) na het snoeien van bomen.
Die dikke takken kun je ook gebruiken om je schorspad mee af te lijnen. Ik heb dat eens gezien in een bostuin en dat kwam heel natuurlijk over. Om die dikke takken op hun plaats te houden hadden ze takken van 4 cm gebruikt en die aan weerszijden in de grond geklopt.
vrijdag 30 juni 2006 - 12:46
Nigella

Nigella

Hallo Ingetje
heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske

als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum

We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.
vrijdag 30 juni 2006 - 23:20
Mick

Mick

Ik zou zo een een pad willen aanleggen op mijn gazon, haal ik het gras eerst weg, of kan dat er gewoon bovenop?
vrijdag 14 juli 2006 - 12:15
sugar

Sugar

ik zou het gazon zeker verwijderen. Je moet een dikke laag houtschilfers ( 8 cm) leggen, dus gewoon weg met dat gras en houtschilfers in de plaats. Anders gaat dat pad op je gras liggen, en zullen er grasstengels doorheen groeien
zaterdag 15 juli 2006 - 22:44
Adrienne

Adrienne

Hallo Mick,

Denk er wel aan dat de vogeltjes in het hout gaan zoeken.
En dat er veel van in je gazon kan komen.
Niet goed voor de grasmachine !!!

groetjes adrienne
maandag 17 juli 2006 - 15:01
Mick

Mick

Is niet erg hoor, dat gras ga ik toch niet maaien, dat mag wild groeien, er staan ook veel wilde bloemen in. Daarom wilde ik er een pad door maken want nu loopt het erg onhandig door het hoge gras.
woensdag 19 juli 2006 - 08:40
Catgarden

Catgarden

Waarom maai je niet gewoon een pad in het gras ?
Dat zie je vaak bij bloemenweides, af en toe met de grasmaaier (of bosmaaier) erover en klaar is kees. Het is nog makkelijk ook want als je je pad eens ergens anders wil, maak je gewoon een nieuw en kan het het oude laten groeien.
woensdag 19 juli 2006 - 09:33
martine

Martine

ik denk ook dat de oplossing van Catgarden heel goed is, er gaat anders toch heel snel allerlei groeien door je houtschilfers, vermits er toch allerlei zaden gaan rondvliegen in die bloemenweide, en langs de zijkanten ga je ook doorgroei krijgen,( uiteraard niet onmiddellijk, maar uiteindelijk wel)
Martine
donderdag 20 juli 2006 - 08:57
Adrienne

Adrienne

Ben ik mee eens,
En nog eens lekker gemakkelijk om te onderhouden.
Machientje erover en klaar is kees.
grtjs adrienne
donderdag 20 juli 2006 - 22:09
usparts@gmail.com

[email protected]

Ik vernam van het Kabinet van de bevoegde minister dat er een omgevingsvergunning nodig is om een tuinpad aan te leggen in boomschors en of gemalen denappels.
Te zot voor woorden noem ik dat !
Hebben jullie daar meer info over ?
woensdag 15 juli 2020 - 09:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon