menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin naast begraafplaats

Ga naar meest recente reactie

maarten83

Maarten83

Ik woon naast een oude begraafplaats, kan dit problemen geven voor een moestuin?

Alvast bedankt

Maarten
dinsdag 23 maart 2010 - 10:07
printemps

Printemps

Hartelijk welkom op dit forum

Worden er nu nog mensen begraven ??

Anders denk ik niet dat er een probleem zou zijn
En gewoonlijk staan er toch dikke muren rond

mvg
dinsdag 23 maart 2010 - 10:16
maarten83

Maarten83

Zelden, nog eens iemand bijgezet.
ik dacht vooral aan doorsijpeling in de grond, ja er staat een muur rond. Mijn moestuintje zou op 5 meter van de dichste graven komen.
dinsdag 23 maart 2010 - 10:22
printemps

Printemps

Ik weet er natuurlijk niet alles van maar ik denk dat je enkel moet opletten als je eventueel een waterput zou steken

mvg
dinsdag 23 maart 2010 - 10:33
an

An

IK vraag me af of dat wel goed is ,want als komt in de grond terecht en 5 meter is niet veel om er van af te staan en een muurtje helpt daat niks tegen dat is alleen voor de kijk.
ik zou al ik jou was het toch even goed gaan informeren bij iemand die verstand heeft van groente en grond en dan ook in dit soort dingen .
want de grond is toch op een bepaalde manier verontreinigd,
heel veel succes en laat wat horen als je meer weet.

misschien Kurt ,dat hij het weet.(misschien kan je hem mailen)zie home pagina tuinadvies

gr an
dinsdag 23 maart 2010 - 14:23
Thanja

Thanja

Laat ik vooropstellen dat ik er geen verstand van heb (van begraafplaatsen dan ). Maar even googlen bracht me bij de volgende tekst:

Onderzoek van grondwater en oppervlaktewater in sloten naast begraafplaatsen hebben nooit enige aantoonbare verontreiniging of ziekteverwekkende stoffen aangetoond. Ziektekiemen kunnen in de grond, mede door de diepte van begraving, slechts zeer korte tijd voortleven. Er zijn in de medische literatuur en bij de Geneeskundige Inspectie en de Inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiëne geen gevallen bekend van personen die ziek zijn geworden door grondwater op of nabij een begraafplaats.
En denkt u praktisch ook maar eens aan alle beesten en beestjes zoals vogels, konijnen, ratten enz. die dood in de tuin of in een sloot liggen. Overal, men is het zich alleen niet bewust. Worden we daar massaal ziek van?

Mijns inziens bestaat er geen enkel gevaar voor de volksgezondheid bij het hebben van een moestuin naast een begraafplaats. Ik ken op meer plaatsen in den lande volkstuinen en moestuinen naast begraafplaatsen.


Dit is juridisch advies, aldus deze pagina http://www.uitvaart.nl/?s_page_id=68&scat=40&id=2884&pid=1


dinsdag 23 maart 2010 - 16:21
Rita1960

Rita1960

Ik ga met Thanja mee...
en last van de buren heb je daar ook niet

groetjes,

Rita
dinsdag 23 maart 2010 - 17:42
Polplastron

Polplastron

Wel niet verschieten als er af en toe eens een knookje in de wortelsoep zit

Maar even serieus: ik zou ook niet goed weten wat er precies problemen zou geven: van "lijk" naar grond naar groente zijn heel wat tussenstappen voor een ziektekiem, maar misschien kan je het ook eens aan je huisarts vragen?
dinsdag 23 maart 2010 - 17:55
Jorg

Jorg

Lijkt me geen probleem maarten, en evt een grondtest laten uitvoeren als je het niet vertrouwt.

Wel is het in deze interessant door wie en waarom de neef van tuinfairy afgeraden is groenten te kweken op zijn tuin (100 m) afstand.
woensdag 24 maart 2010 - 23:25
FransNL

FransNL

Prei die het voortreffelijk doet op de diaree van koeien vindt men normaal en daar heeft niemand moeite mee . Zo'n heerlijke paling die in zijn leven heel wat verrotte (vissen)lijken heeft verorberd laten maar weinig mensen staan. Al die stoffen , die als je er rechtstreeks mee in aanraking zou komen en op zijn zachtst gezegd 'niet zo gezond voor ons zijn' , worden omgezet in andere stoffen die niets meer te maken hebben met het oorspronkelijke produkt.

Lijken worden begraven op een wettelijk bepaalde minimale diepte . Ik dacht zo'n anderhalve meter. Afbraaksappen verdwijnen vanaf die diepte de bodem in en komen echt nergens meer in aanraking met bijvoorbeeld je tuinboontjes die een heel stuk hoger wortelen. Zou dat in het theoretische geval toch het geval zijn dan zou ik me om het gezondheidsrisico niet eens druk maken . Of ik mijn tuinboontjes nog lekker zou vinden denk ik niet , maar dat is dan meer het idee erachter . De enige gezondheidsrisico's die er kunnen zijn , rechtstreeks lichamelijk kontakt met afbraakprodukten van een ontbindend lichaam via de aarde van je tuin , bestaan er niet naast een begraafplaats.

Gezondheidsrisico's door groenten uit een naast een begraafplaats gelegen moestuin , een pure hoax.
donderdag 25 maart 2010 - 10:58
an

An

100 0f 5 meter dat is nog al een ver schil
Tuin fary heeft hij al eens bodem monters laten nemen van verschillende stukken en diepten?
als daar niks uit komt dan dat ie het misschien wel gaat doen
succes

gr an
donderdag 25 maart 2010 - 13:47
maarten83

Maarten83

bedankt voor al het denkwerk
Er word een garage gebouwd op dat lapje grond dat ik wou gebruiken door de eigenaar en die blijkt een stukje groter te zijn dan ik had ingeschat. maw het lapje is te klein geworden. Het zal een moestuintje in potten worden op het plat dak
vrijdag 26 maart 2010 - 09:34
FransNL

FransNL

Ik geloof nooit dat er 'kerkhofsporen' in die monsters worden aangetroffen Marianne maar het heeft in ieder geval nut als het je neef gerust stelt en zijn twijfels wegneemt.

Hoewel , er zal toch niet toevallig een dood muisje of dode mol .....
vrijdag 26 maart 2010 - 22:33
an

An

hoi marianne
fijn dat hij monster's laat nemen dan is hij gelijk van zijn twijfel af.
dan weet hij gelijk dat hij een gezonde grond heeft of niet .
laat me efe weten over de uitslag ben benieuwd

gr.an en anouk


zaterdag 27 maart 2010 - 14:20
jerre050978

Jerre050978

Misschien een beetje late reactie, maar ben hier net actief. Een van de grootste gevaren van kerkhoven is kwikvervuiling. Ik zou er zeker geen groenten kweken. Kwikvervuiling verplaatst zich met het grondwater gemakkelijk 5 meter....
woensdag 14 april 2010 - 15:36
FransNL

FransNL

Een interessante inbreng van jou Jerre maar dan zal dat kwik toch ergens vandaan moeten komen. Ik neem aan van de tanden van overledenen die voordat tandartsen op andere vullingen overgingen dan amalgaan , een kwikverbinding , gevuld werden. Kwik heeft een zeer hoge soortelijke massa dus het lijkt me logisch dat het snel in de bodem naar beneden verdwijnt als het sowieso al vrij zou kunnen komen uit de tanden. Dat deed het in de levende tanden ook niet of nauwelijks. Ik denk ook dat je niet kunt spreken van kwikvervuiling maar eventueel van een heel enkel spoortje kwik dat op die manier in de grond terecht zou kunnen komen. Het was weliswaar toen geen 'gezond' mengsel wat de tandartsen gebruikten maar het heeft toch bij veel mensen zonder noemenswaardige problemen jarenlang rechtstreeks in hun eigen mond gezeten.

Misschien is mijn gedachtengang verkeerd maar het is ieder geval interessant om er eens verder op door te gaan. En misschien bedoel je iets heel anders dan vullingen van tanden waar dat kwik vandaan zou kunnen komen . In dat geval ben ik benieuwd waar het volgens jou dan wel vandaan komt.
woensdag 14 april 2010 - 17:02
jerre050978

Jerre050978

Het gaat niet enkel over kwik uit amalgaam. Kwik (en ook veel andere gevaarlijke stoffen) slaan op in het vet van mensen. De meeste van die stoffen hebben inderdaad de neiging om aan de bodem te blijven kleven, maar een deel gaat toch naar het grondwater. Ik vermoed dat er wel studies zullen zijn van de concentraties gevaarlijke stoffen in grondwater rond begraafplaatsen.
woensdag 14 april 2010 - 17:40
Jorg

Jorg

Daar zeg je wat Jerre050978 . Nog niet aan gedacht. Het menselijk lichaam bevat inderdaad een aantal slechte stoffen die ook na het overlijden in het lichaam achter blijven. Kwik in het vet geloof ik. Die stoffen vergaan niet en blijven achter in het milieu. Dieren en planten nemen het ook in zich op waardoor de kwik in het ecosysteem terecht komt.

Maar toch vraag ik me af hoe groot het risico is in deze casus.

@ Frans_NL, opname van kwik komt niet alleen door de tandarts. Kwik zit o.a. ook in tl-buizen en spaarlampen. Inmiddels verboden is kwik in batterijen, verf, elektrische apparaten, thermometers, bestrijdingsmiddelen). En daarnaast kan je het door voedsel inname binnenkrijgen.
woensdag 14 april 2010 - 17:42
jerre050978

Jerre050978

Zeg gerust Jerre
woensdag 14 april 2010 - 17:51
jerre050978

Jerre050978

Ik wil niet zozeer moeilijk doen, maar een volledig onderzoek naar gevaarlijke stoffen is onmogelijk en onbetaalbaar.
Ik ben er van overtuigd dat er in de buurt van begraafplaatsen wel degelijk een verhoogde concentratie aan gevaarlijke stoffen zit in zowel grondwater als bodem. Of dit voldoende is om problemen voor de gezondheid te veroorzaken zou ik niet durven zeggen, maar ik zou het risico niet nemen.
Waarom niet kweken in potgrond in een verhoogde bak?
woensdag 14 april 2010 - 18:27
FransNL

FransNL

@Jerre

Misschien een beetje vreemde vergelijking met begraafplaatsen Jerre maar mijn al lang geleden overleden vader heeft gedurende zijn leven honderden door hem gemeste konijnen geslacht. Slachtafval als ingewanden , pels , koppen en voorpoten verdwenen gewoon onder de grond in de moestuin. In die zin is de tuin die ik van hem geerfd heb ook een soort begraafplaats of in ieder geval een organische vergaarbak geworden en toch maak ik me daar totaal niet druk over. Sporen van iets zul je altijd en overal kunnen vinden. Zelfs de scheet die Napoleon op het slagveld van Waterloo liet zwerft nu nog in de een of andere vorm rond.
woensdag 14 april 2010 - 18:43
jerre050978

Jerre050978

Uiteraard gaat dat niemand iets aan. En dat uw neef tevreden is en gerustgesteld is, is het belangrijkste. Ieder zijn vrije keuze natuurlijk.
woensdag 14 april 2010 - 18:43
Jorg

Jorg

Ligt er aan Frans, lijkt me sterk dat de konijntjes kwik of andere stoffen in het lichaam hadden als ze door je vader zelf gemest zijn en dus niet hebben lopen grazen(?) op een terrein waar kwik in de grond zat.
woensdag 14 april 2010 - 18:48
FransNL

FransNL

Helemaal met je eens Jorg maar de kans dat de overledenen op een begraafplaats ooit gegraasd hebben op een terrein waar kwik in de grond zat lijkt me zelfs nog een heel stuk kleiner
woensdag 14 april 2010 - 18:52
Jorg

Jorg

Haha klopt, maar kwik binnen krijgen door bijvoorbeeld het eten van een lekker visje of een gebroken tl-buis helaas weer een heel stuk groter
woensdag 14 april 2010 - 19:03
FransNL

FransNL

Visjes of de restanten van een TL buis kregen de konijntjes van mijn vader inderdaad niet binnen Jorg.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je alles moet kunnen relativeren en ik hoop dat men begrijpt wat ik probeer over te brengen. Voor er misverstanden ontstaan , ik vind dit een leuke 'discussie' hoewel het oorspronkelijk onderwerp van dit topic natuurlijk bloedserieus is.

Om even op de serieuze tour door te gaan , ik wens je neef nog veel plezier met zijn nieuwe moestuin Tuinfairy.
woensdag 14 april 2010 - 19:14
Rita1960

Rita1960

@ Maarten,

lekker tuinieren en eten dus...

@ Marianne,

kun je je neef nog een boel leren m.b.t de moestuin!

groetjes,

Rita
woensdag 14 april 2010 - 21:25
Lorie

Lorie

Ik vermoed dat mocht we, iedereen hier, onze tuin laten testen, er ook misschien wel één of andere vervuiling aan het licht komen, ook al wonen we niet naast een kerkhof.

Ik heb wel een oom die een moestuin heeft naast wat vroeger een "autokerkhof" was. Nu is alles weg en gewoon weide, maar ooit stonden er massa's auto's, toen ik er als kind ging slapen.
Heb daar vaak bedenkingen bij....
woensdag 28 april 2010 - 12:57
evadepeva

Evadepeva

Ik heb begrepen dat het medisch niet mogelijk is om gewrichten te blijven vervangen.
(bij mij op de afdeling een mw met een "nieuwe heup" die al weer versleten is. Gewoon pech voor haar, ze krijgt alleen pijnstilling.)
Wees er maar zuinig op!

Ik zou sowieso veel te sch*terig zijn om naast een kerkhof te wonen.. brrrrrr.
vrijdag 30 april 2010 - 22:10
FransNL

FransNL

Niet alleen wonen naast een begraafplaats is lekker rustig Batdah maar er overnachten met een camper ook. Ik heb nog niet zo lang geleden in Frankrijk naast een begraafplaats overnacht en ik moet zeggen dat ik zelden zo rustig geslapen heb. Het zijn echt voorbeeldige buren en ondanks hun grote aantal veroorzaken ze geen geluidsoverlast .

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 30 april 2010 - 23:20
an

An

hoi evadepeva ik moet er ook niet aan denken brr echt niks voor mij ,
nou frans ik vind het heel erg knap van je dat je dat durft.
en misschien door de films en de verhalen.nou ik kom daar alleen over dag als ik het graf van mijn ouders en broer wil bezoeken a.s 24 mei op hemelvaart wil ik er even heen,want dan wil ik even wat neer leggen dan is mijn broer van 51 , 1 jaar overleden.(hopen dat de bussen geen zondags dienst rijden i.v.m hemelvaart.)
gr an
zaterdag 1 mei 2010 - 18:10
maarten83

Maarten83

mja het blijft wel een leuk gesprek
En wonen naast begraafplaats is heel wat minder rustig als je nog 2 andere buren hebt waarvan 1 een kinderdagverblijft runt en de andere een kind met slaapproblemen heeft
maandag 3 mei 2010 - 10:01
evadepeva

Evadepeva

Vind je het gek dat dat kind niet slaapt?!
donderdag 6 mei 2010 - 00:31
maarten83

Maarten83

helemaal niet. Zeker niet als het 5dagen id week om 6.30 moet opstaan en dan verwacht wordt dat ze in het weekend slaapt tot 9. Maar ik slaap liever zo rond 4uur 's nachts
donderdag 6 mei 2010 - 09:58
Polplastron

Polplastron

Die slaapproblemen van dat kind (en dus ook van jezelf) gaan waarschijnlijk mettertijd over hoor! Wij hadden er hier zo ook eentje! Die slaapt nu het langste!
vrijdag 7 mei 2010 - 13:53
evadepeva

Evadepeva

Ligt erg aan de pedagogische kwaliteiten van de ouders...
zaterdag 8 mei 2010 - 23:50
Polplastron

Polplastron

Jij hebt waarschijnlijk zelf geen kinderen? Ik heb er drie. Eén ervan was ook een erg slechte slaper, maar dat is hij gelukkig ontgroeid. Mijn vrouw en ik hebben allebei pedagogische diploma's op zak, maar voor elk van onze kinderen is er een andere handleiding nodig! Verder is het ook normaal dat kinderen wat kabaal maken.
zondag 9 mei 2010 - 18:48
maarten83

Maarten83

onze muur is waarschijnlijk gewoon 1baksteen. We hebben onze slaapkamer gespiegeld, we slapen nu tegen de andere muur. En de grote kleerkast op de plaats gezet waar het geluid vandaan komt. Verder spreek ik er mij niet over uit. Ik ben het kind haar ouders niet. Het is gewoon erg vervelend zo'n 3 keer in de week wakker te worden en vooral omdat ik al met een vermoeidheidsprobleem zit.
maandag 10 mei 2010 - 11:53
maarten83

Maarten83

10 euro/m² ik heb't opgezocht en 15DB is al een hele hoop.
Als't mijn eigen woning was geweest was't al gebeurd
Ik vind het nogal moeilijk om jonge ouders op hun kleine prinses aan te spreken
maandag 10 mei 2010 - 18:34
maarten83

Maarten83

Ze weten het wel hoor ze hebben zich er al voor verontschuldigd. Maar toen ging't net wat beter dus hebben we er niets meer over gezegd.
woensdag 12 mei 2010 - 11:05
Polplastron

Polplastron

Hoe oud is die prinses eigenlijk?
woensdag 12 mei 2010 - 19:40
maarten83

Maarten83

ik schat ongeveer 3
vrijdag 14 mei 2010 - 10:30
Polplastron

Polplastron

Knettergekke Tuifairy! En euh, ik mag dat zeggen vind ik, want mensen verklaren mij hier op het forum en elders wel meer voor gek!

Nu ja, alle gekheid op een stokje. Als dat kind al drie is, zou ze inderdaad normaal gezien al van heel wat "normale" problemen vanaf moeten zijn. Anderzijds, misschien heeft ze wel last van "iets". Mijn zoontje sliep destijds ook erg slecht en wij snapten ook niet waarom. Nu bleek dat hij chronische oorontstekingen had die hem overdag blijkbaar niet stoorden maar 's nachts als hij een tijdje lag enorm pijn begonnen te doen! Buisjes hebben het hele probleem toen opgelost!

Nu ja, in elk geval ... Ik vind het ook erg voor die ouders en hoop voor hen en jou dat ze snel de oorzaak van het probleem vinden. En anders moeten ze die charlatan van een Ogilvie maar laten komen! (<= Sorry Tuinfairy; da's mijn mening)

Groetjes,

Pol
zaterdag 15 mei 2010 - 21:56
evadepeva

Evadepeva

Jij hebt waarschijnlijk zelf geen kinderen? Ik heb er drie. Eén ervan was ook een erg slechte slaper, maar dat is hij gelukkig ontgroeid. Mijn vrouw en ik hebben allebei pedagogische diploma's op zak, maar voor elk van onze kinderen is er een andere handleiding nodig! Verder is het ook normaal dat kinderen wat kabaal maken. (citaat Polplastron)

LOL, Wij hebben er ook drie!!!
Dat kinderen veel kunnen huilen weet ik, ik bedoel dat ouders de oplossing juist in de weg kunnen staan bij tekort aan pedagogische kwaliteiten.. (vrienden van mij spreken hun prinsesje bijv nooit aan op gedrag, maar zitten gerust hele nachten beneden, drinken, filmpje voor het meisje... Tja, dat kind heeft geen reden om lekker te gaan slapen natuurlijk.. Maar mondje dicht, je hebt zo ruzie!!!)
Ik geloof dat kinderen wel meer zien dan de meeste volwassenen. Onze middelste ziet ook allerlei mensen voorbij rennen. Was eerst bang, nu minder, maar blijft lastig omdat wij niets zien....
En wij wonen een km of 5 van de eerste begraafplaats af hoor!!!
zaterdag 15 mei 2010 - 22:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon