menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenbottels

Ga naar meest recente reactie

Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Wie kan mij een antwoord geven op de vraag: Hoe rozenbottels het beste te drogen?
Wel of niet zongedroogd... wel of niet de zaden eerst verwijderen... In welk stadium laten drogen ( wel of niet helemaal rijp) Heel of gesneden.. in de oven ( en dan welke temperatuur) of geen oven gebruiken.

Heb al het e.e.a. geprobeerd maar ben er niet echt tevreden over.
En op internet vind je er ook weinig over.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

met vriendelijke groet,

Rita
maandag 4 augustus 2008 - 21:14
Matabish

Matabish

Ik moet allerlei dingen drogen voor mijn chinchilla 'Knabbeltje'.
Het makkelijkste is gewoon op een bakpapier in de (electrische) oven leggen - 80° - deur van de oven op een kier laten staan (ik steek er een houten lepel tussen) opdat de vochtigheid eruit zou kunnen.
De tijd hangt af van het te drogen artikel. Rozenblaadjes = 10min. - Appelstukjes = een paar uur!
Ik doe het gewoonlijk 's nachts of in het week-end, omdat het dan aan half tarief is.
Rozenbottels koop ik gedroogd, dus ik weet niet hoelang die nodig zouden hebben, maar zeker veel minder lang dan de stukken appel!!

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 5 augustus 2008 - 00:42
Esem

Esem

Rita,
ik weet niet waarvoor je rozenbottels gaat gebruiken maar niet alle bottels zijn geschikt voor menselijke comsumptie.
Pluk de rijpe rozenbottels, de kleine vruchtenknopjes van bv de hondsroos in het najaar, vooraleer de eerste nachtvorst opduikt. Snij ze open en verwijder de harige zaadjes. Droog de halve, van zaadjes ontdane bottels op een koele, droge en goed verluchte plaats, zoals de zolder. Ons klimaat laat het drogen van rozenbottels in de openlucht niet altijd toe. Het droogproces kan versneld worden door gebruik te maken van een niet al te warme oven. Bewaar daarna de gedroogde bottels in een luchtdichte pot op een donkere plaats.
Zorg er wel voor dat ze goed gedroogt zijn voor je ze opslaat anders gaan ze alsnog beschimmelen.

Geschikte rozen zijn ondermeer:

De Hondsroos,Engelaantier,Japanse rimpelroos,Apotekersroos,muskusroos,en pluk de rosen op een veilige plaats niet langs drukke banen en ook niet daar waar landbouwers nog al eens sproeien.

Heb je rozen in eigen tuinstaan voor gebruik,dan mogen ook deze niet besproeit zijn geweest.

dinsdag 5 augustus 2008 - 23:15
Rita1960

Rita1960

Hallo Eddy,

Dank voor je antwoord!

Maak je niet ongerust, mijn rozenbottels zijn geschikt voor menselijke consumptie maar daar gebruik ik ze niet voor.(vind rozenbotteljam niet zo lekker). Ze zijn voor dierlijk gebruik bestemd.
De rozenbottelstruiken staan bij mij in een hoek in de moestuin en daar wordt niet gespoten.

Met vriendelijke groet,

Rita
woensdag 6 augustus 2008 - 06:25
reneemettrie

Reneemettrie

Ik zou dit willen proberen in mijn zonet aangeschafte droogoven. Ook op 80 graden?
Ik las ook dat de smaak versterkt wordt als er een nachtje vorst is overgegaan?
Zou het gebruiken voor thee (voor smoothie denk ik dat het beter is ze in te vriezen?), en mijn honden zullen het ook wel lusten. Rita, over welke dieren spreek jij? Geef je het gewoon door het voer?
maandag 12 oktober 2015 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon