menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teken in de tuin voorkomen

Ga naar meest recente reactie

gvb

Gvb

Hoe kun je teken in de tuin voorkomen of bestrijden? Het schijnt dat deze meer en meer voorkomen, vandaar mijn vraag.
vrijdag 6 mei 2011 - 11:45
Polplastron

Polplastron

Zorg dat er geen warmbloedige dieren in je tuin komen. Dat kan makkelijk door een enorme glazen stolp over de tuin heen te zetten.

Sorry voor het flauwe grapje, maar nu serieus: ik denk dat je "paniekreactie" serieus overdreven is. Ten eerste: heb je al teken gehad in je tuin? Ten tweede: de meeste tekenbeten zijn totaal onschadelijk, slechts een klein gedeelte bevat de ziektekiemen voor de ziekte van Lyme en die is tegenwoordig in vroeg stadium goed te behandelen.

Verder heb ik in al die jaren dat ik hier een tuin heb waar drie kinderen in rondlopen evenals kippen en vaak heel wat vogels, egels e.d. passeren, nog nooit een teek gezien. De kinderen hebben er wel al eens gehad na een dagje in het bos.

Teken, wespen, muggen, spinnen en vliegen voorkomen is volgens mij een utopie tenzij je zoals in mijn grapje een stolp over je tuin heen zou zetten.
De gevaren van deze beesten zijn over het algemeen veel kleiner dan we eigenlijk denken.

Groeten,

Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 22:31
daggie01

Daggie01

en teken kunnen de ziekte van lyme niet overbrengen als je ze binnen de 24uur verwijdert
vrijdag 6 mei 2011 - 22:42
Polplastron

Polplastron

Ah? Dan heb ik weer iets bijgeleerd. Ik weet wel dat je je geen zorgen moet maken als je na een tekenbeet geen eigenaardige zwelling of kring krijgt rond de beet. Indien dat wel het geval is, ga je gewoon naar de dokter die dan een juiste diagnose kan opstellen met bijhorende behandeling indien nodig.

Zelf heb ik al meerdere teken gehad in mijn leven en Lyme heeft mij voorlopig nog niet gevonden. Teken verwijderen kan makkelijk door ze eerst te verdoven met ontsmettingsalcohol en dan met een pincet uit te trekken (niet draaien want dan breekt het kopje af!). Zo'n speciale tekenpincet heb ik nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me ook wel wat. In het slechtste geval laat je de huisarts de teek verwijderen hé!

Overigens komen teken volgens mij ook veel meer voor in de tuin van honden-en kattenliefhebbers. Die dieren zitten immers toch regelmatig in bossen e.d. en lopen al snel teken op. Gezien ze telkens terug naar je tuin komen, nemen ze die teken mee. 't Is maar een theorietje hé. Ik weet niet of het helemaal klopt.

Groeten,

Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 23:16
renate67

Renate67

verdoven met alcohol moet je juist niet doen, als reactie brengt teek maaginhoud naar buiten en maakt kans op besmetting groter.
WEL DOEN met smal pincet of teken pincet bij kop (dicht bij huid) stevig vastpakken (zonder op achterlijf te duwen) en recht uit de huid trekken, daarna huid desinfecteren en plaats noteren en in gaten houden.
Bij ontstaan grote rode vlek ter plaatse in MAAND erna, naar huisarts gaan.

uitgebreidere informatie: http://http://www.lymenet.nl/info/teken-verwijderen.htm
Renate
zaterdag 7 mei 2011 - 08:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon