menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien hazelnotenboom

Ga naar meest recente reactie

james

James

Hoi allemaal,

Hoe kan men het beste een hazelnotenboom snoeien, of kun je 'm beter met rust laten?

Thanks
zondag 20 februari 2011 - 09:42
lentemode

Lentemode

Ik volg hier even mee want ook bij ons hangen de katjes heel hoog te bengelen en later de noten ook natuurlijk...

Groetjes,
Mia
zondag 20 februari 2011 - 10:03
Lino

Lino

In februari mag je de hazelnoten struiken snoeien en oude takken er vantussen zagen, zodat er wat licht komt in de struik. Ik heb dat voor 2 weken al gedaan.
Maar jij spreekt van een boom ?
maandag 21 februari 2011 - 09:00
cetinel

Cetinel

de mijne zijn nog maar drie jaar,dus best van af blijven??(afzonderlijke struiken,geen haag)hangen al mooie katjes aan.
maandag 21 februari 2011 - 14:20
Lino

Lino

Snoeien hoeft niet als de struiken groot mogen worden. (Hier nemen ze dan te veel zon weg van de kiwibesplanten, dus ik moet wel)
Maar als je snoeit doe je dat in de winter, gelijktijdig met de aanwezigheid van mannelijke katjes. Hier een goede uitleg als het je echt om de oogst te doen is: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hazelnoot.html
dinsdag 22 februari 2011 - 08:09
cetinel

Cetinel

amai,lijkt me ngal ingewikkeld....
dinsdag 22 februari 2011 - 10:11
Lino

Lino

ja, he . Maar dat moet je maar doen als je maximale oogst wil.
Zelf wil ik vooral de struiken in mijn tuin en wat er dan aanhangt van noten is mooi meegenomen.

Ik snoei ze dus van 3m terug naar 2m en hier en daar een kromme tak er tussenuit. In de breedte houd ik ze ook binnen de perken.

Wat ik vorig jaar aan hazelnoten had vond ik ruim voldoende, dus blijf ik het zo doen.
woensdag 23 februari 2011 - 08:04
cetinel

Cetinel

ik heb zes hazelaars,1 rode zeller,2 webbs prize cobb,1 ennis,en 2cusford of zo,denk niet dat ik zonder noten zal zitten??(zijn overigens 2 jaar geleden geplant)
als ik niet dat ingewikkeld plan volg...
zal ze ook gewoon fatsoeneren van tijd tot tijd dan....ze zitten telkens een meter of 5 van mekaar geplant,dus hebben wel wat ruimte om uit te groeien...
woensdag 23 februari 2011 - 10:55
cetinel

Cetinel

allee jong! rotding is wel heel cru gesteld...
dinsdag 29 maart 2011 - 11:55
cetinel

Cetinel

tja,had je moeten doen zoals ik: hazelaarkes planten in de kippenwei...
en de kippen pas anderhalf jaar later brengen zodat ze de plantjes niet gelijk mollen!
elk opkomend plantje word door de kips eu ,ja,in de kiem gesmoord dus
de onderste 40- 45 cm van de struiken blijven kaal(met dank aan de kips dus)maar das nie erg...
mijn struikjes staan nu nog maar 2,5 jaar,maar hebben vorig jaar toch al wa noten gegeven(hazelnoten welteverstaan )
ze staan telkens een flink stuk uit de buurt van mekaar(heb er 5,allemaal een ander ras) en mogen dus flink uitgroeien.
zo hebben de kips er ook wat aan(schaduw in de zomer)
dinsdag 29 maart 2011 - 12:34
Lino

Lino

raar, hier woekeren ze niet. Misschien pas binnen enkele jaren? Ik schat dat ze een jaar of 5 zijn hier.
woensdag 30 maart 2011 - 07:51
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Oud topic, maar relevant wel voor mijn vraag...ik heb ook een zeer oude hazelaar "struik" van zeker 6m breed aan de kroon en aan de voet een doorsnede van zeker 1m. Op zich vind ik het een heel mooie struik, hij mag ook groot zijn om het huis van de achterburen weg te steken...

Nu zou ik wel de productie voor de eekhoorns hoog willen houden, ook is hi nu onderaan de eerste 2 m kaal. Waarschijnlijk omdat er een rhododendron stond die ik heb weggehaald...

Als ik nu de dunnere takken onderaan wegsnoei, krijg ik dan ook meer productie van noten en stimuleer ik wat groei onderaan?
dinsdag 23 februari 2021 - 22:29
PeterC

PeterC

Als de struik onderaan voldoende licht krijgt zullen daar wel nieuwe scheuten ontstaan.
vrijdag 12 maart 2021 - 16:32
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ok bedankt! Heb hem goed gesnoeid, er waren heel wat naar binnen groeiende takken, waterloten en ook gewoon dood hout dat nooit verwijderd was...ben benieuwd hoe hij zich nu verder ontwikkelt, ik vind het altijd lang wachten in maart tot alles eindelijk weer in blad schiet...
maandag 15 maart 2021 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon