menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud gereedschap - welke olie

gvb

Gvb

Regelmatig lees ik de tip om je tuingereedschap tijdens de winter in te smeren met olie. Misschien is een domme vraag maar welke olie gebruiken jullie hiervoor?

Gert.
zaterdag 2 december 2006 - 20:57
kurt

Kurt

beste,

Zelf gebruik ik voor het invetten van zowel de metalen delen als de houten stelen lijnolie. Lijnolie voed tevens de houten stelen van het gereedschap zodat deze steeds makkelijk hanteerbaar blijven en goed schuiven in de hand waardoor je minder blaren oploopt. Ook zullen deze stelen veel langer meegaan.

Lijnolie wordt gemaakt door de zaden van olievlas uit te persen. Het restant van de vlaszaden wordt als lijnkoeken voor veevoer gebruikt. Bij het telen van vlas ten behoeve van de olieproductie is dus een hoge zaadopbrengst van belang.


Het best gebruik je steeds plantaardige olie (eventueel gebruikte frituurolie) of bioafbreekbare hydraulische olie of - vet.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Mvg,
Kurt
zaterdag 2 december 2006 - 23:01
Catgarden

Catgarden

Ik gebruik ook lijnolie voor zowel metalen delen als houten delen.
Maar voor de snoeischaren, hagescharen (manuele en elektrisch) spuit ik er WD40 op want dat zorgt ervoor de de mechanismen mooi vlot blijven draaien.
zondag 3 december 2006 - 01:54
semperfi

Semperfi

Howdy,
Voor houten delen weet ik het niet maar voor de rest ( haagschaar, kettingzaag, snoeischaar, e.d. )is een spuitbusje siliconen perfect.
Bob
maandag 4 december 2006 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon