menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

NPK...hoeveel

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

Totnutoe gaf ik mijn bloemen èn groenten vloeibare meststof met een NPK 6-4-6.
à 7,00€ per liter.
Nu zie ik vloeibare meststof met een NPK 4-4-4 à 2,00€ per liter.
Zouden mijn planten mij dat kwalijk nemen?
Of zijn ze daar ook wel tevreden mee?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 april 2011 - 00:31
Pieter

Pieter

Dat is wel een heel groot verschil in prijs. Misschien bevat de eerste ook wel sporenelementen en de tweede niet? En is het volledig wateroplosbaar? Dezelfde stikstofbron? In principe staat dat ook op het etiket.
woensdag 6 april 2011 - 09:58
Matabish

Matabish

In die dure van "Or Brun" staat er niks van sporenelementen maar wel extra organische zeewieren en 2% organisch gebonden stikstof afkomstig van 'vinasse'.
Maar die goedkope staat volgende week bij A..i, daar kan ik dus nog niet van zien wàt er precies in zit.
woensdag 6 april 2011 - 14:57
Pieter

Pieter

Die goedkope zal waarschijnlijk gewone minerale NPK zijn met niets anders erin. Werkt ook wel goed, maar waarschijnlijk zitten er geen sporenelementen en biostimulatoren in.
Als ik me niet vergis is 'or brun' een biologische gecertifieerde organominerale meststof. Dus de minerale NPK en sporenelementen met als organische component algenextracten en vinasse. Die organische stikstof is doorgaans niet direct opneembaar voor de plant, maar wel na omzetting door microorganismen. De algenextracten hebben ook zeker een voordelige invloed.
woensdag 6 april 2011 - 16:00
Rita1960

Rita1960

Matabish,

ik gebruik al jaren voor de kuipplanten de vloeibare meststoffen van de Al.i.

bevalt mij goed en tot nu toe hebben ze er ook nog steeds sporenelementen in gedaan..

groetjes,

Rita
woensdag 6 april 2011 - 18:14
Matabish

Matabish

Héél erg bedankt Pieter en Rita!
'k Zal dus toch maar gaan voor de goedkopere dit jaar want 5€ op één liter is toch wel een groot verschil.
Moest het tegenvallen kan ik volgend jaar weer veranderen.
't Is toch maar voor mijn potplanten allemaal!

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 april 2011 - 20:01
Metrop30

Metrop30

€ 7,- als er ook kelpak in zit is ook erg goedkoop...

+ het feit dat je een echte bloeivoeding hebt tegenover een simpele maar ook veilig npk 4-4-4

zonder kelpak en meer K gaan je bloemen korter mee.... ook als je ze daarna zou snijden en in een vaas zou zetten.

woensdag 18 mei 2011 - 15:42
Matabish

Matabish

'k geloof niet dat ik er kelpak op zien staan heb?
Ik heb geen echte snijbloemen, enkel klimrozen en clematissen en natuurlijk al m'n groentjes, alles in pot!
Deze goedkopere meststof bevat ook organische elementen dus zal ik even afwachten hoe het werkt.
woensdag 18 mei 2011 - 15:49
Metrop30

Metrop30

ow... ik dacht dat iemand dat schreef.
een ander verschil kan hem ook zitten in hoe goed en snel een plantenvoeding opgenomen kan worden door de plant.
€ 2,- vind ik verdacht goedkoop als je weet dat de fles, dop, label en
doos al bijna een € 1,- kost..
woensdag 18 mei 2011 - 17:46
hanninkj

Hanninkj

@Matabish,

Als je zaterdag 11 juni naar Hex komt dan zal ik Peters mest, ideaal voor kuipplanten, meenemen want daar hou ik om 13:30 een lezing over Clematissen.

Ton
vrijdag 27 mei 2011 - 17:42
Matabish

Matabish

Héél vriendelijk van jou!
Maar ik raak al bijna niet in mijn favoriete plantencentrum op 26km., dus ik raak zeker niet tot in Hex!
Had ik eigenlijk wel kunnen waarderen want ik ben àltijd al gek geweest van clematissen en dan naar jou kennis te kunnen luisteren, had fijn geweest!

Trouwens... de 'Apios' staat weer heel mooi dit jaar!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
vrijdag 27 mei 2011 - 18:44
hanninkj

Hanninkj

Is de Apios nog geen onkruid. Alles weggehaald maar tussen de stenen al weer de eerste plantjes.

Ton
vrijdag 27 mei 2011 - 18:55
Matabish

Matabish

Nee hoor! Hij staat in twee grote potten en blijft zo goed onder controle!

[afbeelding verwijderd niet-https]

En nu maar afwachten dat hij weer helemaal rond het vensterraam groeit en zijn prachtige bloei toont!
Ik had ook twee kleintjes in volle grond maar die hebben de droogte van verleden zomer niet overleefd.
'k Heb hier ècht rotgrond hoor!

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 mei 2011 - 19:28
cetinel

Cetinel

vroeger hadden die uit de aldi en lidl een groenige kleur,deze is bruin en ruikt ook hetzelfde als die duurdere en ik heb ook es gekeken naar de samenstelling en die wijkt niet zoveel af hoor!
(die van 7 euro is die van naturen bij mij)

ik heb nu een plantje apios die in pot staat en mooi aan de groei is,ik heb paar dagen geleden nog een knolletje in een potje met potgrond gestoken en zag dat die ook al een scheutje gaat maken
die buiten is geeneen van uitgekomen dus ik denk toch dat die ook door de droogte geveld zijn....
maar ben al blij met mijn plant die ik al heb,en hopelijk ook bloemen dit jaar!
en terug on topic: ik heb ook van die meststof gekocht en die heeft dezelfde kleur els mijn andere(van inderdaad 7 euro)
zondag 29 mei 2011 - 23:09
Matabish

Matabish

Zal wel hoor Cetinel!
Ik had ook meteen het eerste jaar al een overvloedige bloei!
En zij krijgen ook om de tweede gietbeurt van die vloeibare mest.
zondag 29 mei 2011 - 23:24
cetinel

Cetinel

aha! dat klinkt goed
maandag 30 mei 2011 - 07:26
hanninkj

Hanninkj

Wel erg fraai de Apios in een pot en ze zien er er4g gezond uit!

Ton
maandag 30 mei 2011 - 10:33
Miro

Miro

Beste mensen
Garag wil ik weten hoeveel kost de npk 20-20-20 is?
En waar kan ik dat kopen.
Gr.
Miro
maandag 8 augustus 2011 - 17:42
Rita1960

Rita1960

Hoi Miro,

Peters NPK 20-20-20 kost bij Brinkman (groothandel) Emmen € 52,00 per 20 kg.. excl de btw... ( zijn wel dagprijzen!)

google eens op pe(e)ters meststoffen of op schott's meststoffen... dan kun je via via ook de distributeurs vinden..

maar verkijk je dan niet op de prijzen.. die liggen minimaal 2 tot 3 keer zo hoog als bij de groothandel.

groetjes,

Rita
maandag 8 augustus 2011 - 18:15
Miro

Miro

Beste Rita
Dank u wel,
Ik ga zorken.
Gr
Miro
dinsdag 9 augustus 2011 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon