menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostwormen gezocht

Ga naar meest recente reactie

Pamela

Pamela

ja, klikt raar;

Ik heb 2 paarden, met als gevolg een enorme mesthoop.
Ik heb al veel gelezen over het gebruik van compostwormen voor de paardenmest.
Maar waar kan ik die halen : gezien de redelijke hoeveelheid mest denk ik dat ik toch een redelijke hoeveelheid wormen zal nodig hebben.

Heeft er iemand ervaring hier mee?

ps

liefhebbers mogen altijd paardenmest komen halen
woensdag 27 mei 2009 - 20:43
printemps

Printemps

Hartelijk welkom op dit forum

Toen ik met composteren begon en het lukte niet goed
was ik ook gaan vragen naar compostwormen aan de compostmeester
Hij vertelde me dat het niet aangewezen is om dat te doen
Als de omgeving OK was zouden ze zelf komen vertelde hij me
En inderdaad heb er nu

mvg
donderdag 28 mei 2009 - 12:53
Polplastron

Polplastron

Dat klopt helemaal. Ik heb drie grote compostbakken en die zitten vol compostwormen, nochtans heb ik ze nooit zelf aangebracht. Normaal gezien komen die vanzelf op het moment dat de vochtigheid en temperatuur van je mesthoop goed zijn voor hen. Ik heb geen idee hoe ze er eigenlijk inkomen, maar ze komen wel!
donderdag 28 mei 2009 - 13:54
Pamela

Pamela

dus gewoon wachten tot ze komen

en werkt dat nu ook beter met die wormpjes erbij?
donderdag 28 mei 2009 - 20:06
Rita1960

Rita1960

als de wormen er zijn gaat het beter maar zorg er wel voor dat de mest een beetje vochtig blijft, dus op tijd een beetje water erbij.

(heb ook paarden en dus mest..)

groetjes,

Rita
donderdag 28 mei 2009 - 21:22
Polplastron

Polplastron

Of het echt beter gaat? Wel, die wormen zijn gewoon een heel natuurlijk onderdeel van het composteren. Zij maken de hoop fijn, kleinere wezentjes (bacteriën en schimmels) zullen die fijne deeltjes nog verder verwerken. Er zijn een heleboel organismen die ervoor zullen zorgen dat je een gezonde mest of compost krijgt. Die wormen zijn daar toevallig een klein deeltje van. Als je de compostwormen ziet, weet je wel meteen dat het de goede richting uitgaat!
vrijdag 29 mei 2009 - 13:32
printemps

Printemps

Pissebedden en oorwormen komen meestal ook een handje helpen

mvg
vrijdag 29 mei 2009 - 17:26
Polplastron

Polplastron

Bij mij zitten er soms zelf mieren in de hoop! Laatst had ik in dezelfde bak onderaan een nest rode mieren en bovenaan een nest zwarte mieren. Het leek wel op een appartementsblok!
vrijdag 29 mei 2009 - 19:27
nele18

Nele18

Ik bestelde eisenia fetida wormen bij de levende tuin, een organisatie die compostwormen/mestwormen verkoopt ten voordele van een vzw die hippotherapie geeft, vzw Andromeda. Je kon kiezen tussen zelf ophalen of laten bezorgen.
ik dacht levendetuin.be. Op hun site staat ook veel info over hoe de wormen te houden en waar op te letten.
donderdag 18 oktober 2012 - 11:14
nele18

Nele18

Vergat ik nog te vermelden: Ik bestelde de wormen ook voor in mijn mesthoop. Qua hoeveelheid wormen die je nodig het voor je mesthoop stelden de mensen van de levende tuin bij mij voor : 1 starterspakket per paard plus 1 extra pakket voor de opstart in de mesthoop. Veel succes ermee.
donderdag 18 oktober 2012 - 11:17
Polplastron

Polplastron

Nele, dit is een oud topic van een paar jaar geleden. De vraagsteller heeft al antwoord gekregen en leest vermoedelijk niet meer mee.

Zo'n starterspakket heeft geen zin zoals je zelf al had kunnen lezen in dit topic: compostwormen komen echt wel vanzelf. Neem het aan van een ervaren composteerder!
vrijdag 19 oktober 2012 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon