menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidentuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

stevendv

Stevendv

Hallo

Ik zou in onze tuin graag een kruidentuin aanleggen.
Momenteel is de plaats van aanleg nog een gazon.
Ik zou graag weten hoe ik de grond best voorbereid. Sommigen zeggen omspitten, andere zeggen omwoelen. En dan bemesten?? Ik ben niet de meest ervaren tuinman, maar kunnen jullie me verder helpen of tips geven hoe ik een deel van mijn gazon best voorbereid voor deze kruidentuin?
Je mag er van uitgaan dat de zon min of meer de ganse dag aanwezig is, ik woon ook redelijk landelijk. het gazon helt tevens: zo een +- 10%.

Alvast bedankt!
donderdag 27 augustus 2009 - 18:17
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik zou beginnen met na te gaan welke kruiden ik zou willen en welke indeling mijn tuintje zou hebben. Dan weet je welke kruiden wat nodig hebben om de beste voorbereidingen te treffen.
Sommige kruiden hebben graag een goeie bemesting, andere leven liever op een schralere grond.
Volgens mij kan je nooit iets misdoen met de grond om te spitten en er compost onder te spitten.

Alvast veel succes!

Groetjes, Karen
vrijdag 28 augustus 2009 - 10:46
leeuwtje

Leeuwtje

Je kunt eerst gif gebruiken om het gras dood te laten gaan. Maar als gif je niet aanstaat kun je alles omspaaien. Iedere keer één steek diep en dan alles omgooien zodat het gras onderop komt te liggen en geen licht meer ziet. Het gras zal dan af gaan sterven. Dan zou ik er een laag compost overheen leggen en alles eigenlijk zo de hele winter laten liggen. Dan heb je aankomend voorjaar schitterende grond en kun je beginnen met het aanleggen van je kruidentuin. En dus ook nog de hele winter plannen maken en dit voorjaar misschien veel zelf zaaien.
vrijdag 28 augustus 2009 - 10:50
stevendv

Stevendv

Is er een bepaald soort compost dat ik het best gebruik?
Of kan ik niet echt foute keuzes maken in de winkel?
vrijdag 28 augustus 2009 - 11:49
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe groot is het stuk dat je aan wil gaan pakken?
Wat heb je nu voor een grondsoort? Klei of is het al mooie losse grond?
Als het namelijk klei is zou ik een dikke laag compost erop leggen en is het dan een groot stuk dan heb je nogal veel nodig. Hier heeft de gemeente af en toe compost uitdeeldagen. Dan mag je lekker wat meenemen.
vrijdag 28 augustus 2009 - 12:38
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij ons kan je gewoon compost afhalen in het containerpark. Daar composteren ze al het groen dat binnengebracht wordt.
Ik zou alleszins geen gif gebruiken om het gras kapot te maken. Je vervuilt het bodemwater en vergiftigd het bodemleven dat zo belangrijk is voor een goede bodem te hebben.
Een beetje meer moeite doen en het gras omspitten, geeft ook meer voldoening achteraf.
vrijdag 28 augustus 2009 - 13:11
Esem

Esem

Dat kan ik alleen maar beamen,geen gif gebruiken,je moet nog van je kruiden kunnen eten ,zonder dat je gif binnen krijgt.

En ja koop geen compost in een of ander tuincenter dat kost je veel te veel.
Er zijn gemeente die gratis compost gevenof een een zeer schappelijke prijs verkopen(aanhangwagen) aan de inwoners die er naar vragen.
Even navraag doen in het gemeentehuis of containerpark,afdeling groenvoorziening.
De meeste kruiden houden van een lichte goed doorlatende grond.
Dus je kan het stukje waar je kruiden gaat planten verbeteren met scherpzand en fijne kiezel.

Gr Eddy,
donderdag 3 september 2009 - 18:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon