menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat tegen muur

Ga naar meest recente reactie

FilipB

FilipB

Op de scheidingslijn staat er een garage van onze buur.
Graag zouden we hier iets voor/tegen planten zodat dit stukje muur, 8m, een natuurlijker uitzicht krijgt.
Hebben jullie enig idee wat we hier best zouden doen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Filip
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:12
Wendy

Wendy

Als de blaadjes mogen afvallen vind ik klimhortensia prachtig!
leuk blad, mooie bloemen en ze klimmen op de muur zonder deze te beschadigen!
dinsdag 3 oktober 2006 - 11:09
nathalie

Nathalie

Beste Wendy,

Heb je een foto van een klimhortensia ? Ik denk dat ik die ook heb. Degene die langs mijn muur groeit en waarvan ik de naam nie ken plakt gewoon vanzelf op mijn muur.

Groetjes,
Nathalie
dinsdag 3 oktober 2006 - 13:14
sylvain

Sylvain

beste wendy ik heb twee klimhortensia maar die staan tegen een draad maar die gaan niet naar boven en geven ook geen bloemstaan nu twee jaar zou ik die tegen een muur moeten zetten ik zou het niet weten anders groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:42
Fons

Fons

Een vijgeboom planten,kan een flink stuk muur bedekken zowel in hoogte als breedte, dit voor als het een zuider of westermuur is.

Groetjes Fons.
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:43
Wendy

Wendy

Momenteel is onze computer in de maak en bezoek ik het forum via mijn werk (ik hoop dat de baas dit niet leest)
Foto plaatsen is dus moeilijk maar tik bij google eens klimhortensia in en je krijgt een hoop links met foto.
Klimhortensia hecht zich vast met zo van die kleine zuignapjes.
Waarschijnlijk daarom dat ze zich niet naar boven werken tegen een draad. Het zijn echte muurklimmers.
Wel kunnen ze geen volle zon verdragen.
Misschien, Sylvain, heeft jouw bloemloze bestaan daar iets mee te maken.
grts Wendy
woensdag 4 oktober 2006 - 11:17
Catgarden

Catgarden

Sylvain, de klimhortensia is een klimmer die zeker 3 jaar de tijd nodig heeft om goed aan te slaan.
Dus het is normaal dat je ze de eerste 2 jaar niet erg veel ziet groeien of bloeien.
Nog een jaar of twee geduld dus...

En een draad of muur maakt niet echt uit, mijn ouders hebben er eentje staan tegen de tuindraad en die doet het prima. Ipv zich vast te hechten groeien de takken gewoon door de draad en hangt ie zo vast.
zaterdag 14 oktober 2006 - 21:13
Adrienne

Adrienne

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als het gelukt is .... een mooie klimhortensia !!!
zaterdag 14 oktober 2006 - 23:00
marleen

Marleen

wilde wingerd is ook heel mooi vind ik,
die legt zich zonder draad tegen de muur
en in de herfst worden de bladeren bijna rood van kleur
heel mooi

marleen
zondag 15 oktober 2006 - 08:52
betula

Betula

Misschien een klimrek plaatsen voor lonicera (slingerplant dewelke ook mooie bloemengeeft).
deze heb ik ooit gemend met passiebloemen .
Of misschien blauwe regen, klimrozen .
Zelfs fruitbomen in leivorm hebben wel iets apparts (vraagt wel wat vakkennis ivm snoei)
Kortom mogelijkheden zat.
zondag 15 oktober 2006 - 15:16
sugar

Sugar

Alles hangt ook af van de ligging van die muur, een Hydragnea petiolaris ('klimhortensia') houdt niet zo van zonlicht . Je kan dan wel een Schizophragma hydrangeoïdes nemen, die is trouwens veel mooier

Eerlijk gezegd zou ik voor een groenblijvende plant gaan, zeker als die garagemuur een erg triestig zicht is, en dan denk ik aan Klimop of Lonicera japonica sp Halliana (die laatste heeft wel een 'klimrek' nodig en blijft alleen wintergroen als het niet té koud wordt). Er bestaan ook nog wintergroene clematisvariëteiten maar die zijn erg lastig

sugar

zondag 15 oktober 2006 - 22:05
Paulette

Paulette

Hoi Filip,
Ik krijg binnenkort via denationaleproeftuin.nl zaden van de "akebia quinata". Kijk maar eens op:
"http://www.plantago.nl/plantindex/index.htm": [afbeelding verwijderd niet-https]

Iets voor u? Ik kan je wel een aantal zaden doen toekomen, al heb ik zelf geen ervaring met deze meerjarige klimplant.

gr. Paulette.
zondag 15 oktober 2006 - 23:30
Tine

Tine

Deze plant is een snelle groeier. Als hij zich eenmaal thuis voelt kan hij zeer onstuimig groeien, dus na de bloei terugsnoeien want hij groeit je gauw boven het hoofd.

Tine
maandag 16 oktober 2006 - 09:47
Paulette

Paulette

Bedankt Tine.

Weet jij ook of de plant groenblijvend is in de winter?

gr. Paulette.
maandag 16 oktober 2006 - 13:26
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Sugar,
Schizophragma hydrangeoïdes?????

Nooit van gehoord, maar heb een paar fotootjes opgezocht en deze is echt wel mooi.
En ik die dacht dat de petiolaris één van de mooiste was.
Wordt ie ongeveer even groot als de petiolaris anomalis? Moet deze ook uit de zon staan?
Kan je deze vanuit zaad kweken of enkel stekken?
Ik ga alvast ergens een plekje zoeken, maar ik vrees dat ik dan mijn petiolaris moet opofferen.

Groetjes

De_lange_van_Bilze
vrijdag 27 oktober 2006 - 22:33
Tine

Tine

De akebia is 's winters niet groenblijvend. Wil je iets groenblijvends hebben dan zou je ook een groenblijvende kamperfoeli kunnen nemen. Deze ruikt oom heel erg lekker.

Tine.
vrijdag 27 oktober 2006 - 23:19
sugar

Sugar

Hallo Sugar,
Schizophragma hydrangeoïdes?????

Nooit van gehoord, maar heb een paar fotootjes opgezocht en deze is echt wel mooi.
En ik die dacht dat de petiolaris één van de mooiste was.
Wordt ie ongeveer even groot als de petiolaris anomalis? Moet deze ook uit de zon staan?
Kan je deze vanuit zaad kweken of enkel stekken?
Ik ga alvast ergens een plekje zoeken, maar ik vrees dat ik dan mijn petiolaris moet opofferen.

Groetjes

De_lange_van_Bilze


Erg laat antwoord, sorry...

Hij wordt forser als de Hydrangea, ik geloof uiteindelijk 8-12 m hoog. Het grote voordeel van de Schizophragma is dat hij zowel in de schaduw als in de zon kan
Ik heb in mijn tuin aan de schaduwkant Hydrangea staan, de zonnekant is Schizophragma

de plant is wel een ietsje zeldzamer, en ook wat duurder ... Maar van dat soort planten heb je er nooit veel nodig.

sugar

sugar
zaterdag 11 november 2006 - 12:46
anthomaka

Anthomaka

Enkel indien het geen muur op het oosten is:
- voorzie op 5cm van de muur een zeer stevig klimrek,ideaal en reletief goedkoop zijn betonnetten met kleine mazen.
- plant een TRACHELOSPERMUM JASMINOIDES/STERJASMIJN,wat eigenlijk een kuipplant is
- geeft de ganse zomer kleine geurende bloemen
- sterke groeier met lange ranken
- in strenge winters beschermen met noppenfolie en rietmatten.

Zoek deze rankende kuipplant eens op via google.

Succes !
zondag 31 december 2006 - 01:10
Anke

Anke

Ik las hier de tip om een vijgenboom te planten tegen de muur: klimt die dan ook? Wij willen er sowieso een zetten, en tegen de muur zou wel super zijn omdat hij anders al gauw het hele terras zou innemen... Kan je hier meer info over geven?
dankjewel,
Anke
maandag 1 januari 2007 - 16:17
anthomaka

Anthomaka

Een appel-of pereboom is ook geen klimmer en toch bestaan er prachtige,oude exemplaren van,vooral in kasteeltuinen,omdat dit zo'n intensief werk was en tevens een kunst op zich die doorgegeven werd van vader op zoon.
Hiervoor zijn horizontaal gespannen draden langs de muur nodig en zelfs de onderlinge afstand hiervan is belangrijk.
Er zijn verschillende boeken over vormsnoei en leisnoei,zelfs cd-roms.
Om enig idee te hebben: www.houtmeyers.be
Ik zou een vijg snoeien zoals een appel,maar dit is puur voortgaande op mijn gevoel i.v.m. dezelfde groeikracht en scheutvorming.
Verder kan ik nergens iets vinden(google) over de leisnoei van een vijg.
Winterbescherming tegen een muur(zeker geen Oostmuur) is makkelijker aan te brengen dan bij een vrijstaande plant.Vliesdoek en rietmatten zijn hiervoor ideaal,pas op met noppenfolie en condensvorming.
Wacht niet meer,doen,dan kan de volgende generatie genieten van een prachtige leivijg.

dinsdag 2 januari 2007 - 03:13
Anke

Anke

Bij nader inzien lijkt het plekje dat ik daarvoor in gedachten had toch wat te klein dan, maar een vijg zal er sowieso komen, tegen de muur of niet!
dinsdag 2 januari 2007 - 08:39
Fons

Fons

Bij nader inzien lijkt het plekje dat ik daarvoor in gedachten had toch wat te klein dan, maar een vijg zal er sowieso komen, tegen de muur of niet!

Een vijgeboom kan zeker tegen een muur geplaatst worden, hij groeit als een boom die ge met een muurhaak op zijn plaats kunt houden, eerst een stam opkweken waar ge later de gesteltakken kunt laten groeien.
Bij het planten van een vijgeboom maak je best een plantgat waar ge op de bodem een laag steenpuin aanbrengt om wortelgroei af te remmen,vijgebomen laten zich goed snoeien zodat ge hem goed in vorm kunt houden.
Voor meer informatie ga naar zoeken vul vijgeboom in en ge krijgt al de informatie die al verschenen is betreffende vijgen op dit forum.

Groetjes Fons.
dinsdag 2 januari 2007 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon