menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembakken

PieterG

PieterG

Ik ben mijn achtertuin opnieuw aan het aanleggen en herin plaats ik grote bloembakken van 40, 60 en 80 cm hoog. Wij wonen aan de kust en dus op zandgrond. In de voortuin heb ik ook bloembakken en mij is opgevallen dat deze altijd zeer droog zijn, ook kort na het water geven.
Wat kan ik doen om het water in de bakken langer vast te houden?
- Afsluitende laag aanbrengen bijv. folie of piepschuim en zo ja, hoe diep dan?
- Turfmolm of cocos vezels gebruiken en zo ja, in een laag (hoe dik) of door de overige grond gemengd (in welke verhouding)?
- Andere oplossing?
vrijdag 10 juli 2009 - 12:27
rombaft

Rombaft

een afsluitende laag zou ik zeker niet leggen, daar blijft het water staan en krijg je ziektes.

Een andere oplossing is de samenstelling van je grond aanpassen, je zou wat zware grond moeten inmengen (kleiachtig) in de zondgrond in combinatie met compost (structuurverbetering).

Een verhouding kan zijn 1/3 zandgrond, 1/3 kleigrond, 1/3 potgrond , deze grond is erg vochthoudend en vruchtbaar.
Kleigrond vind je in de polders, als je patatenvelden ziet dan is het "zware" grond. eens aan een boer vragen of als je een stukje braak ziet eens een bakje uitscheppen.
zondag 12 juli 2009 - 10:16
Polplastron

Polplastron

Ik zou die bloembakken gewoon vullen met goede potgrond uit de winkel. Breng na het planten nog een dikke laag compost aan bovenop de potgrond en zorg dat de bak VOL staat met planten zodat het water niet te snel kan verdampen.

Natuurlijk ga je regelmatig moeten gieten, maar op deze manier zal het toch goed meevallen hoor!
woensdag 15 juli 2009 - 10:51
an

An

heb ook eens gelezen over oase (groene spul voor bloemschikken)
houd ook vocht vast ,ook ideaal voor kleine bloembakken of potten.

gr an
vrijdag 21 augustus 2009 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon