menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijdingsmiddelen en vogeltjes kan dat ooit samen

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Zijn er bestrijdingsproducten die je kan gebruiken op je planten zonder dat die de vogeltjes (die nu volop eten zoeken) schade berokkenen?

Wij moeten altijd de keuze maken; redden we de planten of redden we de vogeltjes.
De vogeltjes winnen het dan.
Maar dit jaar hebben we toch onze gelderse roos bespoten omdat er vorig jaar geenenkel blad was overgebleven door het ongedierte. We hebben dat zo vroeg mogelijk gedaan om de vogeltjes voor te zijn (vanzodra de eerste blaadjes verschenen). Het resultaat moeten we nog afwachten.

vrijdag 29 april 2011 - 08:01
Pieter

Pieter

Al eens overwogen om insectidide zeep te gebruiken? Kan gemaakt worden met gewone bruine zeep, maar er bestaan ook zepen speciaal voor dit doel met een iets specifiekere vetzuursamenstelling die nog iets efficienter zijn.
vrijdag 29 april 2011 - 09:38
renate67

Renate67

bruine zeep heet in nederland groene zeep (het is overigens meer bruin dan groen van kleur) of zachte zeep
Renate
vrijdag 29 april 2011 - 14:16
Lino

Lino

Bruine zeep dat ken ik enkel van toen ik klein was.
Heb er nog niet op gelet of dat nog te koop is.
vrijdag 29 april 2011 - 15:45
Polplastron

Polplastron

Waarom niet en de vogeltjes redden en de plantjes zonder ook maar iets te moeten doen?

De vogeltjes eten namelijk graag bladluizen en rupsen en geven deze aan hun jongen. De planten gaan niet dood van een plaagje hoor, al beweren boze tuiniers van wel.

In mijn tuin wordt al jaren niets meer gesproeid, noch chemisch noch organisch. De vogels zijn mij er dankbaar voor. De rozen vertonen hier en daar wel eens een gaatje in een blaadje, maar het plezier van de pimpelmezen die er op en af huppen is veel te groot om daar bij stil te staan. Overigens zijn hier in de tuin ook heel wat lieveheersbeestjes en sluipwespen actief.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de dieren een goede schuilplaats (onderbeplanting, mulch e.d.) vinden en dat er evenwichtig bemest wordt: teveel stikstof zorgt voor sappige groei en dan trek je meer bladluizen aan dan je lief is.

Viburnum trekt van nature veel luizen aan, maar in een gemengde beplanting zal de plant er minder last van hebben dan dat hij solitair staat met enkel grond eronder. Beuken trekken ook ongedierte aan, maar als je ze snoeit op het moment dat ze vol zitten neem je meteen heel wat boosdoeners mee: zij smullen namelijk van het jonge blad. De beuk of de Viburnum gaan er overigens niet aan dood hoor.

Groeten,

Pol.

P.s.: volgens mij is zeep ook niet goed voor de vogeltjes: lijkt mij redelijk laxerend spul. Misschien eerst eens op jezelf proberen?
vrijdag 29 april 2011 - 19:08
Lino

Lino

Ja dat dachten wij ook tot vorig jaar... We hebben 6 nestkastjes hangen, dus vogeltjes zijn welkom. Maar ze kunnen het ongedierte blijkbaar niet aan. Ze vliegen trouwens naar de tuinen van de buren ipv ons ongedierte te pakken
We hebben een hele zomer met een kale gelderse roos struik gezeten
Als een plant geen blad meer over heeft en dat elk jaar opnieuw, dan denk ik dat de kans groot is dat hij dood gaat.
En het is een erg grote struik van 3 x 3m ongeveer
Bemest hebben we de gelderse roos nog niet. Ik dacht niet dat die dat nodig had ?

De beukenhaag had er vroeger meer last van dan de laatste jaren, dus hopelijk blijft het dit jaar weer binnen de perken.
zaterdag 30 april 2011 - 10:00
Lino

Lino

Moedeloos moet je daar niet van worden. Het is gewoon een vraag waar ik een antwoord op wilde.
Ik neem aan dat uw antwoord op mijn vraag dus is: "nee, bestrijdingsmidelen en vogels dat gaat niet samen"


Nestkasten nutteloos? Daar ben ik het niet mee eens maar jij moet ze van mij niet hangen. Ik hang ze wel.
zaterdag 30 april 2011 - 14:22
Polplastron

Polplastron

Ik begrijp je wel hoor Lino, maar Birdwatcher heeft wel gelijk (voor een groot deel toch). Nestkasten zijn best wel nuttig (al wordt hun nut mijns inziens ook fel overschat), dat bedoelt Birdwatcher (denk ik) ook niet. Wat wel ergerlijk is, is dat mensen nestkasten hangen, vlinderstruiken zetten e.d. maar er verder geen rekening mee houden dat die vogels, vlinders e.d. ook eten nodig hebben.

Het natuurlijk voedsel van vele vogels (o.a. mezensoorten) bestaat in dit seizoen uit insecten. Elke bestrijding die je dus doet tegen insecten gaat ook onrechtstreeks in de vogels terecht komen. Dan zijn nestkastjes dus wel redelijk schijnheilig hé?

Viburnum opulus is inderdaad een plant die snel bladluizen aantrekt, maar degenen die ik in mijn tuin heb doen het goed. Hou gewoon rekening met de tips die ik je reeds gegeven heb.

Als de vogels naar de buren gaan, kan het zijn dat je tuin niet vogelvriendelijk is: zijn er wel schuilplaatsen, is er drinkwater, ...? In de winter zie je namelijk in mijn tuin (bijna) geen enkel vogel omdat die dan kaal is. In dit seizoen zit het vol omdat er overal schuilplaatsen zijn en overal wel iets te eten valt (veeeeeeel bladluizen e.d.).

Overigens vind ik het wel knap van je dat je eerst de vraag stelt voordat je zomaar wat begint te sproeien en spuiten.

Groeten,

Pol
zondag 1 mei 2011 - 19:53
Lino

Lino

Dankje voor dit 'redelijke' antwoord Pol.

Vogels hebben hier allerlei planten en schuilplaatsen ter beschikking. Het is hier een levendig schouwspel van vogels allerhande. Een schaal met water staat onder de hazelaars en daar wordt deze droge periode gretig gebruik van gemaakt.
Heel het jaar door is er bij de kippen trouwens ook altijd wel water te vinden.

Alleen stelden wij vast dat ondanks de vele vogels de larven van het viburnumhaantje toch nog de kans krijgen om een grote struik volledig kaal te vreten. (Ze skeletteren de blaadjes en die verdorren dan en vallen af)

We laten in de winterperiode onze kippen onder de struiken scharrelen zodat ze het ongedierte dat daar overwintert kunnen uitdunnen.
We hebben dan nog extra nestkastjes bijgehangen omdat elk vogelgezin toch een massa ongedierte verorbert.
Dat we dan zien dat ze ook naar de buren en het parkje verderop vliegen is natuurlijk sneu, maar als ik ze wat langer volg merk ik wel dat ze zeer gespreid voedsel zoeken ook in onze tuin, maar niet alléén in onze tuin.

Eigenlijk wil ik vooral de grote struik die ons bijzonder goed afschermt van de straat (eigenbelang) maar die ook een overvloed aan voedsel biedt aan de vogels, niet laten kapot gaan. Vandaar dat ik mijn vraag hier stelde.

Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren:
"HOE RED IK MIJN GELDERSE ROOS" had misschien positiever geklonken
maandag 2 mei 2011 - 08:47
Polplastron

Polplastron

Ja, ik krijg er ook wat van: al die topics die beginnen met "Wat is dit en hoe bestrijd ik het?". Vaak gaat het dan om gewoon korstmos of om heel onschuldige diertjes ...
En dan zijn er nog die mensen die vragen stellen en heel giftig reageren als je een eenvoudig antwoord geeft als "gewoon wieden" of "bestrijding is niet nodig".

Het woord eco-fundamentalist is hier al meermaals gevallen voor Birdwatcher, mezelf en vele anderen.

Hopelijk maakt dat duidelijk waarom Birdwatcher en ik soms nogal "kort" reageren.
(Sorry, Birdwatcher, als ik weer eens mee in jouw naam spreek. Spreek me gerust tegen hoor!)

Groeten,

Pol
maandag 2 mei 2011 - 11:55
Lino

Lino

Ik vind dat heel bewonderenswaardig.
maar bvb de preivlieg en preiroest, gebruiken jullie daar dan ook geen producten tegen?
Ik denk dat ik dan amper nog prei zou kunnen oogsten

Als je daar een oplossing voor hebt, hoor ik het graag
maandag 2 mei 2011 - 15:53
Polplastron

Polplastron

Ik zet gewoon geen prei!
Boontjes had ik de vorige jaren wel en hoewel die volledig zwart zagen van de luizen hebben we daar toch heel goed van geoogst en smakelijk van gegeten.

Mijn rozen zitten zoals ieder jaar ook weer onder de luis en hoewel iedereen beweert dat rozen niet zonder bestrijdingsmiddelen kunnen, bewijs ik al jaren het tegendeel: prachtige rozen zonder ook maar iets te doen buiten compost toevoegen, bemesten en ja ... wat patentkali geven (maar da's het enige chemische dat in m'n tuin komt!)

Groeten,

Pol
maandag 2 mei 2011 - 20:32
Lino

Lino

Ik zet gewoon geen prei!

Zo is het makkelijk natuurlijk

Nee, ik zou niet zonder prei kunnen.
Wij zijn soep-eters dus al er 1 iets in onze tuin moet groeien is het wel prei.


En ja, de boontjes zitten hier ook vol zwarte luizen. Ik knijp die dan plat om zo de lieveheersbeestjes te lokken.
dinsdag 3 mei 2011 - 08:37
rombaft

Rombaft

een alternatief kan zijn om toch te sproeien (als het echt neit anders kan) en dan een vogelafschrikmiddel te plaatsen voor een tweetal weken
dinsdag 3 mei 2011 - 12:08
Polplastron

Polplastron

Een alternatief is ook van plastic planten te zetten en prei te kopen in de winkel. Sorry, ik kon het niet laten!
dinsdag 3 mei 2011 - 13:57
Lino

Lino

Kopen....

ja, je kan alles kopen...

dan is een moestuin eigenlijk overbodig als ik in jullie gedachtengang meega.

Ik wil dagelijks in de tuin mijn groenten vers uit de grond
ipv op voorhand 1x per week een hoop groenten te kopen
en dan hopen dat ze tegen 't einde van de week nog vers genoeg zijn (wat eigenlijk niet kan).
Dan wordt het invriezen, maar is dat dan zo ecologisch?

Wortelen kan ik kopen, die houden het wel een week. Maar prei en selder...
donderdag 5 mei 2011 - 09:20
Polplastron

Polplastron

Dat van dat kopen was een grapje hé! Er staan smileys achter!

I.v.m. prei kan ik je niet helpen omdat ik dat nog nooit in mijn moestuintje gehad heb. Groenten die het bij mij erg goed doen zonder enige bestrijding zijn: peultjes, courgettes, patissons, wortelen, pastinaak, rode biet, radijs, rucola, kervel en bloemkool. Veel meer ervaring heb ik nog niet. Meestal zaai ik tussen die groenten nog wat bloemetjes (o.a. lage afrikaantjes of andere) om insecten aan te trekken en dat lukt erg goed. Of dit de officiële manier is voor biogroenten weet ik niet, maar gezien mijn groentenbedden naast het huis liggen wil het ook ook wel wat en het lijkt me goed te werken.

Groeten,

Pol
donderdag 5 mei 2011 - 17:21
Lino

Lino

ja hoor, dat grapje had ik begrepen : ik had zelf ook beter een knipoog-emoticon toegevoegd aan mijn tekstje (sorry)

Ik heb ooit ook eens geprobeerd met afrikaantjes: die gingen stuk voor stuk kapot, dus ik weet niet of het helpt, want heb het geen tweede keer gezet
donderdag 5 mei 2011 - 19:58
Polplastron

Polplastron

Ik zaai meestal een enkelbloemige, laagblijvende variëteit Tagetes. Naar mijn ervaring zijn ze niet kapot te krijgen als je ze ter plaatse zaait en hun nakomelingen kan je ook het jaar daarop makkelijk terugverwachten. De enkelbloemige vind ik wel mooi en natuurlijk. Op mijn arme zandgrond houden ze goed de bodem vast want zonder beplanting vliegt hier de helft van mijn tuin weg als het waait.

Na het zaaien moet je de eerste dagen wel de grond wat vochtig houden. Nadien trekken ze hun plan zelf wel.

Groeten,

Pol
donderdag 5 mei 2011 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon