menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hakselaar

Ga naar meest recente reactie

depauws

Depauws

Hello
Ik heb de bedoeling een hakselaar te kopen, zie bv Makro of Lidl (volgende week dinsdag).
2500W motor met walssysteem, bij Lidl zelf met auto-reverse functie.
Heeft iemand ervaring met dergelijk toestel? Werkt dit toestel voldoende snel? Vastlopen?
Alternatief is een motor-hakselaar met 8à10pk motor maar 10 maal zo duur.
Groeten
maandag 23 oktober 2006 - 18:42
helleborus

Helleborus

Hallo,

het is de vraag:" wat wens je te hakselen?. Dunne, dikkere of dikke takken ? Hoe intensief zal die worden gebruikt? Prijs, kwaliteit?" Ik bezit een Eliet (prof IV) degelijk maar was niet goedkoop; Eliet brengt nu meerdere modellen op de markt, ook voor de hobbyist en reeds heel wat handiger en veiliger. Denk eraan goedkoop is niet altijd beste koop. Ik heb echter geen ervaring met de door jou vermelde hakselaars.
maandag 23 oktober 2006 - 21:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Zelf heb ik ook een met walssysteem. Bevalt uitstekend. Deze maken geen herrie en dat is een pré voor jezelf en de buurt. Een reverse erop is ook een voordeel. Tip: Meng groene delen samen met houtige delen bij het invoeren, anders verstopt de boel gemakkelijk.
maandag 23 oktober 2006 - 21:40
depauws

Depauws

Hello Helleborus
Uw toestel is veel te groot voor mij, op de website van Eliet zie ik een Primo ( de kleinste) dat is al voldoende denk ik.
Bij het snoeien/rooien van bomen wordt alles van 30mm en dikker gezaagd voor de houtkachel, de dunste takjes gaan op de composthoop maar de takjes van 20-30mm composteren niet snel genoeg, dus alle klein snoeihout gaat naar het containerpark. Dat wil ik nu hakselen.
Ook wil ik ander groenafval verkleinen alvorens te composteren.
Het toestel primo levert een kruiwagen snippers op 7 min , dit lijkt mij goed.

Aan Jo : zou een machine met walssysteem ook een kruiwagen snippers leveren op 7 min?

Groetjes
maandag 23 oktober 2006 - 22:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Die kunnen in een korte tijd aardig wat versnipperen, maar het is afhankelijk van het materiaal dat je er in stopt. Zit er veel groen tussen dan duurt het langer. Zijn het houdtige takken, die vreet hij snel op. Maar 1 kruiwagen in 7 minuten lijkt me wel wat overdreven. Ook de maat kruiwagen speelt een rol.
maandag 23 oktober 2006 - 23:01
Catgarden

Catgarden

Ik heb de Viking GE 250 een elektrische hakselaar met vermogen van 2,5 kw en hakselt tot diameter van 35 mm.
Voor mijn tuin die net geen 600 m2 is met veel struiken, bomen en planten is deze ruim voldoende.
Qua prijs/kwaliteit is dit een heel degelijk machien. De Elliet is misschien nog beter, maar ook een hele pak duurder.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw tuin is of hoeveel bomen en struiken erin staan.

Elk voorjaar slikt deze Viking braafjes de takken van onze 10 populieren (we snoeien elke winter alle zijtakken eraf) en ook alle takken van de 7 essen die we in de winter knotten.
Voor de rest haksel ik alle takken van de heesters die in de tuin staan, stengels van kamperfoelies, snoei-afval van hagen snoeien, alle afval van de voorjaarsopkuis in de tuin (dus alle dode hout van vaste planten maar ook snoeiafval van lavendels en zo)
In de herfst haksel ik ook altijd de bladeren om ze dan terug in de borders te verdelen, dan verteren ze makkelijker.

Groen materiaal slikt de Viking, in tegenstelling tot veel andere hakselaars van hetzelfde kaliber, heel gemakkelijk. Ik ken mensen die andere merken hebben die klagen dat hun machien regelmatig blokkeert op groenafval.
woensdag 25 oktober 2006 - 13:30
Kwest

Kwest

Hello
Ik heb de bedoeling een hakselaar te kopen, zie bv Makro of Lidl (volgende week dinsdag).
2500W motor met walssysteem, bij Lidl zelf met auto-reverse functie.
Heeft iemand ervaring met dergelijk toestel? Werkt dit toestel voldoende snel? Vastlopen?
Alternatief is een motor-hakselaar met 8à10pk motor maar 10 maal zo duur.
Groeten


Ik koop geen machines meer in de Makro, heb daar vorig jaar een grasmachine gekocht die een mankement had. Man, die klantendienst is echt niet te doen. Voor het volledige verhaal zie: http://www.tuin-aanleggen.be/2006/05/grasmachine-gekocht-in-de-makro.html
Los van welk model hakselaar je koopt, zoek een zaak waarvan je weet dat je service en vakmanschap kan verwachten!
vrijdag 27 oktober 2006 - 18:11
Maarten

Tekst aangepast

Maarten

Net als Depauws ben ik op zoek naar een hakselaar.

De hakselaar krijgt 2x per jaar het volgende te verwerken:
* Snoei-afval van 200 vierkante meter klimop
* Snoei-afval van 100 vierkante meter carpinus
* Takken van 5 knotwilgen (de dikste gaan naar het containerpark)
* Takken van 2 japanse wilgen
* Tot slot nog wat taxus

Ik dacht aan een Viking omdat deze volgens CatGarden goed overweg kan met groen (= mijn klimop).
Is dit een goede keuze? Zijn er nog andere goede modellen/merken?

Waarvoor dienen een wals-systeem en/of auto-reverse? Is dit nuttig in mijn geval?

Hartelijk dank bij voorbaat,
Maarten.
zaterdag 24 februari 2007 - 11:33
semperfi

Semperfi

Hoy, ik heb in een mum van tijd de zijtakken van 42 Leylandii coniferen platgewalst met een Bosch hakselaar.
Erg tevreden van het toestel dat zelden blokkeert ( enkel als het vol groen zit ) en dat in reverse kan gezet worden.
Men kan dan nog kiezen of de takken werkelijk gesneden moeten worden of gewoon platgewalst.
Grutjes,
Bob
zaterdag 24 februari 2007 - 14:26
depauws

Depauws

Maarten
Ik heb een wals-hakselaar gekocht van de Lidl.
Ideaal voor takken, tot duimdik ( 25mm), dus erg goed voor de knotwilgen.
Maar waardeloos voor zachte materialen zoals klimop en erg fijn hout zoals snoeilingen van haagbeuk, probleem is de smalle invoeropening en invoertrechter, de zachte materialen verstoppen.
Als je toch wat zacht materiaal wil verwerken steeds een aantal rechte takken achter de hand houden om de zachte materialen door te duwen.

Na het kapotsnjiden met de wals-hakselaar is het materiaal ideaal om in een sneldraaiende hakselaar met een plaat en twee messen te gaan, dit levert geen gevaar meer op voor blokkeringen door overbelasting en ik krijg erg fijne houtsnippers die dan op de composthoop gaan.
Silvain
zaterdag 24 februari 2007 - 17:37
flupke2

Flupke2

ik heb een Eliet Primo en ben daar zeer tevreden over.Al naargelang het te versnipperen materiaal en de uiteindelijke bestemming van het gehakselde ,werk ik met of zonder de zeef.Met de zeef eraan is alles zeer fijn versnipperd en dus ideaal om op de komposthoop te doen.Zonder de zeef werk ik als ik bv snoeihout kleiner wil maken om dan te gebruiken als mulch onder bomen en struiken .
Wat mij betreft : een zéér goed toestel,wel inderdaad nogal duur in aankoop voor wie het maar zelden nodig heeft.
zondag 25 februari 2007 - 15:24
Jefke

Jefke


Momenteel ben ik me aan het informeren over een hakselaar, en ik twijfel tussen een Eliet Chrono en een Viking GE 250.

Wat zou de beste van die twee zijn voor het verwerken van alle snoeiafval en takken van max 30mm (wilgen/hazelaars o.a.) uit een gemiddelde tuin?

De techniek van de Eliet Chrono lijkt me beter, maar ik vrees dat de invoeropening problemen zal geven voor het verwerken van snoeisel van sparren en paplaurieren.

Merci!
maandag 10 september 2007 - 16:19
choco

Choco

Hallo,

Je merkkeuze is niet slecht, maar als je van plan bent om ook takken van sparren enzo te hakselen
zou ik opteren voor een walshakselaar, omdat deze met gemak takken van 10 tot 40 mm er door trekt,
natuurlijk is een wals niet zo geschikt om fijne takken of groenteafval te hakselen (wordt geplet, niet gehakseld)) of je moet ze zoals voorheen al is gezegd mengen met enkele dikkere takken.
Als het de bedoeling is om enkel fijn snoeiafval en enkele takken te hakselen, ga dan gerust voor een gewone hakselaar.
Als je kiest voor een wals, overweeg dan bv. bosch 2200 of 2500, deze kunnen bij slijtage van de messen bijgeregeld worden.

groetjes
maandag 10 september 2007 - 21:51
Jefke

Tekst aangepast

Jefke

Ter info: Ik ben vanmiddag een Viking GE 345 gaan halen.
De Eliet Chrono was af gevallen omdat daar geen groen in te duwen valt. Het hakselsysteem van die Eliet is wel de betere voor takken en kan zeker ook groen aan, maar als je fijner snoeiafval door die gleuf moet beginnen duwen ben je uren bezig en kan je zowel een schaar gebruiken.

Ik twijfelde dan tussen de Viking GE 250 en GE 345, maar na wat aandringen heb ik een demo toestel van de GE 345 op de kop kunnen tikken aan de prijs van iets minder dan de GE 250, met vers geslepen messen en een jaar garantie!

Vanmiddag goed volgepropt met vanalles, en alles gaat er lekker door! Een aanrader!

vrijdag 14 september 2007 - 20:59
boerken

Boerken

ik heb al een paar jaar een viking hakselaar . ben daar heel content van . je geeft wel wat meer dan in aldi of lydel of macro maar je hebt veel beter kwaliteit vind ik . na drie jaar heb ik voor het eerst de messen moeten omdraaien . tot vier cm dikke takken mogen er door . zonnebloem stengels gaan er ook mee door . kwaliteit en prijs vergelijken is het best en de na service .

dinsdag 2 oktober 2007 - 14:11
blurg

Tekst aangepast

Blurg

heeft iemand misschien ervaring met de machines van Einhell of Guede, dat zijn machines met dezelfde specificaties, alleen voor 100 a 150 Euro.

Bijv.
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B151126/cid/32017/Einhell_EGH_2400/

of

http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/refId/zanoxnl/a/ProductDetail/pid/B127517/cid/32017/refId/zanoxnl/?zanpid=1156675277456149505

Ik ben ook op zoek naar een hakselaar maar vraag me af of de uitgave van 650 Euro voor mijn tuin van 1000m2 met overal bosjes en klimop en paar bomen niet wat overdreven is?

De GE345 spreekt mij ook wel aan, als het dus echt nodig is om een dure te kopen, is deze ook stil?

Jurgen
zaterdag 27 september 2008 - 10:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Let ook op het lawaai, dat sommige machines maken. Walsen maken minder herrie.
maandag 29 september 2008 - 22:45
Ntone

Ntone

Het belangrijkste om naar de kijken is wat je wil verwerken.
Takken en twijgen -> Walshakselaar
Takken, twijgen, groenafval, eventueel GTFafval voor het de composthoop op gaat -> Schijfhakselaar (liefst met combinatie van opstaande en liggende messen zoals de Viking)

Dit geldt voor de kleine machines zoals Viking, Gloria etc.

In de motormachines zit je beperkt tot de Eliet-machines, die topwerk leveren, maar waar je eventueel de zeef moet vervangen (takkenzeef voor hout, bladerenzeef voor groen en vochtig materiaal).

Eventueel moet je ook eens denken aan bvb een Eliet Major te huren ipv een kleine elektrische te kopen?
zondag 9 november 2008 - 10:22
Ntone

Ntone

Ik heb vrijdag de Gloria Natura 2800L uitgebreid getest. Voor "maar" een 2000W machine te zijn, heeft die zijn werk heel mooi gedaan. Zowel takken tot 5cm als zacht materiaal (blad, resten van vaste planten) gingen er vlot door, ook al waren de messen aan de botte kant.
zondag 16 november 2008 - 15:55
gorrap

Gorrap

Ik heb 11 jaar geleden een viking 250 gekocht. Werkt perfect voor alles wat ik in mijn tuin van 1000m² moet verwerken. Ik heb fruitbomen, hagen, wilgen beukenhaag, hazelaar ... en ook een massa vaste planten, siergrassen ... Deze hakselaar doet het perfect !

Ik moe nu (na 11jaar dus) een nieuwe kopen omdat de schakelaar door het omvallen stuk is en dit nogal duur is om te herstellen. Mijn keuze is gevallen op een viking GE55 !
zaterdag 10 februari 2018 - 18:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon