menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenweide Bloementuin

Ga naar meest recente reactie

GJB

GJB

Hallo iedereen.

Op een stuk grond dat we nog braak liggen hebben ben ik van plan een soort bloemenweide te maken. Vandaag wordt de grond volledig geploegt, om daarna de grond fijn te maken. Zodat hij volledig verlucht is en er mooi vlak bijligt.

Nu is het zo dat ik met een leem-achtige grond zit. Zwaar, water blijft er soms wat op staan.

Ik vraag me af of iemand een lijst heeft met welke planten ik daar allemaal kan op zetten? En wanneer ik die kan/mag planten. Het is zo dat er doorheen de tuin een paadje komt uit gras met ergens aan de zijkant van de tuin nog een open ruimte om groenten te kweken.


Het is de bedoeling dat er volgende zomer toch al heel wat in bloei staat. Nu wil ik het gewoon proper liggen hebben voor de aankomende winter en met eventueel al enkele planten klaar in de tuin.


Mvg
donderdag 20 augustus 2009 - 12:30
printemps

Printemps

Ik denk dat ze er een zaadmengsel voor gebruiken

Ik weet niet of het nu nog kan

En geen mest geven (volgens mij)

mvg
donderdag 20 augustus 2009 - 14:01
kerstkind

Kerstkind

Hoihoi,

als je echt een bloemen"weide"wilt, kun je inderdaad zaadmengsels
gebruiken voor wildbloemen.
In het voorjaar altijd te koop bij de Lidl in potjes voor een paar eurocent.

Maar je kunt ook zelf een megnsel samenstellen van bv. zonnepitten,
percelia, klaprozen, kamille, klaver, strobloemen, papaver, leeuwebekken,
teunisbloemen, kaaskruidjes en noem maar op.
Je mengt alles in een emmer en in het voorjaar strooien maar.

Mocht je dit laatste besluiten, zijn er wellicht forummers die een handjevol zaad voor je over hebben. Evenals ik......
Laat maar ff via een mailtje wat horen mocht je interesse hebben.

succes en groetjes José
donderdag 20 augustus 2009 - 16:01
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik denk dat in een zichzelf respecterende bloemenweide zeker geen inheemse Campanula's mogen ontbreken. Dit is een lijstje van inheemse Campanula-soorten (ze zijn allemaal beschermd, maar komen geregeld voor in zaadmengsels voor wilde bloemen en weidebloemen):

- Campanula glomerata (kluwenklokje)
- Campanula latifolia (breed klokje)
- Campanula patula (weideklokje)
- Campanula rapunculoides (akkerklokje)
- Campanula rapunculus (rapunzelklokje)
- Campanula persicifolia (prachtklokje of perzikbladklokje)
- Campanula rhomboidalis (bergklokje)
- Campanula rotundifolia (grasklokje)
- Campanula trachelium (ruig klokje)

Ik heb 7 van de 9 soorten in mijn verzameling Campanulaceae, zie foto's op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html

donderdag 20 augustus 2009 - 22:52
GJB

GJB

Alvast bedankt voor de antwoorden

Die campanula's zijn inderdaad wel zeer mooi.

Het is zo dat ik vandaag mijn paadje ga aanleggen. Het is een kronkelwegje doorheen het stuk veld waar dan alle bloemen zouden komen, met in het midden een kleine open plek met gras. (Waar ik volgend jaar rustig zit om mee te doen aan de vlindertelling).

Wat ik zou doen is alle bloemen niet in het wild door elkaar te laten groeien maar perceeltjes afbakenen en daar van elke soort wat zetten. Nu weet ik niet of jullie dit doenbaar vinden. Of het niet beter is om zo'n mengsel te kopen en dat dan voluit te strooien op de grond. Want zoals ik al zei is het leemgrond en kan dat hard worden. Gaan die zaadjes daar dan goed intrekken?

Mvg GJB
vrijdag 21 augustus 2009 - 09:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon