menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren bestrijden in rotstuin

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Wat is de ideale manier om mieren in de rotstuin te bestrijden ?
Mieren zorgen vaak voor overlast in de rotstuin , omdat ze de planten soms begraven onder het zand of planten ondergraven zodat de wortels geen grond meer raken - zo verdrogen de planten soms zonder dat je het ziet .
Daarom zoek ik de ideale manier om ze uit de rotstuin te krijgen
Mierenpoeder strooien zie ik niet zitten omdat ik veel amfibieën in de tuin heb en ik wil liever niet dat die ook van dat poeder aan hun pootjes krijgen .
In het nest spuiten met spuitbus met een fijne sproeikop zie ik ook niet als ideaal , omdat ik denk dat de plantenwortels dit niet graag zullen hebben
Een pot met vochtige aarde gedurende 14 dagen op de plant zetten, zal ook niet lukken ,omdat de plant dat ook niet zal overleven .
Wat is de ideale manier die veilig is voor plant en dier ?
bedankt
Lily-Anne
zondag 11 juli 2010 - 10:34
jamssen

Jamssen

Peper strooien hebben ze mij wel eens verteld, maar ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

groetjes mlouise
zondag 11 juli 2010 - 12:58
svoffel

Svoffel

Mieren kan een plaag zijn. 14 dagen geleden heb ik me laten vertellen door een tuinier dat hij kervel gebruikt.
Gewoon gedroogde kervel strooien en de mieren zouden weg gaan, er moet iets in de kervel zitten waar ze niet tegen kunnen
Zelf heb ik het nog niet geprobeerd.......

groetjes

dinsdag 27 juli 2010 - 20:49
Stefan70

Stefan70

Poedersuiker met gist(natuurgist zoals bij de bakker veronderstel ik) schijnt een erg probaat middel te zijn.

Groetjes

Stefan
dinsdag 27 juli 2010 - 21:20
lanne

Lanne

giste en suiker heb ik al geprobeerd,ik had het in dopjes van waterflesjes gedaan .Er kwamen wel enkele mieren , maar ze hadden het te druk om uit te vliegen en de gist begon te werken zodat het mengsel uit de potjes rees .Ik denk eens het rijs proces gedaan is , dat het niet meer werkzaam is .
Ik ben nu bezig met mierenbuffet van ecostyle en heb de indruk dat ze het lekker vinden - het zijn in ieder geval al heel wat minder mieren - ik ga de potjes nog een hele tijd bijvullen toe ik geen mieren meer zie en bij de minste mierennest krijgen ze een lekker buffet .
Let op , ik ben geen dierenbeul en heb geen probleem met mieren in gazon of border , maar in de rotstuin is het echt een plaag geworden en doen ze echt schade
groetjes en bedankt om mee te denken
Lily-Anne
dinsdag 27 juli 2010 - 22:00
hugo

Hugo

Heb dit op één van de vorige uitgaven van het forum eens gepost:

Heel milieuvriendelijk: vul bloempotten met tuinaarde en zet deze omgekeerd bovenop de nesten. Binnen de 14 dagen hebben de mieren hierin hun nest gemaakt en dus ook hun eitjes gelegd. Hier is het om te doen; neem de potten weg en kieper ze leeg in het kippenhok of verbrand de aarde, of... kieper ze bij uw schoonmoeder in de tuin.....

groetjes
woensdag 28 juli 2010 - 15:18
lanne

Lanne

klopt, dat dat een heel milieuvriendelijke manier is , maar in een rotstuin kan je dat moeilijk gaan doen - zo zou je de kleine rotsplanten erg beschadigen die je eigenlijk wilde beschermen .Voor in een gazon of zo , is jouw voorstel ideaal denk ik , maar daar heb ik er geen last van en mogen ze lopen waar ze willen .
groetjes
Lily-Anne
woensdag 28 juli 2010 - 18:44
Polplastron

Polplastron

Helaas lust mijn schoonmoeder geen mieren
woensdag 28 juli 2010 - 20:04
svoffel

Svoffel

Helaba, pas maar op met die schoonmoeders !!!!!!
donderdag 29 juli 2010 - 15:58
dejos_2004

Dejos_2004

lavendel,daar houden ze ook niet van.
ik heb lavendelperkjes,is vrijwel de enige zone waar het mierloos is.
vrijdag 30 juli 2010 - 21:54
Gehenna

Gehenna

Heb vorig jaar lavendel versnipperd en tussen de andere planten gestrooid en licht in de grond gewerkt. Op een bepaald moment sta ik met de buur te praten en kwam er een colonne mieren voorbij over de boordsteen recht zijn tuin in
Was leuk om te zien. Zeulen met miereneitjes. Hij kon er niet mee lachen, de mieren ook niet en de slakken ook niet (tot het regende en de lavendel nat was)
Ik weet wel niet of het door de lavendel kwam of door het geschoffel dat de mieren verhuisden.
donderdag 7 april 2011 - 19:24
lanne

Lanne

Ik heb een goede oplossing gevonden om de mieren in onze rotstuin onder controle te krijgen - vorig jaar ben ik ( na een tip ) om mierenbuffet geweest van ecostyle .
Je plaats de schaaltjes op een vlak oppervlak , zo dicht mogelijk bij de plaats waar ze talrijk voorkomen en doet de vloeistof voorzichtig in de voorziene plaats- deksel erop en een steen of bloempotje erop zodat ze niet te vlug verdampen .Wel bijvullen zodra het leeg is en tot ze er niet meer van komen halen .Dan is heel het nest dood
Vorig jaar kon ik op de duur nauwelijks onkruid uittrekken in de rotstuin of het krioelde van de mieren en moest ik gaan lopen - nu is er geen overlast , maar ben ik toch terug begonnen met het product , om er heel vlug bij te zijn en de nesten geen kans krijgen om te groeien .Het zijn natuurlijk nuttige dieren en in de rest van de tuin mogen ze gerust hun werk doen , maar het was echt overlast .
Ik kan het product alleen maar aanraden .
groetjes
Lily-Anne
donderdag 7 april 2011 - 20:10
daggie01

Daggie01

wij gebruiken kaneel
kaneel strooien bij de nesten en weg zijn ze
hebben ze een bloedhekel aan
vrijdag 8 april 2011 - 08:52
Gehenna

Gehenna

Mja, daar zijn meldingen van maar is niet courant.
zaterdag 9 april 2011 - 10:19
lanne

Lanne

Begrijp me niet verkeerd hé , alleen in mijn rotstuin neem ik actie tegen de overlast van de mieren die de plantjes ondergraven of bedelven - als je mijn berichten goed leest , dan merk je wel dat ik dat al geschreven heb - in het gazon en de rest van de border mogen ze gerust hun gang gaan en ik heb veel respect voor wat ze doen in de natuur , maar te veel is te veel .
groetjes
Lily-Anne
zaterdag 9 april 2011 - 20:52
erickleef

Erickleef

ik heb een mierenmiddel bij URL GEBLOKKEERD gekocht. Werkt egt super!
maandag 2 mei 2011 - 15:49
lanne

Lanne

Eric , wat wil je hier mee zeggen ? "ik heb een mierenmiddel bij URL GEBLOKKEERD gekocht. Werkt egt super! "
groetjes
Lily-Anne
maandag 2 mei 2011 - 20:43
cetinel

Cetinel

dat wil zeggen dat hij ergens een middel heeft gekocht waarvan hij de url wilde plaatsen,maar waarschijnlijk heeft hij nog niet genoeg berichten geplaatst om urls te mogen plaatsen waardoor deze word geblokkeerd,en ook dat hij nog wat spellingslessen mag krijgen
dinsdag 3 mei 2011 - 08:47
Paronoto

Paronoto

Een maximierennest onder het plaveisel van de in-en-oprit.van de garage ....ben niet van plan de hele boel op te breken....
vrijdag 26 juni 2015 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon