menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelverschrikker

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Onlangs zag ik op een akker een heel originele vogelverschrikker staan: bestond uit een 'vlieger' met het silhouet van een hele grote roofvogel (formaat arend) die aan een lange staak type visperche van wel 10 m lang was vastgemaakt. Door de zeer flexibele top van de 'perche' bewoog de vlieger op de stroom van de wind.
Heeft iemand dit nog gezien en waar kun je zoiets kopen? Lijkt mij iets voor mijn kerselaars.
vrijdag 18 juni 2010 - 20:37
lo

Lo

Waarom een , mijn vriend? Ik heb drie grote kerselaars... maar nooit kersen. Ik heb ze tenslotte gekocht, geplant en verzorgd. Mag ik tenminste 1 kersje? Ik heb ook Amerikaanse vogelkers, boskers, vlier... Daar mogen de vogels naar hartelust van eten. Maar mijn edelkersen, die hou ik toch liefst voor mezelf. Als dat mag...
woensdag 23 juni 2010 - 20:24
Polplastron

Polplastron

Haha! Birdwatcher is een echte "eco-fundamentalist" aan het worden! (Grapje hé, kameraad!)

Mijn kersen gaan ook helemaal naar de vogels, maar ik heb met hen de deal gemaakt dat ze dan ook wat rupsjes, luisjes e.a. moeten verwijderen en af en toe wat mest in de tuin achterlaten. En dat werkt vrij goed!

Ik vrees een beetje dat de vogelschrik in kwestie echter niet het gewenste effect gaat hebben. Vogels wennen snel aan nieuwe situaties. Ze zijn heus niet dom hoor!
vrijdag 25 juni 2010 - 14:44
lo

Lo

Wel Pol, ik zou toch liever die kersen voor mij hebben. Daarvoor heb ik die bomen ook gekocht. Ik heb er niets tegen dat de vogels een kersje komen eten, maar ze vreten ze gewoon allemaal op. Gisteren telden we wel twintig vogels (kauwen en merels). Bovendien doen ze nutteloze schade door de onrijpe kersen van de takken te ritsen en te laten vallen (natuurlijk, ze zijn nog ongenietbaar) zodat het onder de bomen een tapijt van witte en roze kersen is. Zonde!
Probleem is dat die bomen te groot zijn om er netten over te spannen. Mijn kleinfruit en groenten zijn op die manier beschermd en dat werkt prima. En als straks de appelen en peren beginnen te rijpen verwacht ik de kauwen. Die beschadigen het rijpend fruit door het aan te pikken zodat ziekten een kans krijgen. Vorig jaar heb ik enkele kruiwagens geïnfecteerde peren St-Remy naar het stort gevoerd...
zondag 27 juni 2010 - 03:04
Polplastron

Polplastron

Ik leef met je mee hoor! Hier hangen soms prachtige rode, rijpe kersen aan de boom, ... maar als ik ze wil plukken blijken ze aan de andere kant al helemaal opgegeten te zijn. Hier ligt ook alles vol onrijpe kersen.

Netten zijn hier ook geen optie dus heb ik het maar opgegeven! Ik zou graag met die vogels de deal maken dat ze de ene boom mogen leegeten en de andere aan mij overlaten, maar blijkbaar vinden ZIJ dat geen goed idee!

Maar zoals gezegd: ik vrees dat zo'n vogelschrik weinig effect gaat hebben.

En nu maar hopen dat hier weer niet een of andere gek gaat uitpakken met z'n jachtgeweer of kermisgeweertje ... Laat ons wel redelijk blijven hé!

Groetjes,

Pol
zondag 27 juni 2010 - 11:13
lo

Lo

Een kermisgeweertje is ten andere geen slecht idee... maar je moet er wel NAAST schieten, hé. Het kan niet de bedoeling zijn dat we de vogels doden of verwonden, zeker niet nu ze met jongen liggen. Voorlopig houd ik het op klappen met de handen.
Overigens schijnen roofvogelkreten vrij effectief te zijn. Ik heb een cd-tje met kreten gemaakt maar mijn cd-speler wil het niet aanvaarden. ('t is zo'n oud draagbaar model van over 20 jaar) En dan te bedenken dat ik uren bezig heb geweest om het cd-tje te maken.
zondag 27 juni 2010 - 19:03
lo

Lo

Ik dacht al, Birdwatcher, dat een mens zijn fruit zelfs niet meer mocht berschermen...
Ik ben niet zo'n vogelhater hoor. Heb nestkasten hangen, o.a. een nogal ruim geval waar elk jaar een spreeuw in nestelt. In de tuinvijver broeden jaarlijks waterhoentjes en die komen over de pelouze tot aan mijn terras met hun kuikentjes. Heerlijk om zien! Soms krijg ik bezoek van een reiger. Wel, die jaag ik niet weg. Ik vind het gewoon een prachtige vogel.
Mijn kleinfruit staat in een 'fruitvolière', dus daar kunnen ze niet aan, maar mijn hoogstammen zijn een ander verhaal.
en tot
maandag 28 juni 2010 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon