menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenhaken in kas maken

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik heb hier bij Tuinadvies van die tomatenhaken gekocht voor in mijn kas. Er staat bij dat ze dus NADERHAND in de profielen van de kas gemaakt kunnen, maar.....ik krijg het niet voor elkaar! Nu is mijn technisch inzicht niet zo heel slecht maar naar mijn idee kunnen ze alleen ingeschoven worden als ik het profiel losmaak.....
Iemand een idee hoe dit moet zonder dat ik alles moet losmaken? Want daar heb ik dus écht geen zin in!!

Groetjes Rialle
woensdag 4 mei 2011 - 12:26
rialle

Rialle

Ok ik ga het zo meteen proberen....

Groetjes Rialle
woensdag 4 mei 2011 - 13:50
rialle

Rialle

Helaas Lieke, dat past niet. Het zal echt met de boutjes moeten, zo staat het ook op de foto van de webwinkel.

Maar bedankt voor het meedenken!

Groetjes Rialle
woensdag 4 mei 2011 - 14:05
Gehenna

Gehenna

Ik heb totaal geen idee hoe zo'n ding ineen steekt maar kan je geen gaten boren waar de haken moeten komen?
woensdag 4 mei 2011 - 16:43
espaki

Espaki

heb je geen gleuf in de profielen zitten? Daar moet je ze indraaien. Maar niet elke kas heeft echter van die profielen.
woensdag 4 mei 2011 - 19:45
rialle

Rialle

Jawel daar zit wel een gleuf in, en zo'n boutje wat erbij zit voor aan de haak zou er perfect inpassen. Maar ik krijg dat er niet in zonder de profielen los te draaien. Dan kan ik dat boutje er zo inschuiven. Maar ik ben bang als ik dat los maak en er een beetje aan buig (wat nodig is om het boutje erin te krijgen) dat het glas dan barst én dat ik de boel niet meer in elkaar krijg.

In de beschrijving van de haken (hier in de webwinkel, je moet maar eens kijken) staat dat ze ACHTERAF in de profielen geplaatst kunnen worden, maar als ik de profielen los moet maken had ik ze beter vóóraf kunnen plaatsen, maar toen had ik ze nog niet helaas. Ik heb ze extra besteld omdat ze dus achteraf geplaatst konden worden, maar dit vind ik niet achteraf.....

Groetjes Rialle
woensdag 4 mei 2011 - 20:16
rialle

Rialle

Ik geloof dat ik weet wat je bedoeld Parodias, maar ik zal eens wat foto's maken zo van de tomatenhaken, bouten en profiel....

Groetjes Rialle
donderdag 5 mei 2011 - 13:09
rialle

Rialle

Oh jee Parodias, dat is idd ergernis! Ik ben hier dan ook NIET jaloers op, dus sterkte ermee. En erger je niet teveel dat is slecht voor je hart. Alles komt goed!!

Hier een paar foto's van mijn probleem

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik begrijp wat je bedoeld hoor met dat zagen, en ik ga dat zeker proberen. Alleen is dat boutje zo klein en ik heb geen bankschroef waar ik het in vast kan zetten, dus dat wordt geklungel met een tang. Maar ik ga het proberen, want het idee is prima! Anders moet ik het profiel zoals op foto 3 losmaken met alle gevolgen van dien!

Ik vind het toch maar raar dat er in de beschrijving staat dat ze achteraf bevestigd kunnen worden!


Groetjes Rialle
donderdag 5 mei 2011 - 16:35
espaki

Espaki

Ik snap 'm nog niet helemaal. Ik zie een haak met een moertje er aan. Als je het moertje er afdraait, vervolgens overdwars in de gleuf duwt, dan kantelt zodat het plat ligt met het gat naar beneden zodat je in het gat kijkt en dan vervolgens de haak in het moertje draait. Is dat niet de oplossing? Of zit dit moertje vast aan de haak vast gesoldeerd?
donderdag 5 mei 2011 - 16:47
rialle

Rialle

Ik begrijp al waarom jij het niet begrijpt......ik weet nooit wat het moertje en het boutje is....verwissel ze altijd.....

Ik bedoel (en ik geloof parodias ook want die heeft zich dan ook vergist) natuurlijk het moertje aan één kant afzagen zodat het smaller wordt en dan een kwart slag draaien zodat hij er niet uit valt.
Overdwars erin duwen en dan kantelen lukt dus niet.....dat was nl ook mijn eerste gedachten maar dat gaat dus niet.

Er zitten 2 losse moertjes bij elke haak. Eén moer moet al op de haak en die andere moet dus in het profiel . Als je dan de haak in de moer die in het profiel zit draait, kun je met die moer die er al op zit de boel vast zetten.
Je moet anders een kijken op de foto van de webwinkel hier, misschien is dat duidelijker.

Groetjes Rialle
donderdag 5 mei 2011 - 17:33
espaki

Espaki

en het moertje kun je niet los in het profiel leggen (dus zonder haak er al in)?

Dan kun je nl zo de haak in dat moertje draaien. Het andere moertje wat je al op de haak moet hebben zitten draai je zover mogelijk op de haak naar boven. Als je de haak in het moertje hebt gedraaid wat los in je profiel lag kun je dat andere moertje weer naar beneden draaien zodat het vast zit.
donderdag 5 mei 2011 - 17:37
espaki

Espaki

ik wil best komen helpen hoor!
donderdag 5 mei 2011 - 17:55
rialle

Rialle

Nee Espaki, zonder haak eraan gaat het ook niet om het boutje in het gleufje te krijgen, dat is juist het hele probleem!
Enne.....hulp? Graag.....en gezellig!!

Groetjes Rialle
donderdag 5 mei 2011 - 18:27
jdcoster

Jdcoster

Met een grote metaalboor met diameter gelijk aan de grootste afmeting van de moertjes boor je op één plaats de flens van het profiel weg, best bovenaan of onderaan. Het profiel wordt dan daardoor niet verzwakt
Je kunt dan dat moertje in de gleuf van dat profiel duwen en verschuiven waar je het moet hebben. Daar draai je dan die oogvijs er in.
Ik denk dat de afstand van uw profielen (63 ,67 of 73 ?) wel groter zal zijn dan de afstand van de tomatenplanten. Dan span je maar een staaldraad tussen 2 oogvijzen en hang daar uw touw aan vast.
donderdag 5 mei 2011 - 22:46
Gehenna

Gehenna

Wel ik dacht net te zeggen dat je met een vijltje een stuk uit de gleuf van het profiel kan vijlen en langsdaar de moer erin steken en schuiven naar waar je ze wil.
Maar ik zie dat ik tweedes ben al is het net iets anders maar 't is hetzelfde resultaat
donderdag 5 mei 2011 - 23:07
rialle

Rialle

Ja jdcoster en Gehenna, dát zou wel eens een oplossing kunnen zijn....ik ga het morgen nog eens bekijken en evt proberen. Ik moet ook even kijken of ik een ijzerboor of een ijzervijltje heb, anders ga ik dat even halen.

Ik laat het jullie weten....

Groetjes Rialle
donderdag 5 mei 2011 - 23:30
jdcoster

Jdcoster

Zo deed ik het altijd al in mijn cactusserre vroeger.. Ook om de kweektabletten te bevestigen en extra bankjes om potten op te zetten.
Er werd nogal eens wat veranderd in mijn serre naarmate de verzameling groeide of als er weer hangplanten bij kwamen.
donderdag 5 mei 2011 - 23:40
Gehenna

Gehenna

En aluminium, dat moet makkelijk gaan. Dat is een redelijk zacht metaal.
vrijdag 6 mei 2011 - 10:30
rialle

Rialle

Is zo'n profiel dan zo sterk dat je daar bakjes en alles in kan hangen? Komt er dan geen spanning op het glas te staan zodat dat breekt?

Vanmiddag heb ik de tijd om eens te gaan proberen. Er is hulp onderweg voor morgen, maar ik kan het niet laten en wil toch eerst zelf proberen. Mijn moeder zei vroeger in zo'n geval altijd: een goed soldaat geeft z'n geweer nooit uit handen. En ik luister al bijna 50 jaar naar haar ha ha!

Groetjes Rialle
vrijdag 6 mei 2011 - 10:52
rialle

Rialle

Gisteren hulp gekregen van Espaki en de haken zitten erin hoor! Zij kwam gewapend met gereedschap naar hier.......wij de kas in.....zij pakt een moertje (ja ja zo'n gevalletje met een gat erin! ) en zet het zó met haar vingers (zonder gereedschap dus) in het profiel!! Ik stond helemaal paf!! Heb ik dagen zitten vreutelen, mét en zónder gereedschap, en ik kreeg het niet voor elkaar, terwijl zij het in 10 seconden geklaard had! Sjonge....stond ik even raar te kijken hoor ha ha! Het zal wel met het bekende fingerschpitzengefühl te maken hebben.
Het is verder nog een gezellige middag geworden dus ik ben helemaal blij nu......Espaki bedankt hoor!! En de anderen óók bedankt voor het meedenken.

Groetjes Rialle
zondag 8 mei 2011 - 10:03
espaki

Espaki

graag gedaan en gelukkig hadden we de dremel niet nodig!
zondag 8 mei 2011 - 15:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon