menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollen en hoge geluiden

Ga naar meest recente reactie

philippe

Philippe

Wij hebben de laatste weken weer heel wat last van mollen in mijn tuin. Vooral de mollen in onze gazon verontrust mij.
Ik probeer ze te vangen, maar heb slechts beperkt succes.
Nu heb ik een tijd geleden zo'n apparaat gezien dat mollen verjaagd door het uitzenden van hoge geluiden (die niet door de mens kunnen gehoord worden).

Vooraleer tot de aankoop ervan over te gaan, wou ik weten of leden van dit forum er goede of slechte ervaringen mee hebben gehad. En of ze eventueel andere tips uit de praktijk hebben om mijn gazon en plantenzones mollenvrij te krijgen.
zondag 17 september 2006 - 21:17
kurt

Kurt

Beste,

Zelf heb ik ook veel last in onze tuin van mollen. Jaarlijks vang ik er telkens minstens 10.

Met die trilbuizen op batterijen heb ik geen goede ervaringen.
Als je veel gangen hebt helpen geurballen ook al niet echt veel.
Indien je een grote tuin hebt hebben die mollenwerende planten ook weinig zin.
Strigninepoeder om wormen mee in te wrijven om dan in de mollengangen te leggen kon vroeger nog. Nu niet meer, trouwens ook niet zo'n goede methode.

De twee beste methodes zijn het juist plaatsen van goede mollenklemmen EN lees in
http://www.tuinadvies.be/dieren_mollen.htm wanneer je de mollen ziet graven dan kun je ze met de spade uit de grond steken.

Mvg,
Kurt Vossaert
zondag 17 september 2006 - 21:37
Wendy

Wendy

Wij hebben ook geen goede ervaring met die trilstokken. Eenmaal heeft een mol die gewoon uitgegraven! Dus zo afschrikken doet dat ding niet!
grtjs wendy
maandag 18 september 2006 - 12:52
koenh

Koenh

ik had ook last van mollen tot ik vorige week een molleklem gekocht heb (3 euro). Na 2 dagen had ik 2 mollen gepakt, en nu is mijn tuin weer mollenvrij. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de mol zeker niet kan voelen dat er iets niet pluis is. Ik graaf een molshoop voorzichtig wat uit met een klein schopje, tot mijn klem net in de gang past. Dan leg ik wat gras op de gang, en voorzichtig wat aarde daarbovenop. Dan zet ik er een bloempot omgekeerd op, en daarover nog een emmer, waarbij ik nog aarde aandruk rond de rand van de emmer. Op die manier kan er geen licht en luchtstroom tot bij de klem geraken.
maandag 18 september 2006 - 14:38
philippe

Philippe

In de jaren dat ik mollen heb, heb ik er hoop en al twee gevangen.
Ik gebruik hiervoor een mollenklem zoals hier ( http://www.edialux.be/product/homegarden.asp?tid=1&pid=160 ) te zien is.
Vorig jaar had ik geen last van mollen in mijn gras (enkel tussen de beplantingen). De jaren daarvoor en dit jaar is hij of zij wel actief in mijn gazon.

Ik weet wel dat veel te maken heeft met de plaatsing van de klem, maar weet iemand welke soort klem als de "succesrijkste" beschouwd wordt?
dinsdag 19 september 2006 - 13:49
semperfi

Semperfi

Een mollenklem ( of is het molleklem ? ) is vreselijk, maar is het enige goede middel tegen deze "Caddyshacks".
Een " triller " heeft volgens mij het omgekeerde effect : de trillingen trekken wormen aan, en de rest kan je zelf raden ... Ik probeerde er drie uit, na enige tid had ik het vermoeden dan de diertjes feestjes hielden in de nabijheid van de trillers .... dus NIET KOPEN !
Grutjes,
Bob
dinsdag 19 september 2006 - 19:39
koenh

Tekst aangepast

Koenh

In de jaren dat ik mollen heb, heb ik er hoop en al twee gevangen.
Ik gebruik hiervoor een mollenklem zoals hier ( http://www.edialux.be/product/homegarden.asp?tid=1&pid=160 ) te zien is.
Vorig jaar had ik geen last van mollen in mijn gras (enkel tussen de beplantingen). De jaren daarvoor en dit jaar is hij of zij wel actief in mijn gazon.

Ik weet wel dat veel te maken heeft met de plaatsing van de klem, maar weet iemand welke soort klem als de "succesrijkste" beschouwd wordt?


ik gebruik een heel klassieke klem, zo één met tandjes waarvan een deel boven de grond zit (de handvaten die je moet samendrukken om hem op te spannen), en met een klein ijzertje dat de klem openhoudt en waar de mol moet tegen duwen om de klem samen te doen klappen. Gekocht in de aveve voor ongeveer 3 euro. opzetten zoals hierboven gezegd.
woensdag 20 september 2006 - 09:53
kurt

Kurt

Je gebruikt inderdaad niet het beste model.

Het allerbeste model is het volgende:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier zie je ze ook:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ze is hier in België in de meeste tuincentra, euroshops, supra-bazars,... te koop. De prijs ligt altijd ergens in de buurt van de € 5.

Veel succes,
Kurt
vrijdag 22 september 2006 - 23:38
Merel

Merel

Volgens mij komem er gewoon nieuwe mollen in de lege burcht wonen als die een tijdje leegstaat

Merel
zaterdag 23 september 2006 - 05:09
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Vree sadistisch, maar op de nieuw gezaaide wei.
Met de klem op de foto van Kurt 12 op één dag.
en da is geen top dag salle.
zaterdag 23 september 2006 - 19:44
sylvain

Sylvain

Adrienne met welk een leger zit gy daar, ik heb er op deze moment maar een zitten dat is al een ramp ,maar ik denk dat ik ook de verkeerd molenklem gebruik en die van Kurt is die gemakelyk te plaatsen gy geeft my noch een mailtje Adrienne groetjes
dinsdag 26 september 2006 - 00:27
Adrienne

Adrienne

Komt er aan Sylvain
dinsdag 26 september 2006 - 12:14
Tine

Tine

Om mollen en woelmuizen uit de tuin te weren schijnt er een plant te bestaan die door hun geur, de beesten verjagen. Het is de Tulbaghia violacea. Heel toevallig wilde ik een foto zoeken omdat ik hier een paar zaden van heb gekregen en toen las ik dit. Wat of er van waar is, weet ik niet maar misschien helpen ze ook tegen spitsmuizen. Ik hoop het maar want daar heb ik in de winter veel last van.

Tine.
donderdag 28 september 2006 - 13:55
Givawa

Givawa

Beste,
Absoluut niet kopen, ik heb er 30 euro voor betaald en het werkt totaal niet.
Ik zit al 5 jaar met een mol(hoe oud worden die eigenlijk),heb zelf en heel de familie en vriendenkring de klemmen laten steken(want iedereen had zijn eigen metode) en nog steeds zit hij daar.
Ik hoop dat jij meer succes hebt.
Groetjes
Gino
vrijdag 29 september 2006 - 10:07
Adrienne

Adrienne

Hallo Givowa,

Ik heb geen enkel probleem met die klemmen in tegen deel.
Wij vangen héééél veel mollen. (10ha weiden)
vrijdag 29 september 2006 - 13:10
Wendy

Wendy

Wij kunnen ook alle mollen vangen met mollenklemmen. dit gaat vrij vlot.
Woelmuizen daarentegen... Dat is een ander paar mouwen.
Maar mijn schoonmoeder heeft haar mol verjaagd door een teentje look in de gangen te leggen.
Als je informatie leest hebben ze blijkbaar toch een gevoelig reukorgaan.
Maar onze ervaring leert ons dat dit enkel helpt als je zo om de 5 jaar een verdwaald exemplaar in je tuin krijgt.
Ps: haar tuin staat nu ook wel vol opgeschoten look
dinsdag 3 oktober 2006 - 11:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je wel gangen hebt, maar geen hopen en je kunt ze ook niet vangen in een klem, dan heb je misschien wel te maken met woelratten of -muizen. Die laten zich niet gemakkelijk vangen met een klem. Die beesten zijn te achterdochtig. Maar dan helpt het wel om stinkerij in de gang te brengen. bv. Maggiplant of kampfer of de gangen volpompen met water en dat blijven herhalen.

Voor Tine,
Hoe kun je last hebben van spitsmuizen? Dat zijn toch geen knaagdieren. Maar erg nuttig. Het zijn niet eens muizen.
dinsdag 3 oktober 2006 - 13:05
Tine

Tine

Ik hoorde van de buren dat de beestjes die ik in de winter in de garage heb, spitsmuizen zijn. Daarvandaan dat ik ze zo noem. Het lijken muisjes dus misschien zijn het veldmuizen. Ik heb nu in ieder geval vast alle toegangen naar de garage dichtgemaakt. Ik had vorig jaar zelfs nesten onderin bloempotten en dat merkte ik toen ik de aarde vernieuwde.Verder kunnen ze daar geen kwaad want ik heb daar geen voedig liggen maar ik schrik wel eens als ik daar naar binnen ga.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:01
hugo

Hugo

je kent wel van die wenskaarten, als je die opendoet speelt er een muziekje;; haal dat muziekje eruit en stop dat in een leeg kookertje van een filmrolletje waarin je een paar gaatjes hebt geboord;; steek dit in de gang en die beestjes pakken gegarandeerd hun biezen (tenzij het muziekliefhebbers zijn), speelt ongeveer 3 maanden

ps. niet van toepassing voor Adrienne (behalve als je massa's van die kaartjes krijgt)

groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarschijnlijk zijn het dan toch spitsmuizen, die leven van kleine insekten en pissebedden en dat soort spul. Ze knagen niks kapot, want ze hebben geen knaagtanden. Ze zitten dichter bij de mol wat eten betreft.
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:17
Adrienne

Adrienne

Ha Hugo,

Met muziek zal het hier niet lukken.
Als ik in de tuin ben heb ik Frans Bouwer enzo opstaan,
maar er komt hier even vrolijk bezoek salle.
Misschien zijn het wel allemaal vrouwkes hé
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 oktober 2006 - 15:07
jp

Jp

Spitsmuizen doen inderdaad geen kwaad, ze eten insecten (muggen, vliegen,...) en die volgen ze in het najaar naar binnen. De beestjes hebben echter de onhebbelijke gewoonte om hun uitwerpselen tegen de muur, naast hun vaste looppad te smeren, en de mannelijke dieren zetten ook kliersgewijs geurvlaggen uit. Wij noemen ze dan ook stinkmuizen. Je kan ze niet vangen met de klassieke muizenval (lusten geen kaas of vlees), wel met vanglijm. Wreed !
Kieren & gaten dichten om ze buiten te houden lijkt me het verstandigste, net als ze bv. te gedogen op één plaats (bv. tuinschuurtje)
donderdag 5 oktober 2006 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon