menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardebloemen in gazon

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinvrienden,

Vandaag bij het kalk gooien op mijn gazon, merkte ik dat er heel veel ganzetongen/paardebloemen in zaten,
ik heb ze zoveel mogelijk proberen te verwijderen,
mijn vraag is nu, waarom staan er zoveel ganzetongen in?
komt mijn gazon iets tekort?
of is met kalk het probleem opgelost,

graag uw advies,
vrijdag 27 maart 2009 - 16:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat zijn ganzetongen? Toch niet hetzelfde als paardenbloemen? Hebben ze een penwortel? Zoveel mogelijk verwijderen is natuurlijk altijd goed. Met kalk zal dat probleem niet gemakkelijk opgelost worden. Je verandert het leefmilieu van de planten niet zo maar ineens met kalk.
zondag 29 maart 2009 - 11:43
corrielat

Corrielat

Het zijn inderdaad paardenbloemen,

ik weet dat je moet zorgen dat je de hele pin verwijdert,
maar ik dacht dat mijn gazon misschien iets tekort kwam, Mest?

kalk heb ik gestrooid vanwege de mos.
maandag 30 maart 2009 - 09:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Gebrek aan kalk hoeft niet de oorzaak van mos zijn, maar kan wel. Je hebt nl. kalkminnende mossen en zuurminnnende mossen. Maar meestal is het wel goed om je gazon regelmatig te bekalken. Een goed tijdstip om te onthouden is na de laatste maaibeurt in november (meestal).
Als je nu kalk strooit, dan kan hij nog opgezogen worden met de grasmaaier. Paardenbloemen komen meestal door het zaad met de wind mee. Een goede methode is ze diep weg te snijden. Alleen het bovenste deel van de pen loopt uit. De hele pen is niet eens nodig, maar minstens 2 cm van de bovenkant wegsnijden.
maandag 30 maart 2009 - 13:15
corrielat

Corrielat

Bedankt voor je antwoord,

ik ben blij dat je zegt dat niet de HELE pin eruit hoeft, hels karwei,
dinsdag 31 maart 2009 - 21:01
lo

Lo

Ik heb een andere filosofie: paardenbloemen in mijn grasperk > mooi! Ik heb mij ook geërgerd, tot ik bedacht: waarom niet eigenlijk? Weg ergernis! Sindsdien geniet ik van mijn pelouze mét bloemen. Maar smaken verschillen natuurlijk.
maandag 20 april 2009 - 21:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Van mij mag je het mooi vinden en als je van die mooie gele kruipende boterbloemen krijgt is dat ook mooi met blauwe ereprijs ertussen. Er is echter een MAAR. Als het hele gazon er mee vol komt dan zul je de keuze moeten maken. Je moet het mooi vinden of de schop gaan hanteren. Ik heb daar geen moeite mee. Je kunt ook nog een tussenweg bewandelen en er steeds wat uit verwijderen, zodat je toch gazon overhoudt.
maandag 20 april 2009 - 22:03
lo

Lo

Tussen haakjes: er bestaan ook produkten die het gras met rust laten, maar het onkruid doden. Maar dat zijn herbicides. Hangt er ook vanaf hoe groot het te behandelen oppervlak is.
maandag 20 april 2009 - 22:10
corrielat

Corrielat

Bedankt Jo,

Nu weet ik ook hoe de blauwe bloemetjes in mijn gazon heten,

Een paar straten verder is er een straat naar vernoemd,!!!!!!!!!!

Mijn straat heet korenbloemstraat............ misschien kan ik die ook werwachten???

maandag 20 april 2009 - 22:13
JovanDreumel

JovanDreumel

Korenbloemen zijn mooi blauw, maar zullen niet gauw in het gazon groeien
Natuurlijk zijn er ook selectief werkende middelen, die het gras (eenzaadlobbig) niet aantasten, maar de tweezaadlobigen wel. En handwerk
maandag 20 april 2009 - 22:21
lo

Lo

Korenbloemen? Proficiat, ik zou geld geven om korenbloemen in mijn gazon te krijgen. Korenbloemen worden nogal hoog, dus... zijn het wel korenbloemen? Andere blauwige bloemen in gazon zijn brunel (biekorfje) en hondsdraf. Ze blijven klein, storen niet zo gauw en brengen een fleurige toets in het grasperk.
dinsdag 21 april 2009 - 21:10
corrielat

Corrielat

Hallo Jo,

Wat zijn eenzaad of tweezaadlobbige?
dinsdag 21 april 2009 - 22:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij eenzaadlobbigen heb je zaad wat maar echt uit 1 deel bestaat, ze hebben geen duidelijke hoofdwortel, maar ze zijn het best te herkennen aan parallel- of kromnervig blad, zoals grassen, granen, mais e.d.
Bij tweezaadlobbigen heb je zaad dat uit 2 helften bestaat (b.v. bonen, erwten) hebben een duidelijk hoofdwortel (behalve als ze vegetatief vermeerderd zijn) en zijn het best te herkennen aan hand- of veernervig blad (b.v bomen, aardappels, tomaten, paardenbloemen, muurbloemen)
dinsdag 21 april 2009 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon