menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varkens mest

Ga naar meest recente reactie

Slak

Slak

ik heb 2 mini varkens en die produceren nog al wat mest , mag ik dit mest in de compost ton gooien ? of kan ik dit op één of andere manier hergebruiken zodat ik er iets nuttig mee kan doen . ook de zelfde vraag met schapen mest .
kan iemand er op antwoorden ??
zondag 6 maart 2011 - 22:28
cetinel

Cetinel

over dat van de varkens kan ik niks zeggen,maar van schapen en geiten deed (en doet nog steeds)mijn schoonmoeder gewoon wat rondom de voet van de planten..
die dede het toch goed erop.varkensmest zou meer ammoniak bevatten dacht ik? mischien moet je die eerst laten besterven...
maandag 7 maart 2011 - 07:47
rialle

Rialle

Schapen en geiten zijn planteneters dus die mest kun je zeker gebruiken, maar varkens zijn alleseters dus lijkt me die mest niet zo geschikt. Of je moet al vegetarische varkens hebben.....

Groetjes Rialle
maandag 7 maart 2011 - 09:45
minouke

Minouke

varkensmest zou teveel ammoniak bevatten.
Er is zoiets als wet voor de landbouwers dat ze geen varkensmest zomaar nog mogen storten.
maandag 7 maart 2011 - 11:10
Slak

Slak

Men varkens krijgen keuken afval en gerst , ook zoeken ze zelf nog in de grond naar dingen .
De wet voor de landbouwers is inderdaad waar , maar ze mogen het nog altijd als ze het injecteren en in mindere maten .
Maar ik wou het in een compostton steken met nog groenafval en daarna tussen de planten gebruiken . kan het dan nog kwaad ??
maandag 7 maart 2011 - 17:09
jdcoster

Jdcoster

Ik kweek al 30 jaar ieder jaar gedurende de wintermaanden een slachtvarken op van big (20kg) tot slachtklaar (120 kg). Dit gebeurt in een woonwijk in een tuin van 12 are en al de mest wordt in die tuin verwerkt.
Varkensmest is een koude mest die inderdaad een doordringende ammoniakgeur verspreidt.
Daardoor ben ik verplicht, eerst aan mezelf en vooral ook aan de buren, van die mest vanaf de schoonmaak van het hok(2 X /week) onmiddellijk te komposteren.
Die mest ( een 1/2 kruiwagen)wordt telkens weer op een andere plaats in de composthopen ingegraven en toegedekt.
De mesthoek in het hok wordt rijkelijk gestrooid met droog en vochtopslorpend organisch materiaal zoals houthaksel, zaagmeel, schaafkrullen en fijn stro.
Daardoor begint er al gauw toch nog een broeitemperatuur op gang te komen en verteert die mest tamelijk goed tussen het andere kompostmateriaal.
Na enkele weken is de stank volledig verdwenen en kan de hoop weer geregeld gekeerd worden. Dat levert mij dus ieder jaar een goede kompost op.

Er is dus niets mis met varkensmest om landbouw of tuinbouwgewassen te bemesten als het met mate gebeurt. Het mestdecreet en het MAP is er gekomen door de totale overbemesting van hele gebieden rond kwekerijen met intensieve varkensteelt, waardoor de drinkwaterkwaliteit in het gedrang kwam. Die varkensmest bevat ook veel koper. Omdat we zo grootschalig varkens kweken in ons land is het al zo ver gekomen dat we noodgedwongen zelfs varkensmest moeten ... uitvoeren, naar Rusland o.a. .

Mijn varkens krijgen dus ook niet het fokmeel van de grote veevoederleveranciers dat verrijkt wordt met dierlijke eiwitten, maar overwegend gerstemeel van een ambachtelijk maalderijtje, aangevuld met o.a. afval van aardappelen, groenten en oud brood. De stank van deze varkens is dan ook minder erg dan die van hun familieleden uit de 'bioindustrie'.
Lang geleden schreef ik ooit eens een stukje over ons varken. Dat kun je daar vinden.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=5208&hl=Werenfried
maandag 7 maart 2011 - 17:40
Slak

Slak

dus kan alles tussen de composthoop duwen en een jaar laten tussen men planten gooien . merci jdcoster
maandag 7 maart 2011 - 19:33
jdcoster

Jdcoster

Op voorwaarde dat u de composthoop of -silo toch nog een paar keer per jaar keert zodat de mest in de loop van het jaar dan regelmatiger verdeeld geraakt en verder verteert. Er zal wel stikstof verloren gaan in het verteerproces maar daar kunt u niets aan doen.
Zuivere varkensmest in de tuin gebruiken is niet goed mogelijk wegens stank en/of Verbranding van planten.
Compostering lost dat probleem voor u op.
maandag 7 maart 2011 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon