menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meststof

slug

Slug

Kan ik de meststof die specifiek voor rozen bedoeld is ook voor andere planten gebruiken? Zo ja, voor dewelke?
maandag 27 april 2009 - 20:14
Pieter

Pieter

Natuurlijk kan je dat voor andere planten gebruiken. Ik zou zeggen, voor elke bloeiende plant is die goed bruikbaar. Maar het hangt er een beetje van af welke soort meststof het is. Organische meststoffen met bv koemest zou ik niet binnenshuis gebruiken wegens mogelijke geurhinder (hangt af van merk).
Op meststoffen staat steeds de NPK samenstelling. Het eerste cijfer (N, stikstof) zorgt voor de groei van de groene delen. Is dit cijfer hoger dan de twee andere is het een meststof voor groene bladplanten. Dit is wel heel algemeen gesproken, meststof is veel meer dan dat, maar het is al een eerste eenvoudige regel.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 28 april 2009 - 09:51
slug

Slug

Het zijn zo van die typische witte korrels die een beetje naar droogvoer voor huisdieren ruiken.

Is er ergens een website waar ik kan lezen wat de inhoude van de meststof betekent?
dinsdag 28 april 2009 - 18:27
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik zelf organische rozenmest. Die verbetert ook de structuur van de bodem nog door bodemleven aan te moedigen. Kunstmest doet dat niet en is op dat vlak dus armer (Ik vermoed dat dat witte spul dat je hebt een soort kunstmest is).

Gezien ik best wel wat rozen in mijn tuin heb, loop ik met mijn emmer vol meststof de hele tuin rond: ik gebruik hem natuurlijk voor m'n rozen, maar ook voor mijn bessenstruiken, druiven, pioenen en tuingeraniums. Al deze planten verlangen ongeveer dezelfde bodem en voeding als de rozen.

Wat betekenen de letters op de verpakking. Voorbeeld: N 12 + P 10 + K 18 staat voor 12% stikstof + 10 % fosfaat + 18 % kali.

Zoals eerder al te lezen viel zorgt N voor groei. Te veel N gaat echter zorgen dat de plant te snel zal groeien en verzwakken.

P zorgt voor meer bloemen en betere vruchtzetting.

K zorgt voor stevigheid van bladeren en stengels en voor een goede groei van de wortels. Te veel kali kan zorgen voor magnesiumgebrek.

De getalletjes achter elke letter betekenen in welk percentage die chemische stof in de mest aanwezig is. Je kan elke stof appart gaan toedienen, maar daarmee kan je het hele evenwicht van de bodem ontregelen. Meststoffen hebben ze meestal in een vrij goede verhouding.
donderdag 30 april 2009 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon