menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meststoffen voor tuinaanleg en groententuin

Limoncello

Limoncello

Het is een vraag voor tuinaanleg en ook groententuin dus post ik het hier maar

De tuinaannemer komt binnenkort gras zaaien en ik dacht nog snel even champicompost te strooien maar jammer genoeg heb ik hier geen tijd meer voor denk ik.
Op sommige plekken is de grond iets te zuur. Wat kan ik hieraan doen? Gewoon kalk strooien?
Bij de Aldi staat de koemest (10kg) in promotie aan 5,99euro. Kopen voor mijn fruitbomen en groenten of niet? Ik dacht dat bij het aanplanten van fruitbomen dat men er koemest bijdeed?

Zit met een heleboel vragen dus
vrijdag 30 april 2010 - 18:25
hugo

Hugo

voor je gazon: gewone landbouwkalk overstrooien en lichtjes onderwerken à rato van 100g per m²

voor je fruitbomen-aanplant: de uitgegraven grond vermengen met de helft goed verteerde compost,, in juni kan je dan bemesten met koemest en volgend jaar in maart opnieuw met een samengestelde organische meststof,, bij het aanplanten de bodemspiegel bedekken met 5cm groencompost, maar opletten dat je de stam vrijhoud

(enne, 5,99 noemik nu precies geen koopje,, mijn zak van 25kg kost 7,99)

groetjes
vrijdag 30 april 2010 - 19:01
Limoncello

Limoncello

Ik heb tot nu toe 8 laagstam fruitbomen (appel en peer). Hoeveel kg per boompje zou ik moeten nemen, ik wil ze niet verbranden

Ik zal eens vragen wat die landbouwkalk kost bij de boer hier rechtover. Het zou voor 2000m² zijn. Ik heb ergens gelezen dat iemand een prijs van 55euro gaf per 1000kg.
vrijdag 30 april 2010 - 20:08
hugo

Hugo

ik bemest de fruitbomen steeds in maart en juni, +/- 100 à 200g per boom (struikvorm) met een meststof met hoog fosfor en kalium gehalte,, voor de winter leg ik onder de bodem een laag compost van eigen composthoop

groetjes
vrijdag 30 april 2010 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon