menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over plantenvoeding

Ga naar meest recente reactie

daggie01

Daggie01

hoi
vraagje
waarom moet je om de 2 weken plantenvoeding geven en waarom niet gewoon elke week de helft van de aangegeven hoeveelheid?
dan heb je toch een constantere aanvoer van voedingsstoffen als je het elke week doet
of zit ik nu helemaal mis ?
wie weet hoe het precies zit ?
b.v.d
vrijdag 6 mei 2011 - 22:46
Polplastron

Polplastron

Waarschijnlijk omdat veel mensen niet elke week hun planten begieten?

Overigens is het belang van plantenvoeding bij veel planten serieus overroepen naar mijn mening. Persoonlijk bemest ik enkel mijn cactussen, mijn pioenen, mijn rozen en mijn gazon. De rest moet het voor het grootste deel zo maar redden.

Mijn kamerplanten en kuipplanten krijgen helemaal geen mest en floreren toch al jaren. Wel worden ze om de zovele jaren wel eens verpot omdat ze gewoon uit hun pot groeien. Op die manier wordt natuurlijk heel wat voeding vervangen.

Groeten,
Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 23:12
Metrop30

Metrop30

als de plantenvoeding vloeibare plantenvoeding is kan je idd een lagere dosering vaker geven.... eigenlijk zelfs wel dezelfde dosering..
Maar... andersom dat kan niet... dus niet een dubbele dosering 1 x in de 4 weken d.i.m. de osmose balans..
(aanzuigen van water uit de plant door de zouten in het medium)
woensdag 18 mei 2011 - 15:31
Metrop30

Metrop30

hallo zeg.... we hebben hier met hobby tuinders te maken...
ik kan er ook een wikipedia pagina van maken met allerlei termen, maar beschrijft het liever op een manier dat mensen het eenvoudig begrijpen..
Zelfs als ik seminars geef aan landbouwers en kwekers dan moet ik dingen op een eenvoudige manier uit gaan zitten leggen.
Het gaat erom dat mensen begrijpen wat er gebeurt, zodat ze weten wat er tegen te doen en hoe te voorkomen..
Jou punt twee... dat zou voor iedere soort plant verschillend zijn.
Jou punt drie.. (ik noem het maar 3) dat jij in jou situatie geen problemen hebt gehad, is mooi... maar... andere tuinen, andere situaties, andere gronden, andere planten en heel belangrijk... we weten niet om welke plantenvoeding het gaat.
Iets wat voor jou tuin werkt hoeft nog niet voor een andere tuin te werken. Van deze mensen heb ik er namelijk heel veel de fout in zien gaan toen ze elders hetzelfde deden maar mislukte.
en natuurlijk, het ligt dan vaak niet aan hun zelf--want ze deden het jaren zo-- maar aan de stek, zaad, plantenvoeding of aarde..
ik kan je wel zeggen... beter te weinig dan teveel plantenvoeding!!

mvg,
Robbie
woensdag 18 mei 2011 - 17:59
Polplastron

Polplastron

Robbie, ik heb de indruk dat je best wel zinvolle aanvullingen kan doen op dit forum, maar ik wil je er nog eens op wijzen dat de foto bij je avatar beschouwd wordt als sluikreclame. Nadat we hier al wat vervelende verkopers hebben weggejaagd, zet dit kwaad bloed bij heel wat forumleden. Zou je alsjeblieft je avatar kunnen veranderen in een bloemetje of zo?

Groeten,

Pol
woensdag 18 mei 2011 - 19:12
daggie01

Daggie01

ik gebruikte voor mijn palmen ,palmenvoeding
voor mijn orchideeen ,orchideeenvoeding
ect.ect
had 9 soorten plantenvoedingstaan
werd er een beetje maf van
maar zijn al die speciale voedingen echt nodig ?
woensdag 18 mei 2011 - 22:40
daggie01

Daggie01

parodias
ik dank je voor de uitleg
vind het ook wel prettig dat je het fijne er van weet en het met ons probeert te delen
donderdag 19 mei 2011 - 09:05
Metrop30

Metrop30

Pol, bedankt voor je openheid. Ik ben niet meer dan iemand die trots is op zijn eigen bedrijf en beschouw mijn logo als mijn foto. Mijn producten zijn niet of moeilijk te krijgen hier voor de mensen op het forum en veel te geconcentreerd... dus ik heb geen enkel belang in reclame voor mij zelf.
Ik maak wel gratis reclame terug omdat ik ergens op 1 van mijn websites een mooie banner heb staan van het Tuinadvies forum.
Als sommige mensen de Avatar zo`n probleem vinden dan haal ik het er wel af.... wel jammer dat dit forum geregeerd wordt door een aantal mensen op deze manier.

mvg,
Robbie
donderdag 19 mei 2011 - 10:31
Polplastron

Polplastron

Parodias is een gevestigde waarde op dit forum hoor ... maar natuurlijk kunnen meningen verschillen. Ik heb hier ook al met verschillende mensen in de clinch gelegen, maar uiteindelijk maken we het altijd terug goed. Mensen wegpesten is zeker niet de bedoeling van wie dan ook. Verder zijn er hier altijd mensen die de puntjes op de i willen zetten en andere die het simpel willen uitleggen. (Ik verbeter zo bijvoorbeeld ook altijd het woord zuurstofpomp door luchtpomp als het over vijvers gaat tot grote ergernis van sommigen, en misschien wel terecht, maar ik doe het om verwarring tegen te gaan, niet om te stangen!)

@Metrop30: Ik vind je avatar SCHITTEREND! Een Zwitserse vlag: lekker NEUTRAAL! Voor mijn part krijg je terug het voordeel van de twijfel man, en nu zeg ik eindelijk tegen je: "Welkom op het forum!"

Groeten,
Pol
donderdag 19 mei 2011 - 11:24
Metrop30

Metrop30

Pol, ik snap wat jij schrijft... maar Parodias houdt niet op met vervelend doen.

Ik snap wel dat hij een naam heeft omdat hij lang mee loopt en blijkbaar op alles moet reageren... maar als hij niemand anders de ruimte geeft en gelijk moet overschreeuwen dan geloof ik niet dat ik de eerste ben die hier op dit forum het voor gezien heeft.
Ik heb zoveel nieuwe kennis over groenten en fruit telen en nutriënten wat ik gewoon leuk vind om te delen.
Maar ik weet nu al dat als ik ga vertellen over de nieuwste onderzoeken van elementen als cadmium en silicium.... dat die meneer weer gaat schreeuwen dat ik onzin vertel...(met andere woorden ik lieg)
donderdag 19 mei 2011 - 13:04
Polplastron

Polplastron

Ik kies geen partij in deze discussie, maar soms moet je gewoon er vanuit gaan dat meningen verschillen en zoals men in het Engels zegt:"Let's agree to disagree", kom overeen dat je niet overeenkomt en laat het los. Dat dat moeilijk is, weet ik ook wel hoor. Vermoedelijk hebben jullie overigens allebei ten dele gelijk en ten dele ongelijk.

Zelf zit ik zo vaak in discussies over pesticiden waar mijn mening, kennis en ervaring vaak regelrecht staat t.o.v. anderen. Loslaten en doorgaan. Of slot erop door de moderator ...
vrijdag 20 mei 2011 - 13:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon