menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sproeisysteem voor de siertuin

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo iedereen,
ik heb het plan opgevat een sproeisysteem te plaatsen in onze tuin (zanderige grond).
maar hoe ga ik te werk, wat is het goeie en betaalbare materiaal.?
ik dacht aan halve duim pvc darm te gebruiken en met T stukken op strategische plaatsen boven de grond uit te laten komen om daarop dan met eventueel flexibel een sproeikop te gebruiken of zo.maar is er iets op de markt dat ik met stoppen kan werken waar ik niet wil sproeien bvb?
wie kan mij tips geven? ik ben jullie daarvoor zeer dankbaar
dinsdag 14 november 2006 - 23:20
dejos_2004

Dejos_2004

mmmmm,jammer,dit onderwerp slaat niet aan,toch bedankt aan de lezers
donderdag 16 november 2006 - 22:06
hcferg

Hcferg

Er zijn zeker allerhande sproeiers en sproeiertjes in de handel die op de waterkraan werken.
Er zijn sproeiertjes die ongeveer 1 meter in het rond spuiten.
U moet maar eens bij bijv. intratuin kijken. Er is veel te koop.
gr. huib
woensdag 29 november 2006 - 23:16
semperfi

Semperfi

Best is het sproeisysteem te kunnen aansluiten aan een hydrofoorgroep voor grondwater met minstens 3 of liever 5 bar.
Er is dan mogelijkheid voor een vier/ vijftal tal krachtige sproeiers te gebruiken.
Ik hou persoonlijk enorm van het geluid van de hamersproeiers op het terras met wijntje op een zwoele zomeravond.
Gardenasysteem is prachtig , ondergronds maar wel erg duur in aanschaf.
Ge moet ook rekenong houden dat ondergrondse drukpersleidingen moeten zijn ... tegen de vries , ofwel de helling van de leidingen nauwkeurig afmeten om ze te kunnen ontwateren ( eventueel met behulp van een luchtcompressor.
Grutjes,
Bob
vrijdag 1 december 2006 - 14:21
Esem

Esem

Ik zou kiezen voor een druppeldarm.
Kan je in je bloemeborders aanbrengen en aansluiten op een instelbare tijdklok.
Bijvoorkeur in de avond of nacht laten druppelen
Dan heb je de minste verdamping van het water en komt het daar waar het moet zijn.
In de grond en niet door verdamping in de lucht,want daar hebben de planten niets aan.
Deze zijn in vele lengte's verkrijgbaar en je kan ze ook aan elkaar koppelen met tussestukjes
Gr Esem.
Ps Voor mij een van de minst verspilbare oplossingen om het water direct op de plaats van besteming te krijgen.
Om de darm te ontrekken van het zicht kan je deze afdekken met schors of mulchmateriaal.
Heeft dan ook nog eens een voordeel dat het, het onkruid(ongewenst kruid) onderdrukt.
zaterdag 2 december 2006 - 13:14
dejos_2004

Tekst aangepast

Dejos_2004

bedankt mensen voor de reacties,
het druppelsysteem lijkt me super intresant voor planten en boompjesen bloemen,mulchen moet ik zowiezo,,in hete periodes lijken we in de sahara te zitten, .
alleen het gazonnetje dat ik voorzie (ik kies bewust voor iets kleiner gazon omwille van de droge grond),zal ik met sproeikop moeten doen.dit word dus aftakken en twee circuits maken. het is een hobby he,
groetjes jan
zaterdag 2 december 2006 - 20:39
Tackie

Tackie

je kan misschien opteren voor een vernevelingsysteem van het merk Rainbird deze hebben echt alles.
Kijk maar eens op de site www.rainbird.com

Geert
maandag 12 maart 2007 - 08:51
brompie

Brompie

Kijk eens op nieuwsbrief nr 91
Grt brompie
maandag 12 maart 2007 - 19:14
Tackie

Tackie

Klinkt misschien stom, maar waar vind ik deze nieuwsbrief 91?

'k Heb hier en daar al eens gekeken maar niks gevonden

Gegroet,

Geert
dinsdag 13 maart 2007 - 12:49
brompie

Brompie

Sorry
Ik ging er vanuit dat een ieder op dit forum ook de nieuwsbrief krijgt.
Tania bedankt voor je reaktie
Grt brompie
donderdag 15 maart 2007 - 19:13
Bowie

Bowie

Bovenaan rechts op die pagina kan je je registreren voor de nieuwsbrief.
donderdag 15 maart 2007 - 21:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon