menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozensnoeiafval in de compost

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Heeft iemand ervaring met rozenafval in de compost? Verteren die doornen makkelijk. Geen zin om later te veel doornen in onze compost te vinden

Vraag mij ook af of we op die manier geen roestziekten vermenigvuldigen. Maar als we al die roznetakken van de klimrozen die we verwijderd hebben, naar de groenafval moeten brengen, amaai
donderdag 28 september 2006 - 19:21
hugo

Hugo

met rozen in de compost heb ik geen ervaring, heb er geen staan, willen hier niet groeien, al een paar maal geprobeerd;; wat de roest betreft: denk beter alles verbranden of met het restafvalmeegeven

groetjes
donderdag 28 september 2006 - 20:35
Plantadvies

Plantadvies

Als het op de composthoop warmer wordt dan 50 graden, zullen vele ziektes dood gaan. Maar niet alle. Ik ben het met hugo eens, niet doe dus.
donderdag 28 september 2006 - 20:52
Nigella

Nigella

zo heren, dus we zullen dus maar doen wat we eerst gedacht hadden, al die takken (van twee klimmers) in stukken knippen en de auto in naar het containerpark. of misschien dat we het nog makkelijk kunnen vervoeren door het eerst door de hakselaar te draaien.; vermoedelijk minder omvangrijk want zo'n takken haperen altijd en dat bindt dan niet zo makkelijk bij elkaar

bedankt in elk geval
donderdag 28 september 2006 - 21:36
Catgarden

Catgarden

Als je het dan toch eerst zelf zal hakselen voor je het wegbrengt, kun je dat gehakseld hout dan niet uitstrooien in een stuk border waar geen rozen staan ? Zo moet je niet naar het containerpark rijden met je afval.

Hugo opperde om die takken te verbranden, dat is alleen een optie als je heel afgelegen woont. Want als je buren hebt binnen de 50 meter mag dat al lang niet meer om een vuurtje te stoken, toch niet in belgië.
En in onze gemeente mag je zo'n dingen alleszins ook niet met het restafval meegeven.
vrijdag 29 september 2006 - 13:34
Adrienne

Adrienne

Awel ik was al aan het denken, misschien tussen de hosta's aanbrengen.
Houdt lekker de slakken weg.
doe ik ook !!!
vrijdag 29 september 2006 - 13:38
hildavw

Hildavw

Van een boeket rozen pluk ik de bladeren en de bloem om die in het compostvak te gooien.
De stelen gaan naar het tuinafval in het plaatselijk containerpark, dus geen last van doornen !
zondag 22 oktober 2006 - 19:28
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

. Wat betreft deze rozen ziektes,kan ik je als compostmeester het volgende zeggen.
Je kan met een gerust hart deze blaadjes en stengels in het compostvat,hoop of bak werpen,dit levert geen enkel gevaar op,door de warme van het systeem word bijna 90% van deze ziektes vernietigt. Hoe voorkom je deze ziektes?Gewoon een paar zaken in het oog houden,
1:Plant de rozen niet te kort op elkaar (60 a 70 cm),dit zorgt er voor dat na een regenbui de planten vlug opdrogen.
2:Gebruik compost inplaats van de chemische meststoffen,compost geeft de voedingsstoffen vrij,wanneer de plant dit nodig heeft,en voorkomt overbemesting.
3:Plaats de rozen in volle wind,beschut telen,werkt ziekten in de hand,ook de bladluizen hebben hier een hekel aan.
3:Plant rozen die tegen deze ziekte resistent zijn,er zijn er in de handel veel te vinden.

Hieronder een viertal voorbeelden
1:Baron E.de Rothschild:
Purpererrode bloemen,Bloied gans de zomer,H=80 cm.

2:Jardins de Bagadelle:
Sterkgeurende champangekleurige bloem,onafgebroken groei,H=90 cm.

3:Pink Panther:
Roze roos,fraai glanzend blad,zeer goed winterhard,H=60-80 cm.
4:Magic Meidland:
Sterk opvallende donkerroze bloemen diameter van 3-4 cm,aangename geur,H=100-120 cm.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,goed rondkijken en na vragen,enzeker kopen bij een erkende rozenkweker.
Groetjes,
zondag 14 januari 2007 - 20:07
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Lijden we weer niet een beetje aan smetvrees en worden we niet van alles en nog wat bang??
Ik gooi al dertig jaar ALLE groenafval op de composthoop en gebruik die compost ook royaal overal in en op en tussen zonder problemen.
De rozentakken en vele andere gaan wel eerst door de hakselaar om een snelle vertering te bekomen en dan vindt men van die doornen ook niet veel terug. Een deel van dat hakselmateriaal wordt zelfs gebruikt als strooisellaag in het nachthok van de kippen en in het varkenshok en gaat dan pas op de compost.
Mijn rozen doen het uitstekend.
Een tweede bedenking is of rozen die te ziektegevoelig zijn nog wel in onze tuinen horen. In plaats van een bron van vreugde en steling van de zinnen, worden ze al gauw een bron van ergernis en aanleiding tot milieubezoedeling met fungiciden, pesticiden, insecticiden.
Die redenering trek ik door tot alle planten in de tuin. Planten die voortdurend ziek worden passen niet in ons klimaat, of op mijn grond of op die standplaats.
[
zondag 14 januari 2007 - 21:40
cactusvrouw

Cactusvrouw



hallo mijn naam is mia
ik heb jullie antwoorden gelezen maar help help ik weet het niet meer ik heb alle zo""n jaar of drie grote stam rozen eerrst stonden ze in klei grond en wat ze hebben weet ik niet maar ik herken roest schimmel en ik weet niet wat voor ziekte heb ander potten gebruikt wortels gewassen andere aarde specicaal voor rozen maar het helpt niks alle blaadjes vallen er af en houd alleen de bloem over kunnen jullie mij meschien helpen ben ook in tuincentra s geweest heb van alles geprobeerd ik denk er over om ze in de klico te gooien weten jullie meschien wat het kan zijn
groetjes mia
zaterdag 3 februari 2007 - 20:28
compostmeester

Compostmeester

Hallo cactusvrouw,

Ik weet niet of dit je kan helpen,maar het kan zijn dat je rozen te lijden hebben van de gevreesde ziekte sterroetdauw genoemd,dit komt vooral voor in periodes die te nat of te droog zijn,dus wisselende weersomstandigheden,hierdoor valt het blad af,later kan de bloem ook aangetast worden,ruim de afgevallen blaadjes zo snel mogelijk op,dit voorkomt het verspreiden van de ziekte,bij enigste aantastingen kan men spuiten met een schimmeldodend middel,maar je zal dit veelvoudig moeten toepassen,bij aankoop van zo een product,dient je te vermelden dat het over sterroetdauw gaat,in het extreme geval of als je niet wil spuiten kan je de planten rooien en een ziektevrije soort planten,bedenk wel dat je ongeveer vier jaar moet wachten,alvoor je terug op dezelfde plaats rozen plant,of anders dien je de grond tot ongeveer 60 tot 90 cm verwijderen en terug verse grond aan te voeren. Deze rozenaval kan je op de composthoop gooien,op voorwaarden dat je de hoop kan doen opwarmen tot 80°,dat vernietigt de vele ziekte sporen.
Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen,
de compostmeester.
zaterdag 17 februari 2007 - 20:19
cactusvrouw

Cactusvrouw

hallo compostmeester

ik heb echt van alles geprobeerd en het help niks ook heb ik telecox geproobeerd maar het help ook niet maar bedankt wel jammer maar er is niks aan te doen

groetjes mia
zaterdag 17 februari 2007 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon