menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare vraag misschien

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

hoi allen

ik heb misschien een rare vraag, ik zou graag compost maken, maar mijn tuin is niet de juiste plaats om d aar een plek voor te vinden, heb alles al vol met bloemen en planten staan, maar ik heb wel een glazen tuinkas staan waar ik nog ruimte heb, zou het mogelijk zijn om daar een composthoop te maken of word het daar in de zomer te warm in? graag advies
maandag 9 oktober 2006 - 18:00
hugo

Hugo

heb dat nog niet gezien, maar volgens mij niet zo'n best idee;; een composthoop maak je best op een beschaduwde plaats,, een compostvat zet je best op een zonnige plaats

groetjes
maandag 9 oktober 2006 - 18:20
corrielat

Corrielat

daar was ik al bang voor, helaas, geen composthoop voor mij
maar bedankt voor het antwoord, nou weet ik het zeker he
maandag 9 oktober 2006 - 18:23
andre

Andre

corrielat

Kan je nergens geen compostbak zetten dit heeft niet veel plaats nodig en je kunt er ook rondom bloemen zetten dan is hij wat sierlijker om naar te kijken

andre
maandag 9 oktober 2006 - 19:15
corrielat

Corrielat

misschien ga ik eens kijken of ik op de rommelmarkt een tweedehandse compostbak kan kopen
(alleenverdiener) met een smalle beurs, ik weet dat ze in het tuincentrum best duur zijn
dinsdag 10 oktober 2006 - 07:29
hugo

Hugo

kan je die niet aankopen op het containerpark? daar zijn gewoonlijk ook speciale prijzen voorzien

groetjes
dinsdag 10 oktober 2006 - 07:59
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

bedoel je de containerpark van de gemeente,? ik weet niet of ze daar te koop zijn, ik kan eens gaan kijken

ik woon in nederland, ik ken hier verder geen containerpark
dinsdag 10 oktober 2006 - 08:05
annd6

Annd6

Corrielat,
anders moet je een wormenbak proberen die is nog kleiner en het vocht (percolaat als ik me niet vergis) is verdund een goede voeding voor zowel binnen als buitenplanten. De verhouding is 1 op 10
Groetjes
Ann
woensdag 11 oktober 2006 - 22:59
corrielat

Corrielat

een wormenbak?? hoe moet ik me dat voorstellen?? nooit van gehoord, en waar haal ik zo een bak?
wormen heb ik wel, zitten genoeg in mijn tuin.
donderdag 12 oktober 2006 - 07:23
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Amai,
hoe moet ik dat nu in één twee drie uitleggen...ik ga proberen.

Een wormenbak heb je in verschillende grootte en vormen wat wel het zelfde is zijn de laagjes, stapelbakken als het ware. De onderste is volledig dicht, in de bovenste lagen zitten gaatjes.
In de onderste zit ook een kraantje zodat je het vocht kan aftappen.
Het principe is dat je er zoals in een compostvat keukenafval in doet, (geen bereide gerechten) en dat er wormen inzitten (ze kunnen er niet uit vandaar dat ze zelfs op een balkon van een appartement worden gebruikt) die het afval opeten en omzetten in het vocht: percolaat en compost.
Het gaat om strooiselwormen, de Eisenia fetida, volwassen is hij 8cm lang en rood van kleur soms met oranje banden. Vandaar noemen ze hem soms ook tijgerworm.Hij plant zich makkelijk voort en onder ideale omstandigheden eet hij dagelijks zijn eigen gewicht aan afval.
Waar vind je die, wel in een compostvat van een vriend of bij je locale compostmeester, wij hebben hier in het dorp zelfs "wormenpeters" waar we ze kunnen halen. Wormen uit visserswinkels zijn niet aangewezen.
Als de wormen te hard kweken doe je er gewoon wat uit en ga je ermee vissen ofzo of geef ze aan iemand die met een compost- of wormenbak begint. Meestal blijft de wormenpopulatie wel in verhouding met de hoeveelheid afval die je er in stopt.
Je bak moet wel beschermd zijn tegen vorst, wind en zon dus zet hem onder een afdak of onder een struik.
Er zit een deksel op dus geen geurtjes of andere beestjes.
Qua afval wissel je af tussen groen en bruin materiaal, het eerste is waterrijk en gemakkelijk te verteren bv keukenafval en grasmaaisel, bruin materiaal is stug en meestal droog en verteert trager, daar dus niet teveel van. Best gewoon keukenafval.
Nooit teveel ineens en de temp moet tussen 0 n 30 graden blijven, doe er oude doeken rond indien het kouder wordt en niet in de zon zetten. De wormen werken het best bij temp. tussen 15 en 25 graden, onder de tien ligt de vertering stil, onder 0 gaan ze dood.

Ik weet niet of je hier iets mee bent.
Ik kan wel een brochure gaan halen en die je sturen als je wil, dan kan je alles en meer nog eens nalezen.
Inieder geval gaat composteren met wormen sneller en vollediger en de geproduceerde compost is van betere kwaliteit en het kan op een kleine plaats én je hebt ook nog dat percolaatvocht.
Door dat de wormen zo actief zijn en altijd eerst gaan zoeken naar het lekkerste verluchten en vermengen ze het materiaal en activeren ze daarbij micro organismen.

Voila, dat is toch al een hele uitleg hé!
Laat maar weten of je die brochure wil.
Groetjes
Ann
donderdag 12 oktober 2006 - 11:06
corrielat

Corrielat

hallo ann

bedankt voor de goede uitleg,ik zal ens gaan kijken of ik aan zo een bak kan komen, en natuurlijk aan die wormen die jij bedoelt, als het allemaal niet te veel werk is ga ik mij daar eens meer over laten informeren, wij hebben hier in het dorp een biologische tuin met alleen vrijwilligers die daar hun hobby in hebben, wellicht kunnen zij mij vertellen hoe en waar ik alles kan krijgen (kopen),ik laat je de afloop weten t.z.t. misschien dat andere van onze tuinvrienden dan ook geinterreseerd worden.
donderdag 12 oktober 2006 - 14:36
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Bij die biologische tuin gaan ze je vast verder kunnen helpen.
Nog één ding: je krijgt vaak zoveel uitleg dat je denkt, ola wat een gedoe allemaal maar eens je bezig bent wijst het zichzelf vaak uit. Dat heb ik bij de gewone compostbak ook gemerkt, je krijgt zoveel tips maar op den duur kan je zien hoe het werkt enzo en voel je zelf aan wat het beste is.
Ik heb hier ook een wormenbak staan om mee te beginnen dus voor mij is het ook allemaal nieuw.
Ik heb er al vele goede dingen over gehoord, er was zellfs een man die ook zijn buren kon voorzien van percolaat!
Het is zowiezo al leuk dat je kan meedoen aan het recyclageproces en dat je er dan nog goede grondstoffen voor terug krijgt is mooi meegenomen, niet?
Veel succes met je bak, je wormpjes, je tuin...

Ann
donderdag 12 oktober 2006 - 15:03
corrielat

Corrielat

ann!!!

hebben jullie die bak zelf gemaakt? zoja waarvan??
donderdag 12 oktober 2006 - 15:25
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Nee dat niet maar in principe moet dat wel te doen zijn hoor, ik zie niet in waarom niet....alleen dat kraantje...maar dat kan je kopen denk ik..
Ik zou het eens moeten inscannen...een voorbeeld van hoe het eruit ziet
Ann
Zal eens proberen
donderdag 12 oktober 2006 - 15:32
annd6

Annd6

ik heb er een fotootje van gemaakt, dat gaat me beter af dan scannen!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Snap je het?
Ann
donderdag 12 oktober 2006 - 15:37
annd6

Annd6

De drie bovenste bakken zijn geperforeerd,de onderste is dicht en heeft een kraantje daar komt het percolaat terecht. In de bovenste je afval, de voorlaatste je compost.
En een deksel natuurlijk.
Ann
donderdag 12 oktober 2006 - 15:40
corrielat

Corrielat

hallo ann

ik ga er mee aan de slag, ik ga het allemaal eens op een rijtje zetten, hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg, het zal wel gaan lukken.
donderdag 12 oktober 2006 - 16:36
annd6

Annd6

Als het lukt, trek dan eens een fotootje!
Is graag gedaan hoor!
Veel succes!
Ann
donderdag 12 oktober 2006 - 16:38
corrielat

Corrielat

hoi ann

ik zal je op de hoogte houden
donderdag 12 oktober 2006 - 17:57
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Hoi,
Nog een tip van een gediplomeerde compostmeester uit België,
Als je een stap voor stap uitleg wil over het composteren in een wormenbak,kan ik je melden dat je de betreffende uitleg,over bakken,opstart en verzorging van de wormenbak,best eens een kijkje gaat nemen op mijn webstek,hier staat perfect geschreven hoe je dit opstart,verzorgd,enz.Ook vind je er foro's over in mijn album.Neem gerust een kijkje,en houw mij op de hoogte,moest je problemen ondervinden,mag je mij deze altijd stellen,hier is het adres:

www.bloggen.be/compostmeester

http://blog.seniorennet.be/compostmeester




[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Veel succes,

Groetjes,
zondag 14 januari 2007 - 20:46
Rudi

Rudi

Een compostbak kan je toch makkelijk zelf maken.
Vier paletten tegen elkaar en klaar is kees. Meestal kan je die gratis krijgen.

Mvg
Rudi
dinsdag 16 januari 2007 - 18:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon