menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste bloei van tomaten

Ga naar meest recente reactie

veenmol

Veenmol

Is het waar dat men beter de eerste bloei van tomaten in serre verwijderd om grotere vruchten te krijgen en meer licht en zon op de volgende takken ?
Van een vers geregistreerde forumgebruiker
donderdag 29 april 2010 - 14:48
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Ik heb dat nog nooit gedaan en ik weet trouwens niemand die dat wel zou doen
Misschien doen beroepstelers dat want vaak staan er maar een beetje aan

mvg
donderdag 29 april 2010 - 15:30
veenmol

Veenmol

mijn zwaarste tomaat woog verleden jaar 0,860 kg van een Bulgaars tomatenras
waar ik al vele jaren zaad van neem want ze zijn zeer lekker maar de planten zijn
zeer slap en moeten goed in de spiraal gedwongen worden .

Groetjes :
donderdag 29 april 2010 - 17:10
guy_fruit

Guy_fruit

De eerste bloemtros kan verwijderd worden om een betere wortelontwikkeling te krijgen. Indien de bloemtros al open staat bij het planten, dan zou dit nadelig kunnen werken op de beworteling.
Meestal behoudt men de eerste bloemtros, maar grote bloemtrossen kunnen wel gesnoeid worden, zodat er slechts 4 bloempjes overblijven. Er is dan meer energie over om de 2de bloemtros te vormen.

Guy
dinsdag 4 mei 2010 - 20:24
Rockey

Rockey

Hoi,

Weet niet of het voor tomaten echt moet maar voor pepers wordt het regelmatig gedaan.

Het principe is dat de plant, eens de bloei begint, zijn energie in het maken van bloemen zal steken en niet langer in de groei of het maken van nieuwe wortels. Knip je de bloemen weg vanaf het begin doet de plant dit wel en zal ze terug groeien en op een later stadium opnieuw aan het maken van bloemen beginnen.

Het is zo dat, spreek nu voor pepers, eens je de eerste bloemen laat groeien en bloeien de plant klein zal blijven.

Of dit nu invloed heeft op de grote van de vrucht? Pepers zijn over het algemeen niet extreem groot, wat bij tomaten anders kan zijn.

Denk dat het kwestie is van wat je zelf wil.

Ik zou het persoonlijk niet doen, ik heb geen serre dus mijn planten hebben het al iets moeilijker om groot te worden en bloemen te maken. Ik ben dus maw reeds tevreden met 1 bloem
dinsdag 11 mei 2010 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon